De ECHTE 909 Hihat!!!???

Nu ga ik eigenlijk een beetje offtopic gaan. Wat ik me afvraag is: waarom Roland deze TR-909 niet opnieuw heeft her-uitgebracht begin jaren 90? (een re-issieu zeg maar) De verkoopcijfers zullen beduidend hoger zijn geweest of wat ze toen waren in 83-85. Dat zou echt een slimme zet zijn geweest van Roland. Is nog altijd veel interessanter dan de groovebox-"toys".

Nuja een MC909 is wel weer een stuk interessanter dan zo een TR909.

Nuja een MC909 is wel weer een stuk interessanter dan zo een TR909.

Kwa mogelijkheden misschien, maar daar houd het voor mij ook bij op.
Ik vind die MC909 maar een raar ding, ik vind zowiezo de workflow van de Roland MC-x0x serie maar wazig. Maar dat kan ook aan mij liggen :peukie:

Dat verhaal van die HiHat zal wel nooit achterhaalt worden vrees ik.
Ik ben er zelf wel van overtuigd dat het idd gesampled is en niet met een synth is gemaakt.

Ik vind die MC909 maar een raar ding, ik vind zowiezo de workflow van de Roland MC-x0x serie maar wazig. Maar dat kan ook aan mij liggen :peukie:
een andere, laat staan wazige, workflow kan ook weer bijdragen aan een creatief process nutuulk. daarbij is de zogenaamde workflow van een TR nutuulk vele malen simpeler dan die van een MC maar daarmede ook minder uitdagend en creatief...
maar dat kan ook aan mij liggen :koffie:

Maar WAAROM specifiek de OPEN HIHAT

de CLOSED HIHAT IS net zo belangrijk

en joh komt waarschijnlijk van de dezelfde hihat!!!

Kwa mogelijkheden misschien, maar daar houd het voor mij ook bij op.
Ik vind die MC909 maar een raar ding, ik vind zowiezo de workflow van de Roland MC-x0x serie maar wazig. Maar dat kan ook aan mij liggen

Ik zou het ook niet weten, ik heb er nooit een aangeraakt, maar als ik kon kiezen dan zou ik een MC909 nemen, alhoewel zo een TR909 is vast veel meer geld waard. Ik heb ooit achter zo een MC808 (zo een Roland MPC) gezeten ik weet niet meer precies hoe die hete maar daar begreep ik ook de ballen van.

Nu ga ik eigenlijk een beetje offtopic gaan. Wat ik me afvraag is: waarom Roland deze TR-909 niet opnieuw heeft her-uitgebracht begin jaren 90? (een re-issieu zeg maar) De verkoopcijfers zullen beduidend hoger zijn geweest of wat ze toen waren in 83-85. Dat zou echt een slimme zet zijn geweest van Roland. Is nog altijd veel interessanter dan de groovebox-"toys".

Nou, dat weet ik nou net zo nog niet, de meeste consumenten in de jaren 90 zouden klagen over een TR909 drummachine met maar 16 geluiden (notabene met 6 bits samples) erin voor 3000 gulden. En als ze er een MK2 van hadden gemaakt...dan zou die toch niet zo klinken als de oude.

een andere, laat staan wazige, workflow kan ook weer bijdragen aan een creatief process nutuulk. daarbij is de zogenaamde workflow van een TR nutuulk vele malen simpeler dan die van een MC maar daarmede ook minder uitdagend en creatief...
maar dat kan ook aan mij liggen :koffie:

Ik zie dat dus precies andersom, Less is More, zeg maar.
De TR-909 daagt mij juist uit om meer creatief te gaan programeren juist vanwege de weinige mogelijkheden. Je hebt dat bijv met de Snare en Clap. Die gebruiken dezelfde noise-bron. Daar kan je wel zulke leuke creatiefe dingen mee doen. De volume knop van bijv. de kick en snare werkt soms bijna als een eq/filter. Ik kan serieus 300 verschillende kicks uit de TR909 halen doormiddel van die 4 knopjes (lvl/tune/decay/attack)

ghehe idd een TR909 afkraken op dit forum heeft weinig zin :smeris::smeris:

