Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

ondergew/overgew

ondergew/overgew

ondergewaardeerd de roland jx10
het is waar dat hij niet lekker programmeerd(trage alpha dial)
maar als je van trage pads of zware bassen houd vergoed dat veel

overgewaardeerd :

- de al-genoemde JP80x0 bakken.
- SCI Prophet 5, vond hem maar matig.

ondergewaardeerd :

- Studio electr. ATC-1/SE1x idd, maar die zijn misschien meer onbekend dan onderschat :confused: ook iets om mee te wegen.
- Ensonique Fizmo
- 'alle bakken die mensen niet kopen omdat er niet meteen een vette moog-bas of super-de-super-saw uit wordt gekakt' :D

De Roland MKS-7 vind ik een behoorlijk ondergewaardeerde bak.
Is eigenlijk een dubbele juno-106, een bassliner (klinkt een beetje als een 101/202) en een tr-707 in 1 module.
Aparte volumesliders voor elk kanaal.
In tegenstelling tot de juno-106 is ie ook aanslaggevoelig!
Elk geluid heeft een eigen output.
Waarom is dit dan geen klassieker?
Ik denk omdat zelfgemaakt patches niet kunnen worden opgeslagen. je blijft dus met de presets zitten. Gelukkig kun je via sysex wel makkelijk geluiden in het apparaat dumpen, dus dit probleem is te omzeilen.
Ik vind het een lekkere bak, die hier denk ik nog wel ff blijft staan.

Ja die SH32 klinkt verassend goed, echt een ouderwetse Roland SH sound kan je daarmee maken...alleen dat filter is niet zo denderend (volgens mij gewoon standaard JV1010/Roland VA cheapo filter) maar dat is niet eens zo erg...hij is wel erg traag met MIDI enzo maar dat is eigenlijk ook wel weer leuk want dan krijg je een soort slordige groove of zoiets.

Korg Poly 800

Korg Poly 800

Eerste synth die ik gehad heb, was kapoere helaas, ga 'm nu weer kopen:

"During the time of the Roland Juno series in the mid-80's, Korg offered the Poly-800. Comparable to the Juno and in many ways better, the Poly-800 is an 8 voice polyphonic analog synthesizer with 64 memory patches and up to 50 editable parameters! There's also a stereo chorus effect, a sequencer, and a weird joystick used to adjust pitch, modulation and the filter. There is a double mode in which the oscillators double up making 4 fat voices of polyphony - fun for trance and techno."

Kost ook echt geen scheet :D

Attachments

• korg_poly800.jpg
    korg_poly800.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 100
Ja het is vaak nietszeggende subjectieve onzin, en ook allemaal uit het standpunt van een of andere rare enge pystrance of breakbeat gast ofziets die waarschijnlijk niet eens weet hoe een synth werkt en hem alleen kan aansturen met MIDI (vanwege die comments altijd als het niet aanstuurbaar is dan kan je het beter samplen altijd...zucht :/...en dan heb ik het niet eens over the "listprices" die er op staan...).

Er zijn vele andere betere objectieve synthbronnen op het internet te vinden...zoals synthforum :p :D hehe yeah right.

Eerste synth die ik gehad heb, was kapoere helaas, ga 'm nu weer kopen:

"During the time of the Roland Juno series in the mid-80's, Korg offered the Poly-800. Comparable to the Juno and in many ways better, the Poly-800 is an 8 voice polyphonic analog synthesizer with 64 memory patches and up to 50 editable parameters! There's also a stereo chorus effect, a sequencer, and a weird joystick used to adjust pitch, modulation and the filter. There is a double mode in which the oscillators double up making 4 fat voices of polyphony - fun for trance and techno."

Kost ook echt geen scheet :D

De poly800 vergelijken met een juno en dan zeggen dat het ding beters is gaat echt veel te ver.
Het is niet eens een echte polyfone synth, want hij heeft maar 1 filter en 1 vca. Het is dus eigenlijk een monofone synth die toevallig ook akkoorden kan produceren.
Maar het is wel een onderschatte synth voor weinig. Of zeg ik dat omdat ik er nog 1 te koop heb? Nee het is best een aardig ding.

