Roland JV-1010

Bert ten Hove

Whatever
Beste mensen.

Ik ben eigenlijk gitarist. Sinds een jaar gebruik ik midi files als orkestband. Omdat ik niet tevreden was met de geluiden uit mijn Yamaha keyboard heb ik onlangs een JV-1010 van Roland aangeschaft. Als sequencer gebruik ik een programma ik Sound Studio van Evolution en sinds kort Midi Orchestrator Plus van Voyetera. Deze laatste omdat ik hier banken kan invullen, MSB en LSB. Veel geluiden uit de JV-1010 zijn erg mooi, het lukt me echter niet om de goede geluiden in de midi's te krijgen. Soms wel, maar meestal niet. Ben ook al wat aan het stoeien geweest met Sysex commando's, maar ook dit geeft geen goed gevoel. Kun je wel geluiden uit verschillende banken in een midi file gebruiken, en als dit ja is, hoe moet dat dan.

Kortom, wie kan mij op weg helpen. Ik ben niet echt een leek, maar midi heeft nog vele geheimen voor mij.

Er zijn verschillende manieren waarop je de JV-1010 kunt gebruiken. Ik heb er zelf al een paar jaar een in mijn bezit, en ik heb er veel mee gedaan.
Er zijn een aantal belangrijke dingen die je in je achterhoofd moet houden, nl. de verschillende modi waarin het apparaat kan draaien: Patch mode, Performance mode en GM mode (dan is er nog de Rhythm mode, maar die laat ik ff actherwege).

GM mode
In deze mode is de welbekende midi-GM standaard opgenomen, een bank van 128 instrumenten volgens het bekende lijstje. Deze sounds klinken niet echt super, en ik gebruik deze mode nooit. Je kunt in deze mode wel aan alle 16 kanalen aparte patches (sounds) toe wijzen.

Patch mode
Hierin kun je maar 1 patch/sound gebruiken (over het door jou ingestelde midikanaal). Handig als je de module als eenvoudig timbraal (1 midikanaal) wilt gebruiken. Alle patches uit de module komen het meest tot hun recht in patchmode, omdat de effect processor (EFX, de JV-1010 heeft maar 1 EFX!) alleen gebruikt voor die ene patch. Je kunt in patch mode elke sound selecteren, zelfs de GM sounds (preset D bank, maar wie gebruikt er nog de GM-sounds als je een complete JV-1010 patchlist ter beschikking hebt?!).
Handig als je bijvoorbeeld alleen een piano of rhodes of organ wilt gebruiken, deze klinken dan het beste; geldt ook voor veel synthesizersounds.

