De ECHTE 909 Hihat!!!???

Ben ook wel benieuwd hoe die orginele hihat nou eigenlijk klinkt.
Die sample van de 909 open en cls hat die een paar pages terug staat kan toch nooit zo in de rom staan, die is maar 32Kb groot daar past nooit zo'n lange sample in en er zit ook al een envelop op, volgens mij zit er een heel kort sampletje in die dan geloopt wordt of is waarmee zowel de open als cls van gemaakt wordt.
Bovendien ga je ook niet een stukje pauze (de pauze tussen de cls en open) in zetten is nogal zonde van de toen nog dure rom geheugen.
Oftopic, ik heb eens gelezen van een drumstel fabrikant die een hihat had gemaakt die zoals de 808 klonk, weet iemand hiervan of weleens gehoord?

Die hihat lukt toch wel in een lagere resolute met 32kb? in 6 of 8 bit 22kHz?

909 hihat

909 hihat

ja t is waar die hihat is een echt waanzinnig veel gebruikte klank.
nu jij je die vraag zo stelt, ga ik t me ook afvragen, maar dan ook van de rimshot en de snare, zou er ergens bij roland een veroeste hihat en snare in de kast liggen met een vergeeld stikkertje erop : org, hihat 909 of zo.

ben benieuwd of iemand t weet, je zou ook roland eens kunnen mailen.

( snap ook niet dat roland de machines niet nog eens start , en de 909 weer van de band laat rollen. ze zijn nu 3 keer zo dur dan toen ze nieuw waren, das gouwe handel.)

nog eens de hihat

nog eens de hihat

nog even ter discussie over de hihat,

ergens in mijn eventuele onwetendheid heb ik eens op gevangen ( toen mijn 909 defect was) ( de snare die piepte) heb ik begrepen dat de klanken allemaal analoog gemodeleerd worden, de klanken zitten niet in een rom of zo, maar ze worden telkens gemaakt door occilators en toongenerantors en dergelijke. verbeter me als ik nu onzin praat.
en dat verklaard dan ook dat de klanken elke keer iets anders zijn.

Ben ook wel benieuwd hoe die orginele hihat nou eigenlijk klinkt.
Die sample van de 909 open en cls hat die een paar pages terug staat kan toch nooit zo in de rom staan, die is maar 32Kb groot daar past nooit zo'n lange sample in en er zit ook al een envelop op, volgens mij zit er een heel kort sampletje in die dan geloopt wordt of is waarmee zowel de open als cls van gemaakt wordt.
Bovendien ga je ook niet een stukje pauze (de pauze tussen de cls en open) in zetten is nogal zonde van de toen nog dure rom geheugen.
Oftopic, ik heb eens gelezen van een drumstel fabrikant die een hihat had gemaakt die zoals de 808 klonk, weet iemand hiervan of weleens gehoord?

Die sample die ik gepost heb is door Colin Fraser recht uit een orginele 909 HH rom getrokken.

nog even ter discussie over de hihat,

ergens in mijn eventuele onwetendheid heb ik eens op gevangen ( toen mijn 909 defect was) ( de snare die piepte) heb ik begrepen dat de klanken allemaal analoog gemodeleerd worden, de klanken zitten niet in een rom of zo, maar ze worden telkens gemaakt door occilators en toongenerantors en dergelijke. verbeter me als ik nu onzin praat.
en dat verklaard dan ook dat de klanken elke keer iets anders zijn.

Dat klopt behalve voor de HH´s en cymbalen dat zijn samples.

ja t is waar die hihat is een echt waanzinnig veel gebruikte klank.
nu jij je die vraag zo stelt, ga ik t me ook afvragen, maar dan ook van de rimshot en de snare, zou er ergens bij roland een veroeste hihat en snare in de kast liggen met een vergeeld stikkertje erop : org, hihat 909 of zo.

ben benieuwd of iemand t weet, je zou ook roland eens kunnen mailen.

( snap ook niet dat roland de machines niet nog eens start , en de 909 weer van de band laat rollen. ze zijn nu 3 keer zo dur dan toen ze nieuw waren, das gouwe handel.)

Alstie doorgeroest is zal ie niet meer zo goed klinken denk ;)

Ze maken geen nieuwe omdat de onderdelen niet/amper meer te verkrijgen zijn om massaproductie te doen (en dat is het enige wat roland doet). Daarnaast is het te kostbaar tegenwoordig om zoiets weer op te zetten. Het is veel goedkoper om digitale producten te fabriceren, al dan niet vol met samples en/of VA synthese. Ondertussen dik gebruik makende van de hype rondom de deels geflopte oude roland bakken (303, 606, 808, 909)

Een goeie VA 909 in hardware box zou wel koel zijn. TR 909 mkII ofzo. Vergis je niet, 909's waren nieuw ook behoorlijk aan de prijs. Iets van 2500-3000 gulden oid, staat mij bij. Maar voor die tijd nog redelijk betaalbaar in vergelijking met andere apparaten. Er is ergens een prijslijst gepost hier op sf met allemaal van die oude nieuwprijzen.

Oja, en idd zijn de crash/ride/hh's samples op romchips. Dat is ook te traceren op het board.
De rest zijn analoog opgewekte klanken. Kan je lekker modden: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=23294

Dus, nog geen nieuws van Roland? :P

Nee helaas. Het laaste mailtje dat ik van de medewerker van Roland kreeg was op 26 februari.

Ik heb net nog maar eens een mailtje gestuurd (de aanhouder wint misschien hè :)).