De poly800 vergelijken met een juno en dan zeggen dat het ding beters is gaat echt veel te ver.
Het is niet eens een echte polyfone synth, want hij heeft maar 1 filter en 1 vca. Het is dus eigenlijk een monofone synth die toevallig ook akkoorden kan produceren.
Maar het is wel een onderschatte synth voor weinig. Of zeg ik dat omdat ik er nog 1 te koop heb? Nee het is best een aardig ding.

Ja dat het beter is dan een Juno zal waarsch. wel niet maar het feit dat het een soort 'antwoord' was van Korg op de Juno lijkt me geen kwestie van mening. Net als die technische specificaties. (of ze juist zijn wil ik m'n hand niet voor in het vuur steken maar ja.. )

Ik kan beter zo'n stukje tekst copy-pasten dan alleen maar roepen dat een Poly 800 vet en ondergewaardeerd is, toch? Ik zal voortaan in elk geval wel het subjectieve eruit laten.. ;)

Tegenwoordig is de vergelijking van de Poly800 met een Juno idd moeilijk voor te stellen. Toch herinner ik me dat de toetseniste van mijn band in 1986 in eerste instantie erg onder de indruk was van mijn Poly800. Ze had zelf de Juno 60 en 106. Bepaalde 'akoestische' geluiden wist die goedkopere Poly toen beter te raken. Na een korte paniekaanval kon ze opgelucht concluderen dat de Korg wel magerder klonk.

In mijn volgende band (1987) speelde ik weer met een toetsenist die 2 Juno's had. Onze manager vertelde de beste man dat hij die oude zooi maar eens moest inruilen voor 'iets moderners': een DX7.
Nu ben ik tegenwoordig iets genuanceerder gaan denken over FM-synthese (heb laatst zelfs een TX81Z gekocht), maar ik vind de Juno's nog altijd beter dan die DX7.

Maar goed: even terug naar mijn verhaal. In de jaren tachtig waren mensen op zoek naar synths die meer op 'echte' instrumenten leken en daarom hadden de Juno's inderdaad veel concurrentie van de Poly800 en de DX7. Die laatste klinken nu als armzalige imitaties terwijl de analoge Juno's nog steeds overeind blijven.

Ik heb mijn Poly800 in 1994 ingeruild voor een Roland D10. Nooit spijt van gehad, want ik had toen een multitimbrale synth nodig om thuis te kunnen componeren. De D10 is niet geweldig, maar de aanslaggevoeligheid was voor mij ook een plus. Dat had de Poly niet.

Ik weet niet of de Poly800 ondergewaardeerd is. Daarvoor zou ik hem opnieuw moeten horen.

Overigens begrijp ik jouw definitie van polyfoon niet. Je kunt inderdaad meer toetsen tegelijk/ akkoorden met de Poly spelen en dat is dus polyfoon. Jij vindt hem niet echt polyfoon omdat er maar een filter in zit. Dat is een nieuwe visie op dit begrip. ;)

Nee hoor, dat is niet nieuw, daar is zelfs een term voor... 'parafoon'.
Als in Roland RS-505 Paraphonic, bijv.

Yamaha TG-33!!...voor strings en pads van grote klasse voor weinig...en dan die
joystick erbij...:D

CZ101 is toch niet ondergewaardeerd???
niemand heeft het er hier ooit over... maar was voor de VA's een bak die met phase distortion methode en ringmodulatie al hele grappige sounds kon maken.. downside is: geen regelbaar filter
Akai VX90 misschien wel maar dat is ook een kut bak :p
Ja kijk dat bedoel ik dus :dubbel: Editten = k#t en hij kon niet met de concurrentie tegen de Juno's op dat klopt maar in UNISION mode + een beetje RESO is het een synth om serieus bang van te worden =)

Back