Performance mode (meest gebruikt)
Hierin kun je alle 16 midikanalen (is dus multitimbraal) benutten met de sounds die jij wilt (op kanaal 10 zit standaard het drumkanaal); je kunt je eigen set van patches samenstellen, maar dit werkt eigenlijk alleen echt makkelijk op het moment dat je vanuit je sequencer op je pc makkelijk de juiste bank en patch kunt selecteren. Je kunt dat evt. doen door het verzenden van de MSB en LSB controller, maar ik vind dat zelf vrij omslachtig werken. In programma's als Cakewalk en Logic kun je een complete lijst van banken en patches inladen, met als resultaat dat jij alleen maar de gewenste bank/patch hoeft te selecteren, en het programma verstuurt voor jou de juiste parameter (geen gezeik dus met het verzenden van LSB/MSB controller messages; mocht je dat toch willen doen, in de handleiding staat welke MSB/LSB je moet verzenden voor de juiste bank. Met een program change controller selecteer je dan de patch). De bank/patch instellingen kun je in alle midiprogramma's wel opslaan, zodat je niet constant aan de knoppen hoeft te draaien; je kunt namelijk ook vanaf de module zelf alle banken/patches per kanaal instellen. Bij het uitschakelen van de module ben je die instellingen echter wel kwijt.
Maar omdat de JV-1010 maar 1 EFX heeft zullenl bij het samenstellen van een set geluiden (= een performance) niet alle sounds even goed klinken als in patch mode, aangezien niet elke patch het gewenste effect kan gebruiken. Bij piano's en strings is dat niet zo'n probleem, aangezien je daar vaak volstaat met een reverb en soms een chorus (die zijn wel voor elk kanaal beschikbaar), maar voor mooie analoge sounds (jaja, die zitten er ook in!) kan dat wel lastig worden. In dat geval moet je rekening houden met welke sounds je allemaal tegelijk wilt gebruiken, en welke je welk effect wil meegeven. In eerste instantie zal de patch op kanaal 1 bepalen welk effect wordt gebruikt door de EFX. Alle andere kanalen zullen zonder effect naar de main ouput (MIX) worden gestuurd, maar dat kun je ook aanpassen m.b.v. de Output Assign (beschikbaar als optie in de Edit Mode op de module zelf, kijk maar naar de uitleg in de handleiding en op de bovenkant van de module). In de Output Assign zijn 3 modi beschikbaar (instelbaar per kanaal): MIX, Patch en EFX.
In de MIX modus wordt de output van de desbetreffende patch direct zonder extra effect (behalve evt. reverb/chorus) naar de mainoutput gestuurd (kaal dus).
In de Patch mode wordt de EFX gebruikt voor de desbetreffende patch, deze komt dus dan het meest tot z'n recht (kan dus maar voor 1 kanaal gebruikt worden!!).
Als de Output Assign staat ingesteld op EFX dan wordt voor de desbetreffende patch het effect gebruikt dat ook is toegewezen aan de patch met de Patch mode in de Output Assign (voorbeeld: op kanaal 1 staat een paino met alleen wat reverb, Output = Mix, geen extra effect dus. Kanaal 2: gitaar met een flanger-effect, deze krijgt Ouput = Patch (dus bepalend voor alle andere patches met EFX). Kanaal 3: rhodes met Output = EFX; deze zal dezelfde flanger meekrijgen als de gitaar op kanaal 2).

Ik gebruik over het algemeen de performance mode om dingen uit te proberen. Als ik eenmaal de complete (of een deel van) midi compositie af heb dan ga ik harddiskrecording gebruiken om sommige patches appart in Patch mode op te nemen zodat ze allemaal 'vet' kunnen klinken. Maar dat is echter de luxe van HD-recording... Of je moet je module willen inruilen voor de duurdere XV-5080 (of een oude JV-2080), deze heeft 3x een EFX ter beschikking. Maar als je het handig doet kun je vrij gemakkelijk een effect voor meerdere patches gebruiken.
Ohja, nog even over het opslaan van je geluidssets (=Performance) in performance mode: je kunt dit ook in de module zelf doen (dan moet je het programma Sounddiver gaan gebruiken); ik heb echter nooit goed begrepen hoe je deze performances makkelijk kunt aanroepen en selecteren, ik werk dus liever met een patchlist in m'n midi-sequencer; dan heb je tevens ook meer overzicht.

Ohja, dit nummer heb ik 2 jaar geleden volledig gemaakt met alleen 1 Roland JV-1010 module (en Orchestrall-II expansionboard), plus een losse sample voor een hihat, maar die telt niet echt mee ;). Ik maakte toen echter nog geen gebruik van HD-recording, dus ik heb 1 EFX voor meerdere patches tegelijk gebruikt (de multitap-delay van de Analog Sequence patch). Het nummer is dus te beluisteren als 1 midi-sequence zonder extra synths/samples (behalve een deel van de hihat dan).
Force4
(NB.: het nummer is nog nooit echt goed afgemixed, dus let niet op de EQ etc.)

suc6!

Mooi uitgelegd, RipSaw.
Er zijn trouwens op internet her en der ook nog wat how-to whitepapers geplaatst mbt dit onderwerp , ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

Dr. RiPsaw en Henkeys, bedankt voor jullie reactie.

Het probleem met deze forums is vaak dat je je vraag nogal goed moet omschrijven. Goed, ik doe nog een poging.

Dat van die verschillende modi dat wist ik wel. Dat van die effecten dus weer niet. Als ik het commentaar van Dr. RiPsaw zo lees denk ik eigenlijk dat ik helemaal geen goede manual van het apparaat heb. Ik heb de JV-1010 tweedehands gekocht bij Feedback. Heb er een Nederlandse handleiding bijgekregen van zo'n 70 pagina's. Hierin staan alleen eigenlijk wat basispricipes, maar enige diepgang is niet te vinden. Wel heb ik het internet afgestruind naar meer info, maar deze heb ik eigenlijk niet kunnen vinden.