Dan maar weer wachten, wachten en nog eens wachten. Het ziet er niet hoopvol uit dat me dit gaat lukken... Als we het nu eens met z'n allen proberen??? :P

Geef mij maar een emailadres en ik stuur een mailtje :)

hihihatte

hihihatte

jaja die goeie ouwe hihat van de 909

is enorm veel gebruikt, das waar, maar t is ook een klankje wat in de housse vastgeroest zit, net als de maastunnel in rotterdam ( duh).
nee die roland is niet te verwurmen, toen mijn 909 piepte ( de snare en de klap ook soms) konden ze m bij roland in belgie niet repareren, ook niet na twee keer daar te zijn geweest. toen bracht ik m naar een kennis in amsterdam die de syntechno maakt, en ja hoor ongeloofbaar maar hij werkte weer, geweldig.

komop roland zet die ouwe 909 pers nog ff een weekje aan en maak er voor ons allen nog een paar. lijkt me wel wat, ken je ze kopen voor 150 euro of zo, en dan krijg je er een 303 als presentje bij.

jaja..... zwijmel......

Heee, eindelijk weer een antwoordje gekregen van meneer Roland!
Ik denk dat ik voorlopig maar even de moed opgeef, maar nu weten we in ieder geval iets (en iets is nog altijd beter dan niets):

eindelijk een antwoord; het zou gaan om een 14” Zildjian. Welk type precies is niet bekend.

Meer info kan ik je echt niet geven.

mvg,

In de toekomst ga ik denk ik nog wel een keer contact opnemen met afdelingen van Roland Japan of Amerika. Wie weet heb ik dan wat meer succes, maar voorlopig zal ik het even met deze info moeten doen!

Heee, eindelijk weer een antwoordje gekregen van meneer Roland!
Ik denk dat ik voorlopig maar even de moed opgeef, maar nu weten we in ieder geval iets (en iets is nog altijd beter dan niets):

eindelijk een antwoord; het zou gaan om een 14” Zildjian. Welk type precies is niet bekend.

Meer info kan ik je echt niet geven.

mvg,

In de toekomst ga ik denk ik nog wel een keer contact opnemen met afdelingen van Roland Japan of Amerika. Wie weet heb ik dan wat meer succes, maar voorlopig zal ik het even met deze info moeten doen!

hé man,

Buiten je quest voor die 909 hihat , waarom? (maar leuk)

Waarom in godsnaam die reclame/fasinatie voor die hartklep verneukende burgerking?:confused:

ps klinkt als?

.

Waarom in godsnaam die reclame/fasinatie voor die hartklep verneukende burgerking?:confused:

Ja, 6 trak vroeg me dat ook eens een keer, toen was dit mijn antwoord:

Hahaha! Ja... ik kan er niks aan doen, ik ben nu eenmaal dol op broodjes hamburger en er is simpelweg geen een hamburger die op kan tegen onze enige echte eigen... Whopper!

Vooral de dubbele met kaas. Of een driedubbele (alhoewel dat in verhouding toch wel iets teveel vlees is). Bacon erop is ook zeer lekker, alleen betaal je voor een plakje krokant gebakken spek wel erg veel!

Soms sta je op het station en heeft de trein weer eens een half uur vertraging. Voor mij geen enkel probleem; de meeste stations hebben een Burger King!!!

Als er op dat station geen Burger King is, dan is de Pizza Hut ook wel een welkome optie. Gewoon de peperoni, waar het vet vanaf druipt... lekker!

Gelukkig zijn er nooit Mc Donalds restaurants op stations, want de hamburgers van Mc Donalds zijn echt zooo not done. Je eet alleen maar lucht en als je al vol zit, dan heb je na een uur alweer honger.
De smaak is op zich oké, maar nooit zo goed als de burgers van de Burger King!
Het enige voordeel van Mc Donalds t.o.v. de Burger King zijn de frietjes. Als ze uberhaupt nog warm zijn (niet vaak), dan zijn ze wel lekkerder dan die van de Burger King.

Helaas kom ik niet zo vaak meer op stations sinds ik geen student meer ben en in mijn woonplaats Roosendaal hebben we helaas geen Burger King...

Ach... is misschien maar goed ook, anders zou ik net zo dik zijn als mijn toekomstbeeld (zie avatar).

Al met al maak ik graag reclame voor de Burger King, hoe 'n commerciële Amerikaanse bedoeling het ook is.

Gegroet burger!

Of is het wel een echte handclap. Misschien is het wel iets anders dat een clap dat er heel erg op lijkt: "en kleine baby die van de trap valt en net die laatste trede raakt ... ?

oh, die nostalgie ...

Vind het wel leuk dat je ontdekt hebt wat nu net die 909 HH is.

Gagarin

Ha geweldig verhaal man, sta ik even met mun bek vol (water)tanden. Of beter gezecht krijg nu toch wel trek in zo'n vatzigge whopper :{

:doei:

Ja, 6 trak vroeg me dat ook eens een keer, toen was dit mijn antwoord:

Hahaha! Ja... ik kan er niks aan doen, ik ben nu eenmaal dol op broodjes hamburger en er is simpelweg geen een hamburger die op kan tegen onze enige echte eigen... Whopper!

.....

Gegroet burger!

Misschien is het wel iets anders dat een clap dat er heel erg op lijkt: "en kleine baby die van de trap valt en net die laatste trede raakt ... ?

oh, die nostalgie ...

Is dit een soort bekentenis met die baby? (houten-, stenen-, vloerbedekkingtrap/plavuizen, laminaat,) ff kijken of het werkt... iemand eeen baby te leen?

Back