het meest spectaculaire apparaat van dit jaar

EDP

elke dag pannekoeken
het jaar is nu al bijna afgelopen en ik zat de denken wat het meest interresante stuk hard of software was dat dit jaar is uitgekomen. ik heb eigenlijk het idee dat er helemaal niet zo veel spectaculairs is gebeurt dit jaar op synth gebied.
ja de voyager misschien

voor mij was denk ik toch hoe raar het ook klinkt virtual guitarist dit heeft iets heel nieuws gebracht in de combinatie softsynths en sample cd's

De voyager is idd niet echt spectaculair, bijzonder.

Ik denk dat dit toch weer het jaar van de software is.
Desondanks zijn er toch wat nieuwkomers bij. Denk maar aan de Hartmann Neuron. Alleen te duur. Dat geld voor meer dingen.

nee ik vind het het jaar van de software, en het jaar van zeer fraaie nieuwe mixers van Yamaha.

Wat mij betreft was het ook meer een software jaar. Of misschien meer nog een soort software-acceptatie jaar.
En daarmee hopelijk ook het jaar "waarin bepaalde hardware-fabrikanten zich realiseerden dat ze nu toch eens echt met wat nieuws moeten komen, omdat ze anders"...... uuuuhhhhh.......?????......

mij als klant verliezen? ;)

Mijn 'leuke muziekdingen top 3 van het jaar':

NI Kontakt
Cubase SX
Voyager

Origineel geplaatst door EDP
is de neuron nou trouwens al echt leverbaar?

Als het goed is hebben de eerste winkels ze dit weekend binnen :confused: maar k weet het niet zeker.

Voor mij is het meest spectaculaire en gehypte apparaat toch wel de Evolver van Dave Smith Instruments geweest!!!

Origineel geplaatst door synthiaks
Voor mij is het meest spectaculaire en gehypte apparaat toch wel de Evolver van Dave Smith Instruments geweest!!!

Heb je er zelf één en kun je daar nog een objectief oordeel over geven?
Ik heb net vanavond 120 meg aan Evolver demo sounds e.d. van mijn HD verwijderd. Ik lees er goede dingen over, de spec's staan me aan, Dave=almost-God ;) .... maar van de sounds, die ik tot nu toe gehoord heb, word ik niet echt heel opgewonden.

Het ding blijft me fascineren, dat zeker! :confused:

Sorry voor de OT

Jah ik heb er zelf één en hij is echt te gek!!! je krijgt gewoon een hele hoop fun voor het geld.
Het filter klinkt gewoon lekker en de mogelijkheden zijn eindeloos. Kijk het blijft een monofoon bakkie met veel software.
Hij is heel klein en de knopjes bijvoorbeeld voelen echt cheapo aan maar hij maakt alles gewoon goed door z'n bizarre geluiden. de leads die je er mee kan maken zijn echt te gek en de basjes mogen er ook wel zijn.

je zou er zelf eens mee moeten freaken om te kijken of het wat voor je is. ik had het ook niet zo met sounds op de site, de specs waren voor mij de doorslag en ik heb er nog geen moment spijt van gehad:)

Sorry:) nou weer on topic ;)

Ik denk zelf dat dit inderdaad het jaar van de software is althans de software heeft in mijn ogen bewezen dat het met hardware kan concureren kijk maar naar de Pro53 van NI de Kontakt Sampler van NI en natuurlijk de Albino van Rob Papen
En dat er op hardware gebied niet veel ''nieuws'' gebeurd komt mede (denk ik) omdat het niet meevalt om met iets nieuws te komen want wat er ook komt het is altijd gebaseerd op een al bestaand iets.
Ook FM synthese is in principe afgeleid van het Subtractieve gedeelte.
En als je met iets nieuws wilt komen dan gaan we denk ik richting het Granulaire gedeelte maar om dit overzicht op een Hardware synth over te brengen is denk ik te duur en ingewikkeld (ook qua grootte) de + van software is dan weer dat je grafisch meer overzicht hebt en dat je menu's makkelijker kunt doorlopen.

[excuses voor het lange verhaal maar dit is mijn idee waarom er niet iets ECHT nieuws uitkomt qua Hardware)

Origineel geplaatst door Kevin
Ik denk zelf dat dit inderdaad het jaar van de software is althans de software heeft in mijn ogen bewezen dat het met hardware kan concureren kijk maar naar de Pro53 van NI de Kontakt Sampler van NI en natuurlijk de Albino van Rob Papen
En dat er op hardware gebied niet veel ''nieuws'' gebeurd komt mede (denk ik) omdat het niet meevalt om met iets nieuws te komen want wat er ook komt het is altijd gebaseerd op een al bestaand iets.
Ook FM synthese is in principe afgeleid van het Subtractieve gedeelte.
En als je met iets nieuws wilt komen dan gaan we denk ik richting het Granulaire gedeelte maar om dit overzicht op een Hardware synth over te brengen is denk ik te duur en ingewikkeld (ook qua grootte) de + van software is dan weer dat je grafisch meer overzicht hebt en dat je menu's makkelijker kunt doorlopen.

