the Loudness war & death of high fidelity

Grumpy old men luisteren uiteraard naar PROG ROCK :D

Of je het mooi vind of niet is je eigen ding en laat ik in het midden (al meen ik me te herinneren dat je het wel degelijk waardeert) maar muzikaal gezien heeft prog iets meer in zich dan de gemiddelde popmuziek.

En wat loudness betreft vraag ik me eigenlijk af of we nu niet langzamerhand aan onze limiet beginnen te raken met hardheid. Eens zit je aan het toppunt van je gain en is alles net niet volkomen ruis en distortion....

LOUDNESS ????? hahahaha .. wat dacht je van gewoon diepte in de muziek .. moet je oude marvin gay & motown platen maar is opzetten ... je waant je gewoon in de ruimte tijdens de opname ...

En jaren 80 vind ik niet per definitie iel klinken .. er is toen hele dikke boogie, new wave en new beat gemaakt .. maar het had soms wel wat steriels door die plastic klinkend bass drums maar dat had je vooral bij die synthi pop .. oude madonna en michel jackson klinken nog steeds dik wat mij betreft ..

Nou goed, als we dan toch volledig off-topic gegaan zijn...

En het onderwijs in nederland is EXTREEM slecht en bagger.
Sorry, maar: nee. Ik zag het probleem altijd al niet zo, maar na een beetje in het buitenland rondgehangen te hebben groeit dat gevoel alleen maar. Sowieso: vergeleken waarmee dan?

En hiermee sla je de spijker op zijn kop want dit is de enige waarheid die er bestaat inzoverre waarheid ansich bestaat (welkom in de wondere wereld der taoisme)
...of bijna elke filosofische of wetenschapstheoretische stroming. ;)

Grumpy old men luisteren uiteraard naar PROG ROCK :D
JAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!! (*grumpgrumpgrump*)

Die posts van Bren Gun vond ik wel érg slecht beargumenteerd trouwens; ik mis ook maar enig inzicht in de tegenstelling subjectief <=> objectief, en ook redelijk onzinnig is het idee dat complexiteit recht evenredig is met kwaliteit, of massa-consumptie met kwaliteitsloos, of dat de smaak van de 'massa' (?) überhaupt 'slecht' kán zijn. Bovendien: jezelf als standaard zien werkt nooit (geeft je ook alleen maar een kutgevoel) en het achteruitgangsprincipe ('vroeger was het beter' of 'momenteel is het niks') wordt al sinds de oudheid constant geroepen. Vraag: gaat de 'smaak van de wereld' al millennia achteruit of is er iets fout met de gedachte op zich? (inderdaad, retorische vraag ;) )

Zo. Genoeg gecorrigeerd en pedant geweest weer voor vandaag. :geslaagd: :P

In de CM 126 staat wel iets intressants:
"Why is loud music perceived to be 'better'?"

Zelf hou ik die RMS en "dat de VU-meter niet alleen
maar bovenaan blijft staan" nu wel in't oog!

Verder mixte ik alles af via een Sony - DAT en HD-25 headphone,
maar da's toch allemaal maar gelimiteerd hoor dat max volume !!??

Of Zoals in dat CM article staat, (aka in mijn woorden)
"je kan beter een goeie versterker hebben,
ipv. 't volume van de cd te verhogen..."

en nu ik m'n behringer headphone uitgang gebruik
is die toch wel veel luider te zetten dan
de DAT uitgang, of die van m'n IPOD, ZEN, CD of MD,...

Alleen opletten da'k m'n HD-25 niet opblaas met die behinger
(of ander mixer uitgang,) bij't zoeken naar sounds bij 't producen,
heb er al zo 2 van die HD-25' kapot gedaan in't verleden ...

en ook nog, geen idee dat ook in de cm was,
"er is een zintuig of orgaan dat wordt getriggerd bij luide muziek...
en een soort van ... geeft???"
kan't jammer genoeg ni terug vinden.

"Dus, al die ipods of mp3 spelers met die volume begrenzers
zorgen ervoor dat de CD mastering zo luid mogel'k word berekend,
terwijl je mss beter een goeie - niet begrensde - headphone uitgang
moet zoeken en dus niet alles moet worden 'overstuurd' met een limiter"

alé, da's mijn gedacht nu over de "loudness-war" en waarom???
In ieder geval klinkt die Legacy van Saltwater op 12" toch wel echt zoals
het hoort hoor - op onbegrensd - luid volume !!!

'serieuse aanklacht' :biertje:

IK heb uit die CM geleerd:
1° Gebruik een goeie (headphono) versterker
2) RMS < 20db (oeps ... dus kleiner dan 20db)
en tja, hoe moet je dat zeggen??
3) "Dat de VU meter nog beweegt'??? dus ni overdrijven met die limiters !!??

