EMU ESI serie

Ik vind sowieso heel de EMU sampler reeks verwarrend.
ESI, E4XT, E6400, E-SYNTH, E4, E5000 en dan hebbie nog de ultra's, platinums. Ik weet nooit welk model nieuwer/verbeterd is...

Een Esi-2000 = een Esi-4000 met standaard iets minder geheugen en minder goeie DA convertors. Verder precies hetzelfde. Als je de ESI-2000 aan zet staat er zelfs ESI-4000 in t scherm... :confused:

De Esi's zijn de oude budget samplers van Emu, waar ook de Esi-32 bij hoort (32 stemmen en standaard zonder SCSI).

Dan heb je dus de Ultra range: E5000, E6400 en de E4XT en E-SYNTH. De laatste twee hebben rom waves aan boord zoals rom bakken. De eerste twee zijn "normale" samplers waarbij de E6400 2 x zoveel outs [8] en nog een paar dingetjes extra heeft.
De Ultra's zijn gewoon de nieuwere versies van de range en hebben snellere processors. De oude worden niet meer verkocht.

EOS (de PC editor) is alleen voor de Ultra range dus niet voor de ESI.

Waarom ik dit allemaal weet? Ik wou eerst een Emu kopen maar toen ondekte ik EXS24 dus dat heb ik lekker uitgesteld. :o

Laatst gewijzigd:
reply op esi serie

reply op esi serie

Beste mensen;

Ik heb zelf de emu esi-4000 turbo;
Deze sampler is werkelijk fantastisch. Als je het esi-win programma installeerd, kun je door middel van je pc alles van je emu afhalen en als wav'je bewerken in wat voor programma dan ook en weer terugsturen.

Andersom kan het ook, gewoon wav'jes van je pc naar je esi dumpen.
Het werkt allemaal via scsi, en de emu esi 4000 heeft in ieder geval een vele snellere verbinding met scsi dan de gemiddelde yamaha sampler.

De emu esi werk ook goed met recycle !
Ik raad wel aan om geen esi te kopen zonder de turbo uitbreidings kaart, al is het alleen al om de fantastische 24 bits effecten.

MVG

DJ C-Code

Attachments

• logo.gif
    logo.gif
    1,7 KB · Bekeken: 111
Ik gebruik al jaren de Emu III XP sampler en sinds kort
de ESI 4000 , het systeem is een beetje het zelfde
dan van de EMU III XP alleen de filters zijn van de III XP wel beter
dan van de ESI 2000/4000.
Op de kleur na zit er niet zoveel verschil tussen de ESI 2000 en ESI 4000,
de ESI 4000 had wel de mogelijkheid voor het inbouwen van een zip drive
of was dat bij de ESI 2000 ook mogelijk ?
Ik gebruik zelf een 12 speed voor de ESI 4000 en geen probleem.

De ESI 2000/4000 zijn prima samplers, voor een leuk prijsje zal ik ze zeker kopen.

Re: reply op esi serie

Origineel geplaatst door C CODE
Beste mensen;

Ik raad wel aan om geen esi te kopen zonder de turbo uitbreidings kaart, al is het alleen al om de fantastische 24 bits effecten.

MVG

DJ C-Code
De effecten van de Esi zijn gewoonweg slecht. je kunt beter met dat geld van de Turbo-optie , de Behringer Virtualiser kopen. Ongeveer even duur, maar beter. Maar heb je wel geen digitale in-en uitgang.

alleen al de extra analoge outs rechtvaardigen een turbo kaart

De ESI 2000 en 4000 zijn qua specs identiek, maar de 2000 is een herziene versie met goedkopere onderdelen, zodat deze ook goedkoper op de markt kon worden gezet

Re: Re: reply op esi serie

Origineel geplaatst door Garybaldi
De effecten van de Esi zijn gewoonweg slecht. je kunt beter met dat geld van de Turbo-optie , de Behringer Virtualiser kopen. Ongeveer even duur, maar beter. Maar heb je wel geen digitale in-en uitgang.

De turbo kaart geeft je ook extra outputs....

Maar de effecten van de Esi zijn zeker niet slecht,zijn dezelfde als in hun modules....en als ik me niet vergis gebaseerd op de effecten van Ensoniq.....

Ik ben niet zeker of de Esi-2000 onderdelen van mindere kwaliteit aan boord heeft ; de naam&kleurverandering tov de Esi-4000 was in hoofdzaak niet meer dan marketing !