In de GM modus werkt alles naar behoren, maar zoals Dr. RiPsaw al zei, de mooiere geluiden vind je hier niet. Als ik de JV dan in performance zet, en voer de juiste bank en patch gegevens in, is het net of het apparaat heel villekeurig reageert. Op midikanaal 1 werkt dit nooit, op andere kanalen vaak wel. Verder schijnt het zo te zijn dat je zelf performances kunt maken en opslaan, met Sounddiver, zoals Dr. RiPsaw al aangaf. Dit programma heb ik wel geinstalleerd, maar heb me hier nog niet echt in verdiept: ziet er redelijk ingewikkeld uit allemaal.

Zoals gezegd ben ik geen midi expert, integendeel. Wat me echter opvalt is dat bij verschillende midi's die ik van het internet haal, het getal in het display opeens verspringt naar voor mij willekeurige getallen. Ook als ik bij deze midi's de programmachanges weghaal, en de sysexcommando's verwijder, blijft dit het geval. Juist bij deze midi's werken de bank changes niet lekker.

Kortom, ik ben overtuigd van de kwaliteit van de geluiden in de JV-1010, maar om e.e.a. goed werkend te krijgen is nog steeds een probleem voor mij.

Dan nog dit. Ik gebruik de midi's als orkestbanden voor het duo waar ik in zit, zie ook mijn homepage. Heel veel maak ik helemaal zelf, maar veel nummers zijn te downloaden. Deze nummers bewerk ik dan wel helemaal, gebruik het meestal als basis.

Dat van het spoor voor spoor opnemen is een optie; ik heb namelijk een Zoom harddisk recorder. Deze gebruik ik eigenlijk alleen om de midi's wat frisser te laten klinken, om zangpartijen op te nemen, en om gitaar partijen in te spelen.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie, alle hulp is welkom.

Als je een midifile van het internet haalt, dan zijn ze meestal bedoelt voor GM, dus als je jv-1010 in Perf. mode staat dan zal hij nooit de goeie patches kiezen.

Wat bedoel je trouwens met de sysex data die je gebruikt? Wat voor sysex data gebruik je dan precies? Bedoel je soms die serrie controller messages die je verstuurt om de LSB en MSB te veranderen? In feite hoef je voor een program change niet veel data te versturen. Bij mij staat er in de handleiding (Engels, die overigens maar zo'n 90 pagina's is, en idd niet erg diepgaand) op p33 een klein tabelletje over welke MSB/LSB je moet versturen om een patch te selecteren. Hier staat ook een uitleg hoe je dat kunt doen. Ik weet niet of je die kunt vinden / hebt gevolgd, maar ik zal ff kort opsommem wat er precies nodig is (je moet alleen wel ff zelf de juiste waarden uit het tabelletje halen). Je hoeft alleen een paar controller messages te versturen.
- verstuur een Bank Select MSB (controller 0)
- verstuur een Bank Select LSB (controller 32)
Je hebt met deze 2 waarden de juiste bank geselecteerd
- verstuur een Program Change (heeft geen vaste controller) om de juiste patch te kiezen.
Voorbeeld: ik wil patch nummer 34 uit de Preset B bank kiezen op kanaal 1 (ik verstuur dus nu alle controllers die hiervoor nodig zijn over kanaal 1)
- verstuur een MSB met waarde 81 (ik verstuur dus een message over controller 0 met waarde 81)
- verstuur een LSB met waarde 1 (ik verstuur dus een message over controller 32 met waarde 1)
- verstuur een Program Change met waarde 10. Als je nu met midi over kanaal 1 speelt hoor je dus een Moist Bass (deze staat op patch B034)

Ik gebruik zelf trouwens geen complete performances zoals ze in de module zelf staan, dan krijg ik ook rare dingen. Ik selecteer dus zelf per kanaal welke patch ik wil horen. Sounddiver is mij ook te ingewikkeld om mee aan de slag te gaan, ik heb daar het geduld niet voor.

