Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

De 303 vind ik altijd een interessante bak in dit soort discussies.
Ik zelf kan er weinig creatiefs uit krijgen , maar er zijn mensen die met die bak echt de ziekste geluiden maken.
Als ik naar de prijzen kijk nu vind ik de 606 een van de meest overgewaardeerde bakken.
Mensen hebben er 600 euro voor over, maar eigenlijk is het een heel beperkt bakje.
Ik kan me herinneren dat je voor 200 euro een 606 kon kopen, en toen kon ik nog inzien waarom mensen dat er voor over hebben.
Anderzijds hebben die bakken allemaal wel iets unieks, het is maar wat je er mee doet denk ik.

200 voro een 606 is echt onzin. Ze waren in 1998 al 500 piek :doei:

Ik ben ook van mening dat eeb TB 303 de meest overgewaardeerde synth is. Alles wat er uit komt klinkt hetzelfde en dat geluid is zo vaak gebruikt dat het cliché wordt. Al is dat geluid natuurlijk wel onmiskenbaar en niet zo goed te emuleren.

Maar voor de één is de 303 de meest gewaardeerde synth en voor de ander een Yamaha PSR keyboard, maar vinden ze van elkaar dat ze rotzooi gebruiken. Ieder zijn ding natuurlijk!

Maar voor de één is de 303 de meest gewaardeerde synth en voor de ander een Yamaha PSR keyboard, maar vinden ze van elkaar dat ze rotzooi gebruiken. Ieder zijn ding natuurlijk!

Ze lijken wel gitaristen :D

heeft er al een synth gewonnen in deze contest?

Ja hoor, de Korg Z1 als meest ondergewaardeerde en de TB303 als meest overgewaardeerde. Maar ondertussen blijft iedereen maar verder emmeren. :D

ik denk dat alle synths worden overgewaardeerd !

uitleg/toevoeging:
ik bedoel en zie al grappend en gekscherend 'overgewaardeerd' als:

dat je gearlust-slutterig waterige oogjes krijgt bij het zien van al de knoppen, schuifjes en lampjes op je glimmende synth met houten zijkantjes.
je handen gaan trillen en worden zweterig als je voorzichtig over het keyboard glijdt van de diepste lage toon tot de hoogste en mooiste ooit gehoord!
je zou dr bijna mee in bed gaan slapen en om de paar minuten zachtjes kussen en strelen.

:{

meest overgewaardeerd: TB-303, Juno 6/60/06, SH-101, MS-20

jammerlijk ondergewaardeerd: DX7, SCI Six-track, JX3P, Alesis Fusion

Het enige gevolg van het ding "ondergewaardeerd" noemen is dat de prijzen opeens gaan stijgen. Dus: alle ouwe synths zuigen en je kunt beter een nieuwe Jupiter-80 kopen.

(dan neem ik die JP8 wel voor een prikkie over, voor 150% van de oud ijzer-waarde)

Laten we het eens iets strakker trachten te definiëren. Dat gaat niet lukken, maar we zien wel. :)

Ondergewaardeerd: erg goed apparaat wat je normaal gezien voor minder dan 200€ kan kopen.
Overgewaardeerd: apparaten die sowieso meer dan 1000€ kosten en een matige prijs/kwaliteit (als in mogelijkheden of geluid of...) bieden.

In die definitie denk ik dat een Electribe S ondergewaardeerd is. Vlot werkende goede sampling drumbox van 150€...Voor de prijs van een 80's digibakje met onbruikbare interface en ruim te veel grain in zijn klank krijg je iets wat je in een handomdraai programmeert en goed klinkt. Winner.

Overgewaardeerd, tja...de 303 is natuurlijk een makkelijk slachtoffer omwille van zijn beperktheid, àls je geen acidfreak bent. Verder heb ik nog geen Synthi onder handen gehad, maar ik heb toch het gevoel dat je voor 7000€ leuker spul kan kopen op de analoge monofone markt (een Minimoog + een freakmodular van 4k, ik noem maar wat). De System 100 104 sequencer vind ik ook wel wat strakjes geprijsd. Waarom moet die meer kosten dan een SQ-10?

over en ondergewaardeerd heeft toch niets met prijs/waarde te maken?
een synth van 10 euro kan net zo goed overgewaardeerd worden maar dus ook ondergewaardeerd.

gaat het niet eerder over:

wat kan een synth? waar toe is een synth uiteindelijk in staat en wat kan je er allemaal uithalen en mee bereiken?
t.o.v:
de verhalen over hoe goed of slecht een synth is. de mythes, de iconen...de verworpenen....