Emu had al een tijdje geen budget-sampler meer uit, en toen begonnen de Akai's in prijs te kelderen, de nieuwe Yamaha A-series kwam uit, Roland met hun GrooveSampler en andere toys, en als reactie heeft Emu toen de Esi-4000 een ander likje verf gegeven, de prijs wat verlaagd én het grote verschil : er meteen een pak sample CD-Roms gratis bijgegeven, zodat je meer waar had voor je geld dan met de Esi-4000. (je kon het ook zo bekijken : je betaalt voor de CD-Roms, en je krijgt de sampler er gratis bij)

Origineel geplaatst door tronmusic
Ik gebruik al jaren de Emu III XP sampler en sinds kort
de ESI 4000 , het systeem is een beetje het zelfde
dan van de EMU III XP

Het operating systeem van de Esi-32, en de ESi-4000/2000 is een verder ontwikkelde evolutie van het OS dat in de Emulator-III zat (een bak uit 1988 !!). In die zin was de technologie van de Esi-reeks dus >10 jaar oud...

Origineel geplaatst door tronmusic
alleen de filters zijn van de III XP wel beter
dan van de ESI 2000/4000.

Emu gebruikte toen nog analoge filters in hun samplers.
Pas vanaf de Emulator IV (1995) gingen ze volledig digitaal.

Origineel geplaatst door C CODE
Beste mensen;
Ik heb zelf de emu esi-4000 turbo;
Deze sampler is werkelijk fantastisch. Als je het esi-win programma installeerd, kun je door middel van je pc alles van je emu afhalen en als wav'je bewerken in wat voor programma dan ook en weer terugsturen.

Andersom kan het ook, gewoon wav'jes van je pc naar je esi dumpen.
Het werkt allemaal via scsi, en de emu esi 4000 heeft in ieder geval een vele snellere verbinding met scsi dan de gemiddelde yamaha sampler.

Hoi C Code,
2 vraagjes voor jou :
- hoe snel/traag verloopt het dumpen van je PC naar je Emu? (bv een 10" stereo wav 16bit/44.1)
- welke type SCSI-kaart gebruik je?

Ik heb zelf een Adaptec 2904 PCI en een Emu EIV, en zo'n wavje versturen duurt bijna real-time (dus 10" wav gedumpt van Pc naar Emu in ca 10") Dat lijkt me wel erg traag. Werkt het bij jou sneller?

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik vind sowieso heel de EMU sampler reeks verwarrend.
ESI, E4XT, E6400, E-SYNTH, E4, E5000 en dan hebbie nog de ultra's, platinums. Ik weet nooit welk model nieuwer/verbeterd is...

De laatste 'nieuwe' modellen waren de E5000 Ultra en de E4 Platinum, maar dat is intussen alweer van 2000 geleden. Sindsdien heeft Emu niets nieuws meer uitgebracht qua sampling.

idd niet meer veel nieuws op sampler gebeid van EMU al staat er
nog wel 3 op mijn lijst ( Emulator II, III en de Emax II Rack )
die ik graag nog eens wil kopen.
Emu blijft toch voor mij no.1 niet wat ze nu maken maar wat ze
gemaakt hebben.

Zoek je nog meer info over EMU dan kun je ook kijken op:
http://www.emulatorarchive.com/

Origineel geplaatst door Garybaldi

Absoluut niet mee eens. De delays die erin zitten zijn stukken beter op de ESI, en de galm klinkt niet zo blikkerig als de Virtualizer. Het geheel is warmer, minder cheap en mechanisch.

Origineel geplaatst door David
Hoi C Code,
2 vraagjes voor jou :
- hoe snel/traag verloopt het dumpen van je PC naar je Emu? (bv een 10" stereo wav 16bit/44.1)
- welke type SCSI-kaart gebruik je?

Ik heb zelf een Adaptec 2904 PCI en een Emu EIV, en zo'n wavje versturen duurt bijna real-time (dus 10" wav gedumpt van Pc naar Emu in ca 10") Dat lijkt me wel erg traag. Werkt het bij jou sneller?

Ik heb een ultra wide scsi kaart (type moet ik nog effe nakijken) in mijn apple G4 zitten, en de communicatie gaat erg snel. Als ik een 10 mb sample moet transferen dan kost dat ongeveer 30 seconden ofzo.

Back