Ik zie dat dus precies andersom, Less is More, zeg maar.
De TR-909 daagt mij juist uit om meer creatief te gaan programeren juist vanwege de weinige mogelijkheden. Je hebt dat bijv met de Snare en Clap. Die gebruiken dezelfde noise-bron. Daar kan je wel zulke leuke creatiefe dingen mee doen. De volume knop van bijv. de kick en snare werkt soms bijna als een eq/filter. Ik kan serieus 300 verschillende kicks uit de TR909 halen doormiddel van die 4 knopjes (lvl/tune/decay/attack)

Die bass is idd erg vet al helamaal met de langere dacay en pitch mod.
En die MC-909 is natuurlijk gewoon bagger qua geluid.

groet,
Maarten

Ik hoor regelmatig heel goed klinkende tracks van een iemand die met een MC-909 als hart van zijn setup werkt. Het valt toch wel minstens in de categorie 'te pruimen'.

Ik heb nu ongeveer een week een MC-909 en ik kan me voorstellen dat mensen het in eerste instantie een raar ding vinden, en het geluid klinkt standaard ook vrij goedkoop/standaard. Maar dat is juist het leuke; met een beetje moeite kun je echt ALLES editten en tweaken zodat je je eigen geluid creëert.

Overigens is een TR-909 totaal niet te vergelijken met een MC-909 natuurlijk he jongens *D Ongeveer de enige overeenkomsten zijn dat ze beide van Roland zijn en beide eruit zien als een doos met knoppen 8o)

Ik hoop dat Roland meeleest en we nog eens een soort heruitgave van de 808 en de 909 in een apparaat mogen beleven, waarbij je zelf meer controle hebt over de klank, zoals bij de Concussor modules. Ik vind de bass drum en de snare van de 909 namelijk beter dan die van de 808 en de andere klanken van de 808 weer beter. Maar ik heb de hihat van de 909 ook wel eens gebruikt. De lage resolutie maakt hem juist muzikaal. Overigens, als je de open en gesloten hihat met decay op 0 van de 808 tegelijk gebruikt, krijg je een interessant resultaat. Ook de hihat en de cymbal. De bass drum en de lage tom. Als je niet helemaal als een drummer denkt, kun je leuk experimenteren.

Ik vind die 909 hi-hat altijd zo lekker jazzy in Detroit producties.

Van die Terrence Dixon *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* *TKSHHH* ADHD patterns :D

Nu ga ik eigenlijk een beetje offtopic gaan. Wat ik me afvraag is: waarom Roland deze TR-909 niet opnieuw heeft her-uitgebracht begin jaren 90? (een re-issieu zeg maar) De verkoopcijfers zullen beduidend hoger zijn geweest of wat ze toen waren in 83-85. Dat zou echt een slimme zet zijn geweest van Roland. Is nog altijd veel interessanter dan de groovebox-"toys". Maar ja die vraag stel ik mij ook van andere E-instrumenten bedrijven. Maar toch, gezien het specifieke 909 geluid die echt wel overheersend begon te worden op een bepaald moment in de muziek. Heeft Roland wel een heel grote kans (lees: winst) gemist om niet terug een originele TR-909 te her-produceren(zet maar eens een groovebox tegenover een echte 909-808-303,etc... wereld van verschil, en je moet zelfs geen purist zijn om het verschil te kunnen horen). Blijft uiteindelijk wel een heel leuke "drum-bak" die 909 alsook de 808 en 707.

volgens mij heeft de mc303 en de mc505 voor een enorme boost gezorgt voor de Goa Trance of Psychedelic Trance scene,,,,, na het uitbrengen van die bakken kwamen er opeens veel Goa trance platen die veel gebruik maakte van de step sequencing in die bakken .. het waren ook veel betere commerciele successen dan de TR909 en TB303

Haha, vandaag reactie gehad van een medewerkert van Roland per e-mail.
Hij schreef dit:

dit is inderdaad een zeer moeilijke en ongewone vraag maar ik begrijp je.
Ik zal je vraag sowieso doorgeven aan onze Japanse collega's maar ik twijfel er sterk aan of deze hier kunnen op antwoorden.
Ik doe men best.

Ben benieuwd of die Jappen er meer vanaf weten!!! :peukie:

Back