De 909 onvervangbaar? Ach, alles is hier wel zo'n beetje gezegd. En als geheel is de 909 onvervangbaar: grote bak, met grote knoppen, eigen typische geluid, eigen typische sequencer. Voor live-doeleinden heb je weinig alternatieven, denk ik zo... tenzij je alles toch vooraf in Ableton gooit, natuurlijk.
Maar wie hoort het verschil tussen pakweg een 909, een jomox en een drumstation in de eindmix van een track?? Qua klank vind ik dat lastig hoor, zelfs als je de drums los hoort van de rest van de mix. Alleen de typische groove van de 909 is goed herkenbaar.
Ik heb sinds een poosje een drumstation, en ik hoor wel dat die iets minder "vet" klinkt dan een echte 909, maar dat hoor ik alleen als ik ze los van elkaar en zonder andere instrumenten beluister. Ook zijn de knopjes op die drumstation (v1) niet bepaald "stevig" te noemen. Da's op een 909 wel anders. Maar aan de drumstation-knoppen draaien en control-changes opnemen in je sequencer is wel leuk.
Als dit een enquete zou zijn, dan zou ik zeggen: 909 = onvervangbaar. Dat er zoveel klonen (en andere derivaten) van zijn, kan je enkel zien als een geweldig compliment aan het origineel.