[excuses voor het lange verhaal maar dit is mijn idee waarom er niet iets ECHT nieuws uitkomt qua Hardware)

is fm niet addatief? en bestaat trouwens al 40 jaar:)

FM synthese is 30 jaar oud, net zo oud als midi ongeveer. (of je moet cross modulation bedoelen)

Vind het doorzetten/groeien van ontwikkelingen op modulair synth gebied ook best wel belangrijk. De A100 is een belangrijke ontwikkeling IMO.

24 bits samplers en meer grooveboxen (met meer mogelijkheden)

Digidesign die met nieuwe hardware komt?

M-audio veelverkochte digi serie?

Van de veel software die er uit komt is er maar weinig vernieuwend trouwens. Wel praktisch meestal.

Of de twilight zone. De plugstation of the mixersurfaces voor de software die je gebruikt?

Denk dat het dit jaar de Dynaudio Air's zijn.
Het concept is nieuw en de uitvoering briljant en schaamteloos duur.
Ipv je kamer aan je boxen aan te passen kun je daarmee je boxen calibreren voor het optimale resultaat.

Lassence uVentury is voor mij het meest spannende gevolgd door de Tidal Quad en MFB synth lite/ 502

Echt analogue en dichtbij huis.

Software is voor mij net zo boeiend als de jaren ervoor.. Leuk om te maken, niet om te gebruiken.

Software is voor mij net zo boeiend als de jaren ervoor.. Leuk om te maken, niet om te gebruiken

(bijna) helemaal mee eens, maar sommige software maak ik juist om zelf te gebruiken. je moet wel tegenwoordig met al die moderne midi-fratsen.

anyway, qua hardware was 2002 voor mij toch wel het jaar van de wedergeboorte van de MiniMoog in de vorm van de Voyager. Zo krachtig en puur; daar kan geen enkele andere nieuwe bak aan tippen. Wees verstandig, verkoop al die leuke synths & modules die je toch nooit gebruikt maar toevallig nog hebt liggen en bestel zo'n ding. Geloof me: je zult er geen spijt van krijgen en het is ook een bijzonder waardevaste investering.

Met stip op de 2de plaats : Alesis Andromeda - eigenlijk uit 2001 maar pas dit jaar daadwerkelijk te koop hier in NL.
De meest uitgebreide en veelzijdige analoge polysynth die ooit gebouwd is en eigenlijk zonder concurrentie. En eigenlijk, als je ziet wat je er allemaal voor krijgt is het ook een koopje.

is fm niet addatief? en bestaat trouwens al 40 jaar:)

FM is gebaseerd op modulatie van verschillende oscillatoren, terwijl additief een optelsom is van oscillatoren. Het zijn 2 totaal verschillende methodes, alhoewel ze wel gebruik maken van elkaars technieken.

Additief: http://eamusic.dartmouth.edu/~book/MATCpages/chap.4/4.2.add_synth.html

FM: http://eamusic.dartmouth.edu/~book/MATCpages/chap.4/4.7.fm_synth.html

Mijn producten van het jaar waren EVOC 20, Frohmage (Ohmboyz) en de Logic controller.

Origineel geplaatst door aux
FM is gebaseerd op modulatie van verschillende oscillatoren, terwijl additief een optelsom is van oscillatoren. Het zijn 2 totaal verschillende methodes, alhoewel ze wel gebruik maken van elkaars technieken.

maar de verschillende operatoren die je gebruikt worden bij mij weten wel opgeteld dus additief( zeg het maar als ik niet gelijk heb) de modulator in fm is eigenlijk een uit de klauwen gewassen lfo: maar het is een oscilator omdat ie sneller is en dus meer een oscilator en geen lfo. snap je mijn uitleg nog:)

evoc is idd erg netjes

maar de verschillende operatoren die je gebruikt worden bij mij weten wel opgeteld dus additief( zeg het maar als ik niet gelijk heb) de modulator in fm is eigenlijk een uit de klauwen gewassen lfo: maar het is een oscilator omdat ie sneller is en dus meer een oscilator en geen lfo. snap je mijn uitleg nog:)

evoc is idd erg netjes

Je hebt gelijk: de oscillatoren kunnen op verschillende manieren (algoritmes) met elkaar werken (moduleren/optellen). En de LFO/oscillator vergelijking is andersom: een LFO is een oscillator die op een "lage" snelheid oscilleert. Ik geloof dat een osc die op een maximum van 60 Hz oscilleert als LFO beschouwd wordt, maar dit kan ook iets lager of hoger liggen. Bij een LFO spreek je van rate/speed en depth, bij een oscillator van frequency en amplitude, terwijl rate/frequency en depth/amplitude hetzelfde zijn.

Origineel geplaatst door aux

En de LFO/oscillator vergelijking is andersom: een LFO is een oscillator die op een "lage" snelheid oscilleert. Ik geloof dat een osc die op een maximum van 60 Hz oscilleert als LFO beschouwd wordt, maar dit kan ook iets lager of hoger liggen. Bij een LFO spreek je van rate/speed en depth, bij een oscillator van frequency en amplitude, terwijl rate/frequency en depth/amplitude hetzelfde zijn.

dat zei ik toch? :)
er is trouwens geen interresantere synthese dan fm naar mijn mening!:)

Back