maar uiteindelijk is het ook nogal subjectief ..over en ondergewaardeerd. nogal persoonlijk ook..

als iedereen en de hele wereld roept dat de Korg ms-20 een waardeloze synth is omdat ie heel beperkt is....dan noem ik dat ondergewaardeerd want je kan er wel degelijk heel veel en genoeg mee. tis maar waar je hem voor gebruikt , hoe en in welke muziekstijl.

als de hele wereld roept dan de monotron een top-synth is waar je alles uit kan halen...dan lijkt me dat nogal overdreven en overgewaardeerd. en de reden lijkt me duidelijk

is het niet veel interessanter om elkaar op de hoogte te brengen van synths/keyboards waarvan je zou verwachten dat ze niet zo bruikbaar zouden zijn maar in de praktijk blijken ze verborgen kwaliteiten te bezitten?

we kennen nu toch wel de ms-20, 303, enzvoort?

Overgewaardeerd: alle vormen van Access Virus. Heus wel goede synths hoor, maar het is in dance wereld soms bijna religie.

Ondergewaardeerd: goede softsynths! Telt dat? Anders Oberheim Matrix-1000.

@Marsmusica: dat hangt er maar net van af hoe je "waarderen" interpreteert. Jouw interpretatie (schijnbare mogelijkheden/werkelijke mogelijkheden) kan, je kan het zuiver geldelijk bekijken (letterlijk "waarderen"), op basis van prijs/kwaliteit, of nog op andere wijze.

Alles kan, alles mag, al 17 pagina's lang. :)

@Marsmusica: dat hangt er maar net van af hoe je "waarderen" interpreteert. Jouw interpretatie (schijnbare mogelijkheden/werkelijke mogelijkheden) kan, je kan het zuiver geldelijk bekijken (letterlijk "waarderen"), op basis van prijs/kwaliteit, of nog op andere wijze.

Alles kan, alles mag, al 17 pagina's lang. :)

tja , geld/prijs heeft toch niks met een een instrument of wat dan ook kwaliteit en of functionaliteit bezit...vind het een beetje rare ...eh....contest (???)

de kwaliteit haal je uit de mogelijkheden. niet hoe duur iets was/is..

en uiteindelijk heeft alles met jezelf te maken..als je geen ene spat talent of dergelijks bezit haal je negens wat uit..niet uit iets goedkoops of belachelijk duurs..

maar ..ik zei al: deze contest ga ik zeker niet winnen denk ik! :-)

De Technics WSA1, dat is echt een waanzinnige bak, heb hem eind jaren 90 vorige eeuw gehad en echt spijt van gehad dat ik hem weggedaan heb. Een werkelijk waanzinnnig apparaat.:halleluja

Meest overgewaardeerd: tr-909, Juno 106, Korg m1. Ik heb ze allemaal, 't is hoe je ze gebruikt.

Kan een standaard techno beatje maken met lelijk M1 organ geriedel, en kazige 106 brass. Maar ik kan ook een intelligent patroontje neerzetten, met zeer bruikbare exotische drums of 'fingersnaps' als snare uit de M1. en een zalige 106 arp persen door een MAQ 16/3 sequencer.

Ondergewaardeerd;

Six-Trak: Volgens velen niks bijzonder, maar hij heeft dikke bassjes, en echt bruikbare bizarre sounds.
Polysix,: zalige brass, gewoon zalig. Ook te beperkt volgens velen, is ook. Maar wat ie doet, doet ie uitstekend.
poly-61: een lelijk ding, maar hij blaast je weg. Ideaal voor John Hughes soundtracks.
TX81Z: FM, bass, bass, bass, perfecte basssss in je mix.
Jupiter 4: f*ck de 6 en de 8, dit ding leeft.
Prophet 600: een goedkope manier om John Carpenter soundtracks te maken. Abnormaal interessante mysterieuze horror soundtrack bak
TR-727: Veel te bruikbare jungle drums, gewoon perfecte geluidjes.
Kawai R-100: Kazig, maar niet volgens Jan Hammer. Dikke drumsamples.
JX-8P: Veel mensen zijn te lui om hem te programmeren, DCO bass voor de muur achter je weg te blazen.
ESQ1: MacGyver gehalte, VET
Oberheim OB-1: geen uitleg
Cheetah ms6: kun je langs een juno 60 zetten mij part..

Laatst gewijzigd:
Back