Welke Vocoder moet ik hebben?

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey,

Mijn 2e vraag van vandaag is: Ik wil een robot achtige vocals bij mijn donkere electro/techno producties hebben.
Nou weet ik niet echt wat er op hardware gebied te krijgen is, wel weet ik dat al deze dingen prijzig zijn. Ik heb gezien dat sommige synths een vocoder ingebouwd hebben, maar ik vind het een dure grap op bijvoorbeeld een MicroKorg te kopen alleen voor de vocoder.Ik weet ook dat er in de MicroModular een vocoder zit, maar ik heb al een Nord lead 2, dus een synth heb ik niet nodig. Is er niet een goedkopere oplossing voor te bedenken(op hardwaregebied). Mijn vragen zijn dus:
Wat zijn de vocoders die de meeste producers gebruiken? Hoeveel kosten ze nieuw of 2ehands?
is er eventueel een andere mogelijkheid om vocalen als robot te laten klinken? (real time)??

Thanx
Marcin

Wat kan jou die producers schelen?

De MAM VF11 is een leuke echte analoge vocoder met verrassende extra's (voiced/unvoiced met ruis of extern signaal bv) voor zijn prijs - tweedehands al ruim onder de 200 euro te vinden (vooral in duitsland). Maar nieuw voor rond de 300 ook niet te versmaden.)

En als je nog goedkoper wil wil ik je graag op de prachtige Digitech Talker wijzen. Wat beperkter, maar ik heb er wel 1 te koop toevallig.

Of toch een (micro-) modular??? OK meer geld, maar ook meer waar voor je geld, komt ook van pas als je eens geen vocoder gebruikt.

echt heel mooi: Roland SVC-350 (d'r staat er nu eentje te koop bij Music House in U.)
BattleStar Galactica soundjes: Korg VC10

allebei niet te goedkoop misschien maar wel heel erg goed en makkelijk in het gebruik.

Origineel geplaatst door Mk II
echt heel mooi: Roland SVC-350 (d'r staat er nu eentje te koop bij Music House in U.)
BattleStar Galactica soundjes: Korg VC10
allebei niet te goedkoop misschien maar wel heel erg goed en makkelijk in het gebruik.

svc350 is dan naar mijn idee weer een stuk mooier dan de vc10. pas stond er nog een svc350 voor 500 te koop, zie ze regelmatig in duitsland. maar als geld een issue is (?) wel duur, zo'n echte oude vocoder.

500 euro??
Christ! Dat bedoel ik nou. Toevallig was ik bij de Music House in Utrecht toen die vocoder binnenkwam. Ik sprak er toen nog over met ben, de verkoper, die zei hoe geweldig die synth wel niet was.Maar 500 euro, daar heb je een nieuwe MicroKorg voor man. Euuch. Ik zoek wel naar die modellen die eerder opgegeven werden,maar thanx anyway.

nord micromod is een van de betere vocoders imho...probeer anders es een 2e hands boss SE50 of SE70 te vinden.....komen niet in de buurt van de micromod maar wel karakteristiek

Olaf

Ik zou ook voor de Micromodular gaan. Daar zitten de beste vocoders in die ik ooit gehoord heb. Vergeet al die oude analoge kneut maar.

Origineel geplaatst door omiel
Ik zou ook voor de Micromodular gaan. Daar zitten de beste vocoders in die ik ooit gehoord heb. Vergeet al die oude analoge kneut maar.

Puristen zouden je voor die laatste opmerking een draai om de oren willen geven maar inderdaad, voor een veelzijdige synth inclusief een zeer krachtige vocoder zou ik zeker voor de Clavia Nord Micro Modular kiezen.

R.

de grap van goed klinkende vocoder parts is dat ze vaak behoorlijk bewerkt zijn....ten eerste is vaak de vocal zwaar gecompressed om een consistent signaal te krijgen dat als modulator kan dienen, verder komt daar dan een geschikte carrier sound bij, is ook altijd weer lastig....vervolgens is het gevocode signaal ook nog vaak weer zwaar bewerkt met compressie, overdrive etc.etc..... bij de micromodular zitten al deze modules gewoon al in je synth...zodat je echt zonder al teveel moeite supergoed klinkende vocoding kunt krijgen...en je ook niet vast zit aan een vaste signal chain maar ook helemaal over de top kan gaan..

Olaf

zoek n tweedehandse Digitech talker.....die zijn niet zo duur meer...

Origineel geplaatst door omiel
. Daar zitten de beste vocoders in die ik ooit gehoord heb.

Dan heb je of last van ernstige gehoorbeschadiging, of je hebt nog nooit een Syntovox 221 gehoord...8o)

Origineel geplaatst door dione
zoek n tweedehandse Digitech talker.....die zijn niet zo duur meer...

Wat mag zo'n apparaat ongeveer kosten? Ik heb er 1 te koop, als nieuw in doos, voor 125. Is dat redelijk?

hee, ik ben wat winkels afgelopen op zoek naar vocoders, er zijn indeed een paar van die MAM vocoders around, maar iedereen raad mij de micro mod aan. Well, het gaat mij niet zozeer om die 100 euro meer,alis dat ook een belangrijk punt. Maar het is weer een apparaat erbij, weer zitten zwoegen met manuals, weer weken niks nuttigs opnemen omdat je een nieuw ding moet leren besturen. En bovendien:when is it gonna stop?Ik kan niet eindeloos synths aan gaan schaffen.
Ik zoek gewoon en simpele machine,die mijn stem vervormd,niets meer niets minder.
Maar anyway, was vandaag bij dat duistere zaakje Safe Sound bij mij in de buurt,en daar hebben ze de Micro Mod NIEUW voor 450 oiro's....Pfff.Hier moet ik even over nadenken.

thanx voor alles tips trouwens

Ik heb ooit nog wel eens geprobeerd een vocoder live te gebruiken (toen nog een Boss SE70 met een ombind microfoontje), en het lukte me niet om dat ding met het gebruikelijke on-stage volume nivo goed te gebruiken (met een echte band). Veel later kocht ik een Digitech Talker. 't is wel geen echte vocoder maar vooral voor live gebruik erg goed. Niets instellen, gewoon gaan, en geen last van rondzingen bij 95% van de instelling...

Grtz,
Jeroen

Tweedehands micromod heb je al voor 350-400 als je even rondkijkt. 1x volproppen met 100 vocoder patches en misschien wat distortion en filter dingen, vervolgens de PC-verbinding eruit en niet meer naar omkijken. Dan gebruik je maar 5% van die hele bak, maar heb je wel 'n hele vette vocoder. Vooral handig dat je er patches in kan zetten met interne carrier (midi-bespeelbaar of 'drone'), en patches met externe carrier voor als je iets experimenteler aan de slag wil.

Die SafeSound vind ik trouwens niet 'n hele fijne zaak... Keertje gezeik gehad met 'n gare Pulse die die niet wou terugnemen.

Back