cv/gate aansluiten

Eevar

Stamgast
ik heb sinds kort een roland sh-2 en wil deze in cubase gebruiken. ik heb een teebee met cv/gate out maar hoe moet ik dit gebruiken en wat voor kabels heb ik nodig? ik heb het geprobeerd met minijack maar deze zitten er heel losjes in. kan iemand me vertellen hoe ik dit moet doen?

bedankt.

ik heb de handleiding gezien maar daar staat niet over wat voor kabel je voor cv/gate nodig heb. ik heb hem wel aangesloten om te testen maar er komt geen geluid uit. maar wat is nou eigenlijk precies de bedoeling van cv/gate? waarom zijn er 4 uitgangen en hoe kan ik hem uiteindelijk aansturen enz. ?

omdat je er 4 synths kan op aansluiten.. (op de teebee toch)
(zijn het geen 8 uitgangen: resp 4 pitch en 4 gate?)

je hebt gewone mono jack kabels nodig

cv is pitch, gate is je envelope
je moet dus zowel cv als gate aasluiten

als ik me niet vergis heb ik nog de SH-2 aangestuurd van de cv/gate van een 303
was geen speciale kabel (behalve dan minijack naar jack)

volgens mij moet je toch wel een specifieke midi channel gaan instellen voor die cv/gates?

oke maar ik lees vaak iets over 1 oct per volt ofzo. wat betekent dat dan en als ie goed aangesloten is kan ik hem dan gewoon met m'n midi controller aansturen ofzo?

bij de combinatie roland/teebee zou er geen probleem mogen zijn met oct/volt/hertz

en ja, da kan je hem gewoon aansturen via je midi keyboard.. wel niet de schuivers enzo..
en midi sequencen in cubase of vanop je hardware sequencer e.d.

ik heb hem op m'n 303 aangesloten maar er komt nu ook geen geluid uit. even voor de duidelijkheid, de kabel in de bijlage is wat ik nodig heb? maar dan mono natuurlijk.

Attachments

• mini jack.jpg
    mini jack.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 123
er gebeurt nu het volgende: als ik hem op m'n 303 aansluit en de 303 laat spelen hoor ik niks. als ik nu op een toets op de sh2 druk krijg ik het 303 patterntje te horen maar dan op de sh2. maar het lijkt me dat hij gewoon moet spelen zodra ik de 303 laat spelen toch? als ik hem op de teebee aansluit en ik speel op m'n midi controller gebeurt er niks, als ik op de toetsen van de sh2 druk hoor ik tikken, maar alleen als cv alleen aangesloten is dus zonder gate. weet iemand wat hier aan de hand is want zo kan ik er helemaal niks mee doen.

als je die toets inhoud, is het dan zo dat dat de grondnoot wordt? tis te zeggen, transponeert alles +1 als je de toets erboven inhoud?

je bedoelt denk ik als ie aan de 303 hangt? in dat geval maakt het niet uit welke noot ik indruk. hij speel dan gewoon de noten die in de 303 geprogrammeerd staan. de toonhoogte blijft dus steeds hetzelfde.

Je moet zowel de CV als de Gate aansluiten. Dis van CV out op je TB naar de CV in op je SH2, en hetzelfde voor de gate. De CV is voor de toonhoogte, de gate is voor noot aan/note uit. Het lijkt erop dat je alleen de gate hebt aangesloten. Bij mij werkt het prima, klinkt ook geweldig met die 303 slides.

alle rolands .iig cv / gates synthjes zijn direct opje syntecno aan te sluiten
check de manual = verwarrend kwee t ]
maar staat precies in asje een roland / korg hebt ofso hoe je de paramaters moet zetten en program moet drukken ,..lees!

en t midi channel goed zetten meer eigenlijk niet
tb = eg een erg ok app qa specs qa cv / gate interfacing
mn beide moogs en cs 30 en pro one hingen eraan

Je moet zowel de CV als de Gate aansluiten. Dis van CV out op je TB naar de CV in op je SH2, en hetzelfde voor de gate. De CV is voor de toonhoogte, de gate is voor noot aan/note uit. Het lijkt erop dat je alleen de gate hebt aangesloten. Bij mij werkt het prima, klinkt ook geweldig met die 303 slides.

heb ik gedaan maar er klinkt geen geluid. hij speelt alleen als alleen de cv aangesloten is en een toets op de sh2 aansla. rust tussen de noten laat hij dan weg. dat komt dus omdat de gate er niet aan hangt maar goed als ik die aansluitn gebeurt er helemaal niks. kan ik op een of andere manier meten of de cv/gate misschien stuk is ofzo?

Is je kabel wel goed (mini-jack naar jack)? Als -ie het niet doet met je TeeBee en ook niet met je 303 dan lijkt me het aan de kabel of de SH-2 te liggen. Slecht contact in de CV en/of Gate inputs misschien. CV/Gate electronica is rete simpel volgens mij, als daar wat mee is dan zou je verwachten dat je hele SH-2 niet veel doet. Heeft de vorige eigenaar nooit de SH-2 via CV/Gate aangestuurd?

hij doet het alleen als ik een toets op de sh2 indruk maar met de gate erbij doet hij helemaal niks. de input lijkt me niet stuk want als ik een toets aanlsa doet ie het wel, maja dit is niet zoals het hoort.

Apart, de andere SH synths die ik ken of heb gezien (SH-1, SH-7) hebben allemaal zo'n schakelaar waarmee je de aansturing kan kiezen tussen keys en cv/gate (als je geen cv/gate aansluit bedenkt de SH-7 dat je wilt gaten via de Sample&Hold).
Maar bij de SH-2 zit die schakelaar niet op het panel. Wat zegt de manual erover? Misschien een switch met een verborgen dubbelfunctie?

Nee, de SH-2 en de -09 hebben allebei niet niet zo'n schakelaar.

Ik vermoed dat er een contactje verbogen is in zijn SH-2 waardoor de interne gate wel uitgeschakeld wordt als je een jack in de gate in stopt maar de gate pulse niet doorkomt.
Of het snoertje is verkeerd gesoldeerd waardoor het gate signaal de verkeerde polariteit heeft. Of zit er heel misschien een stereoplug op de minijack-jack kabel?

er zit zowiezo geen steroplug in. ik heb verschillende kabels geprobeerd. als ik het zo lees moet het heel simpel zijn dus misschien dat er een contactje ofzo niet goed is. ik zal hem binnekort is na laten kijken. in ieder geval bedankt allemaal voor de hulp :okdan:

ik heb inmiddels zelf 2 minijack - jack kabels in elkaar geflanst en de sh-2 werkt nu perfect op m'n 303. het probleem is nu dat als ik hem op m'n teebee aansluit helemaal niks gebeurt. ik heb hem op alle 4 de cv/gate en poorten en alle midikanalen geprobeert maar er gebeurt niks als ik op m'n midicontroller speel. ik heb ook m'n teebee gereset maar werkt ook niet. wat doe ik nou fout?

Back