Laatst gewijzigd:
Ik heb Bob Katz ooit eens een brief geschreven over deze problemen.
Hier komt die dan maar weer.:mexico:

Date: 30 augustus 2006

To: Bob Katz

Sender:
Nononsense

The way you are writing a book is not a good thing, it is too complicated
for most people. You are probably thinking that you never had any complaints.
But a whole lot of people don't dare to complain, especially Americans, that's
why there are so many homeless and poor in your country.

I assume that a lot of your readers are professionals but also hobbyists like me,
hobbyist have the right to know things and have a nice hobby without any thinking
to do, so they can enjoy there freetime and concentrate on the music. You are not
providing the information in the right way.

I have more than once been confronted with people like you. What do I think
about you? You are a person that links 'self value' to behaviour of 'doing complicated'.
So I think you are a person with an inferiority complex that tries to have self-esteem
by doing complicated. You like persons to come to you so they can ask questions
that you already have answered for a thousand times, you like the attention.
You don't see the purpose anymore of writing a book or answering the questions
you only feel the appreciation, you think you are important. So the purpose of solving problems is no longer the issue, it is the attention the appreciation that you get that fills your fantasylife.

I also think that it has to do a lot with 'making money'. You proudly send people to
the links where people can buy your book, while the information isn't there, at least
not in a straightforward way. You also send people to the meters that are sold by
your website. And of course you send people to the many articles so that they stay
on your website so they will buy your k-system.

A lot of beginners, hobbyists but also professionals are using compressors and
limiters too much (for my opinion I am not using it too much). That also has a lot
to do with the low opinion they have of themselves. I think Bob Katz is one of the
persons responsible for that.
Bob Katz should give more psychological information about the people in the studio's, they have a low opinion of themselves so they try to filter that
out by raising the volume, so they can stand up against the big studio's. But Bob Katz himself has a low opinion of himself and needs attention because he links 'self value' to behaviour of 'doing complicated'.

What is the result of the inferiority complex of Bob Katz? The result is as follows.

Step 1
People like Bob Katz with an inferiority complex are making books and manuals for hobbyists and professionals over 'how loud to record and playback and treat compressor/limiters in studio's'.
But the information is described difficult in a technical way and it is very hard to filter out the information, because the purpose of the book is not providing information but making money and feeling themselves important as a writer. The books and manuals are written by a person with an inferiority complex that tries to have some self-esteem by doing complicated.

Step 2
Hobbyists and professionals have the need for information on how hard to record and playback and how to use compressor/limiters. They collect all kind of information like books from Bob Katz. Also they read information on the internet and magazines which is highly influenced by people like Bob Katz.

Step 3
The books like from Bob Katz are too complicated and the information on the internet is too confusing because only a few people are really
understanding all of this. A whole lot of blah-blah and only little information, so they cannot filter the information properly.

Step 4
They don't have the proper information and that feeds their insecurity and so the inferiority complex is even more growing.

Step 5
They are really desperate and keep looking for ways to pump up the volume even more because the competition is going harder every year. So they put the volume louder on the tv-commercials, they put the volume louder in announcements on tv and radio and they put the volume louder on the Top 40 noise. And the amateurs are copying this kind of behavior.

Next time you have the tv on in the background and you are irritated by a freaking loud commercial and want to put it softer right away, you must think of the following......

You YOURSELF are responsible for the explosions on your tv!
YOU are responsible for the destruction of today's music!
YOU have an inferiority complex that keeps you giving information in a deliberate
complicated way so that nobody has straightforward information on how to treat
the volumes.
YOU are part of that movement that makes money instead of giving information in
a pure and simple way.
Bob Katz is one of the persons responsible for the loudness wars!

Advise
Make a new book that is much simpler, make the information freeware.

Example of the construction of the new book. (the new way of communicating)

Chapter 5: Recording levels
The best analog signal level is: +4 dBu but this has to be taken as average.
What is average.....short explanation.....

A signal begins with distorting at ...level...
A signal begins with noise problems at ...level...
The best signal levels you will find between ...level...

There is an alignment of analog with 24 bit soundcards here you see the table:
http://www.xs4all.nl/~pj090367/pdf/db_levels.pdf

The best digital signal level is: ......short explanation..........
The best signal level out of a 24 bit soundcard before getting analog is
....short explanation....

It is all that simple, most people don't have to know all the arithmetic behind it.

With kind regards,
Nononsense

Leuke brief...slecht Engels,maar verder lachen...alleen is Bob Katz juist iemand die tegen de "Loudness wars" is...;)

die brief was blijkbaar niet aan dovemansoren gericht,
zie ik op de site van Kats:
''Become a Master of Audio
This Second Edition of this must-read book for the audio professional has about 50% new content, is rewritten and even more "user-friendly" ''

Erg jammer dat de meerderheid het iet hoort of niet boeit. maar dat zie je ook met mp3's en de spelers. Iedereen heeft een Ipod terwijl de geluidskwaliteit zeker niet tot de beste behoort.

De meeste mensen koken ook met knorr of unox troep(gewoon een zak zout) en noemen het vervolgens lekker.

