Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Hmm... nu wil ik ook een TR-909 na al die verhalen :P Misschien in Amerika kopen, dollar is toch geen kont meer waard hehe

der staat een supermooie atm op ebay in usa,wel niet goedkoop maar hij is zo mooi als de mijne :z

Ik heb sinds kort een 909.
Nu had ik wat vragen.

1.Aan de linkerkant (waar die 6 knoppen met lampjes zitten bij die shift knop) branden die lampjes niet
Hoort dit? Het zijn immers dezelfde knoppen als die andere en die branden wel.
Inmiddels van Hooihuis vernomen dat er geen leds inzitten daar

2. De bpm vermelding in het display zie ik alleen wanneer ik op measure klik.
In patternplay zie ik niets in het display. Hoort dit?

3. Wat is de funktie van de ENTER knop

groet Erik

Ja, klopt

Ook dit klopt

Die entertoets zie ik meerdere keeren terugkomen in de handleiding, meestal om een handeling af te sluiten.

Ik zit te twijfelen over de 909. Ik kan uit m'n modulair erg snel dikkere kicks halen dan die standaard uit de 909 komen. Maar zit ik ermee te pielen, dan sta ik meteen weer te dansen.
Misschien moet ik maar weer eens aan het solderen gaan en de envelope van de vca gaan aanpakken, om zo een meer stampende kick te krijgen.

Omdat de 808/909 emulatie zo fantastisch is ?

Ja die schijnt inderdaad echt heel erg goed te zijn. Niet alleen alle geluiden zitten er in, maar ook velocity, alle verschillende knopstanden, etcetera.

De sound is ook erg dynamisch, wel een pietsje meer polished dan het origineel. Heb wel niet thuis gepield er mee, dus het kan ook aan de setup hebben gelegen.

De soundset is een gratis download.

De 909 onvervangbaar? Ach, alles is hier wel zo'n beetje gezegd. En als geheel is de 909 onvervangbaar: grote bak, met grote knoppen, eigen typische geluid, eigen typische sequencer. Voor live-doeleinden heb je weinig alternatieven, denk ik zo... tenzij je alles toch vooraf in Ableton gooit, natuurlijk.

Maar wie hoort het verschil tussen pakweg een 909, een jomox en een drumstation in de eindmix van een track?? Qua klank vind ik dat lastig hoor, zelfs als je de drums los hoort van de rest van de mix. Alleen de typische groove van de 909 is goed herkenbaar.

Ik heb sinds een poosje een drumstation, en ik hoor wel dat die iets minder "vet" klinkt dan een echte 909, maar dat hoor ik alleen als ik ze los van elkaar en zonder andere instrumenten beluister. Ook zijn de knopjes op die drumstation (v1) niet bepaald "stevig" te noemen. Da's op een 909 wel anders. Maar aan de drumstation-knoppen draaien en control-changes opnemen in je sequencer is wel leuk.

Als dit een enquete zou zijn, dan zou ik zeggen: 909 = onvervangbaar. Dat er zoveel klonen (en andere derivaten) van zijn, kan je enkel zien als een geweldig compliment aan het origineel.

Wordt een 909 deze tijd nog gebruikt door producers zoals justice, mr.oizo en dergelijke?

De TR-909 wordt eigenlijk bij de meeste producers allang niet meer gebruikt. Als je de meeste house/techno platen tussen 2002 en 2008 beluisterd zal je horen dat er bijna geen TR-909 geluiden meer te vinden zijn. En als er zich dan toch nog TR-909 geluiden zijn, komen die waarschijnlijk niet meer uit de originele TR-909. Waarom de prijzen voor een TR-909 nog altijd zo "kunstmatig" hoog gehouden word is een raadsel. Ik verwacht in de komende jaren dan ook een prijsdaling. Uiteindelijk hoor je in een productie toch geen verschil meer tussen een originele of een clone/software/etc... versie.

Ik had van het weekend nog iemand over de vloer die nog alles met een 909 doet, en we waren het er allebei over eens dat als je de sequencer niet gebruikt je beter een Jomoxje kan pakken en een 909 over laat aan de mensen die er wel alles uit halen.

De TR-909 wordt eigenlijk bij de meeste producers allang niet meer gebruikt. Als je de meeste house/techno platen tussen 2002 en 2008 beluisterd zal je horen dat er bijna geen TR-909 geluiden meer te vinden zijn. En als er zich dan toch nog TR-909 geluiden zijn, komen die waarschijnlijk niet meer uit de originele TR-909. Waarom de prijzen voor een TR-909 nog altijd zo "kunstmatig" hoog gehouden word is een raadsel. Ik verwacht in de komende jaren dan ook een prijsdaling. Uiteindelijk hoor je in een productie toch geen verschil meer tussen een originele of een clone/software/etc... versie.

Ben het er grotendeels wel mee eens, behalve dat ik de 909 geluiden nog steeds best vaak hoor in nummers tussen 2002 en 2008. Vooral snares, claps, hihats en crashes hoor ik nu nog vaak in hardstyle, jump en hardcore).