Tip: probeer een programma te gebruiken dat werkt met kant-en-klare bank- en patchlisten, zodat je geen controllers meer hoeft te versturen. Voorbeelden daarvan zijn Cakewalk en Cubase, je kunt daarvoor complete definitielijsten downloaden (doe ik ook, werkt heel veel sneller en makkelijker). Je hebt ook goedkopere versies van de bekende Cakewalk Pro uitvoeringen zoals Cakewalk Homestudio die ook veel functionaliteit bieden voor niet al te veel geld.

Nog even wat uitleg over controllers (ik ben daar ook geen expert in, maar ik kan het hopelijk wel een beetje uitleggen):
Een controller is een boodschap die wordt verstuurd over een bepaald kanaal (zelf te kiezen), en deze controller boodschap bevat nog een bepaalde waarde. Met deze controllers kun je bepaalde parameters vrij makkelijk veranderen, en bovendien zijn in de midistandaards een aantal van deze controllers vastgelegd, zodat ze voor veel apparaten te gebruiken zijn. Voorbeelden (de meeste bekende!) hiervan zijn reverb en chorus, die je resp. op controller 91 en 93 vind. Als ik op kanaal 4 dus een controller 91 message verstuur met waarde 127, dan zal het instrument op kanaal 4 maximale reverb meekrijgen).

Misschien moet ik dan toch maar je tip opvolgen en een betere sequencer kopen, zoal Cubase of Cakewalk. Ik kom deze programma's toch steeds weer tegen in allerlei forums etc. Het programma dat ik gebruikte, zat bij mijn midikeyboard van Evolution, werkt prima, maar is alleen geschikt voor GM. Wel kan ik externe klok commando's ontvangen, zodat ik vanaf mijn Zoom de midi's kan starten, stoppen enz.

Omdat de JV dus meerdere banken heeft ben ik gaan zoeken naar een andere sequencer en heb dus Midi Orchestrator Plus gevonden. Een complete Patch List voor deze sequencer heb ik echter nog niet kunnen vinden, zodat ik het probeer met Bank change commando's, zoals jij keurig hebt omschreven. Deze commando's worden echter niet opgeslagen in de midi file, zodat dit elke keer als je het nummer wilt spelen, dit een heel omslachtige methode is.

Daarom heb ik het volgende geprobeerd. Ik heb de JV in performence mode gezet. Heb toen voor elk midi kanaal (1 t/m 16) een patch geselecteerd. Daarna heb ik de sequencer op ontvangen van sysex ingesteld en heb een int-send gedaan op de JV. Op dit moment heb ik dus sysex data aan mijn midifile toegevoegd. Deze wordt ook "gesaved". Toch reageert de volgende keer dat ik deze file afspeel, de JV hier niet goed op.

Ik heb niet het gevoel dat de JV niet goed functioneerd, het zal dus wel aan mijn sequencer liggen.

Welke kun jij me aanbevelen? Het zijn nogal dure programma's en ik gebruik waarschijnlijk alleen het midi gedeelte. Opnames maak ik toch met mijn Zoom en niet op de pc. Mijn geluidskaart is hiervoor helemaal niet geschikt, bovendien is de Zoom hiervoor uitstekend geschikt en bezit ook nog eens heel veel goede effecten.

Vooral die kant klare patch lijsten spreken mij wel aan, gewoon vanuit je sequencer een geluid selecteren. Bovendien moet het programma wel externe klokcommando's kunnen ontvangen. Dit om spoor voor spoor te kunnen opnemen.

Graag je reactie.

Ik gebruik zelf Cakewalk Pro Audio 9, maar ik denk dat dat voor jouw doeleinden te veel van het goede zal zijn. Nou heeft Cakewalk (http://www.cakewalk.com ) meerdere producten, ook voor de kleinere thuismuzikant. Verder zijn er dus complete patchlijsten beschikbaar voor zowel Cakewalk als wel Cubase en Logic, maar ik weet dus niet of Cubase en Logic ook minder uitgebreidde programma's hebben. Cakewalk heeft in ieder geval een uitgeklede versie van Cakewalk Pro Audio, namelijk Cakewalk Homestudio 2002. De prijs ligt ergens rond de 80 Euro.

http://www.cakewalk.com/homemusicians.asp

In de nieuwe versies is de patchlist dacht ik al toegevoegd, althans, hij is toe te voegen vanuit het softwarepakket. Mocht je een Cakewalk pakket kopen en mocht het niet helemaal willen lukken kan ik je daar evt. nog mee helpen.

Back