De massa heeft geen smaak(GTST, gouden kooi, jensen) en het boeit ze ook niet.

Gelukkig zijn er ook nog goede koks, programma's en goeie producers/masteraars.

Niets is prettigers dan muziek met dynamiek, geeft je een eerlijk gevoel van betrokkenheid.
Ga vaak naar het Rotterdams philharmonisch, niet omdat ik zo onzettend veel van klasiek hou, maar wel van het gevoel om er midden in te zitten.

CD's van TOOL zijn bv ook vrij dynamisch, soms hoor je alleen maar ambient geruis met wat gefluister waarna je een seconde later achter in de kamer ligt van de gigantische powercords en drums die je weg dreunen.

Kortom......massa houdt niet van kwaliteit, maar wil lekker makkelijk.

Hele goede brief Infobot, alleen jammer dat de brief anoniem was.

Voor de LSD liefhebbers:
Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn

Vor uns liegt ein weites Tal
Die Sonne scheint mit Glitzerstrahl

Die Fahrbahn ist ein graues Band
Weisse Streifen, gruener Rand

Jetzt schalten wir ja das Radio an
Aus dem Lautsprecher klingt es dann:
Wir fah'rn auf der Autobahn...

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er nu zo goed is aan de brief van Infobot. Het is wel erg makkelijk en kort door de bocht om, als je een boek blijkbaar te ingewikkeld vindt, de schrijver ervan een minderwaardigheidscomplex toe te dichten. Punt een ken je de man zelf niet (ik ook niet trouwens) en punt twee ga je er aan voorbij dat Katz zijn sporen inmiddels ruimschoots verdiend heeft in het wereldje, ook vanuit de praktijk bezien. Denk je niet dat hij van vakgenoten een storm van kritiek over zich heen zou hebben gehad als hij de materie nodeloos complex zou maken? Of hebben die er ook stuk voor stuk baat bij dat het allemaal zo ingewikkeld mogelijk wordt gebracht? Soort van samenzweringstheorietje zeg maar?

Bovendien ook een beetje een gemiste kans lijkt me - als het allemaal veel simpeler kan, waarom schrijf je dan zelf geen boek? Of doet iemand anders dat niet? Zou toch een gat in de markt zijn dan :eureka:

" But a whole lot of people don't dare to complain, especially Americans, that's
why there are so many homeless and poor in your country."

Beetje aanmatigend om in een brief gelijk iemand zijn land te gaan beledigen als je een serieus antwoord wil hebben.
Zeker ook niet gehad denk ik. Als ik een brief zou ontvangen die zo begint zou ik gelijk denken die kan aan het g.

Voordat er nog meer serieus op ingegaan wordt: met Dione en anderen ga ik er van uit dat die brief een grap is! (wel een slechte, okee)

Sterker nog: waarschijnlijk gewoon een aangepast sjabloon, vast wel ergens te krijgen op internet. In een zelf geschreven brief zou in "What is the result of the inferiority complex of Bob Katz?" bijvoorbeeld altijd 'you' staan i.p.v. 'Bob Katz' (en zo nog tig voorbeelden).

Ik heb van de week trouwens de nieuwe cd van Elbow gekocht (grote klasse weer :) ) en die hebben het helemaal gesnapt: ze verwijzen naar (en betuigen hun steun aan) http://www.turnmeup.org/ in het boekje. :okdan: (jaja - in sommige genres is zware compressie vast leuk; maar bij rockbands *nooit*)

Wij hebben bij het masteren van onze CD precies hetzelfde gedaan. Minder platcompressen en dynamisch bereik houden.

Maar er is nog hoop: een tijdje terug kreeg ik van iemand een limited edition met live-opnames van Marc Cohn (van 'Walking in Memphis', weet je wel) en mijn bek viel open. In positieve zin dan. Zulke ongelooflijk goede opnames en mastering. Een kennis van me die importeur is in knetterdure high-end speakers gebruikt de cd sindsdien als referentie CD op beurzen.

En verder ben ik het van harte eens met de vergelijking met de Knorr pakjes en het gebrek aan smaak bij de massa.
Daarom ga ik nu maar eens mijn tuin in om met verse kruiden en verse groente mijn avondmaaltje op te leuken.:W

Bob heeft vorige week een tripple bypas gehad. Dus denk dat die ff aan het chillen is ipv aan versie 3 van z'n boek te werken.

Om me ook maar eens in deze discussie te mengen, ik vind het al dan niet 'platslaan' van muziek erg afhankelijk van het genre. In het geval van popsongs of 'radiotrance' met zang en/of accoustische instrumenten is het vaak pure moord, maar bij sommige dansmuziek kan het juist weer vreselijk lekker zijn, zo'n enorm vol pompend geluid.

En ik hoop inderdaad dat die brief van infobot een slechte grap is. Als ik als serieus auteur van veel geprezen standaardwerken zo'n brief zou krijgen, zou die na het lezen van de eerste twee alinea's in stukken op de bodem van het konijnenhok belanden in elk geval.

Back