Maar er zijn zat andere goede drumgeluiden te gebruiken.
Ik heb het idee dat in moderne producties een rompler/software/samples van 808's en 909's veel sneller en efficienter werkt dan het realtime laten meelopen van een 808 of 909. Voor de meeste luisteraars zal het noooooit opvallen of het nou die échte 909 was, als ze al weten wat een 909 is! Muzikaal gezien zou dat een track niet moeten maken of breken IMO. Ik zou het verschil waarschijnlijk zelf ook niet kunnen horen in een volle mix. Maar ja, ik ben ook geen purist wat dat betreft. Voor mij geldt, als het echt goed klinkt, is het goed.
Bovendien krijg ik met de tijd steeds meer de neiging om te proberen minder die 909 geluiden te gebruiken, die al 20 jaar te horen zijn. 909 Crashes, rimshots, open hihats en toms gebruik ik bijvoorbeeld echt heel weinig, of als ik ze gebruik, dan zacht gelayerd met een ander geluid zodat het niet té 909 klinkt...

Ja, klopt

Ook dit klopt

Die entertoets zie ik meerdere keeren terugkomen in de handleiding, meestal om een handeling af te sluiten.

Dankjewel voor de antwoorden. Dan werkt ie dus zoals het hoort. Ik had hem bijna al opengeschroefd. Is een hels karwei om daar bij te komen, dus dat doe ik maar niet.

Wat ik merk aan de TR909 is dat ik heel snel leuke resultaten heb. Het gemak van die commodore 64 toetsen indrukken. Volume versterking door dezelfde knop met die sound nog een keer in te drukken. Direkt bij het volume van die sound komen en/of editten. De sounds zijn te samplen, maar dan mis je het gemak van het editten.

Volgens mij hoor je sound uit deze doos nog vaak. Hoorde je eerst de snare getransponeerd naar boven en scherp, nu hoor je hem vaker in de stand transpose iets naar beneden en een wat muffe korte decay.
Ditzelfde geldt voor de kick. Die moest eerst ook scherp zijn en is nu ook wat doffer/muffer

Wie nou nog durft te zeggen dat een 909 alleen voor dance is...

Wat gewoon lekker van een 909 is dat je er zo makkelijk resultaat mee heb, makkelijk ritmes programeren, makkelijk de klanken tweaken, maar mis wel een tune op de hat wat technies makkelijk had gekent.
De shuffle is ook vet, als je een gewoon 4x4 kick heb geprogt met open hat offbeat en een snare/handclap op de 2e en 4e doet de shuffle helemaal niks, pas als je wat meer funky progt komt die shuffle echt tot leven.
En een beat uit de 909 klinkt toch anders dan dezelfde klanken uit een sampler, 909 is smeuiger, klinkt meer als 1 geheel, sampler blijft toch altijd wat klinken als losse klanken die bij elkaar gemixt zijn, klinkt mischien raar maar weet het niet anders te omschrijven.

909 is gewoon ideaal door de combinatie eenvoud + klank. wil m nog weleens vergelijken naast een jomox ofzo.

Dat vind ik ook en zeker voor live is dit heerlijk.
Wat in dat filmpje van Radiohead gebeurt met de decay van de closed hihat is iets wat je (bijna) nooit hoort en juist zo gaaf is van een 909.

@ richard2000 : Ik werkte eerst met een drumstation en was altijd met die tune van de hihat bezig, eerst miste ik dat wel maar als je op je mixer een beetje goede instellingen met de EQ maakt en dan gaat draaien aan de mid/high freq. sweep kom je al een heel eind :)

Wat in dat filmpje van Radiohead gebeurt met de decay van de closed hihat is iets wat je (bijna) nooit hoort en juist zo gaaf is van een 909.
Mag ik dan vragen wat er precies gebeurd dan, ik hoor dit in genoeg muziek...bijna iedere techno plaat b.v.

vond dit nu ook niet bepaald een hoogstaande demo van wat een 909 zoal kan...die gast zit wel zwaar te freaken en te doen alsof hij kweetnietwat an het uithalen is etc, maar een kick op tel één en drie en daar dan een HH over waarvan hij af en toe een knop beweegt (ok, en ergens in het nummer vond hij per ongeluk nog de rimshot...misschien later nog wel meer maar toen lag ik te slapen) vind ik niet zo heel impressionant. Alvorens de volle laag te krijgen : het nummer op zich vind ik wel ok, ik vond enkel de 909 bijdrage onvermeldenswaardig mager.
trouwens, ik ben zelf een 909 bezitter en zie er de charme wel degelijk van in...(hoewel in mijn ogen Machinedrum UW de 909 op bijna alle vlakken verslaat)

vond dit nu ook niet bepaald een hoogstaande demo van wat een 909 zoal kan...die gast zit wel zwaar te freaken en te doen alsof hij kweetnietwat an het uithalen is etc, maar een kick op tel één en drie en daar dan een HH over waarvan hij af en toe een knop beweegt (ok, en ergens in het nummer vond hij per ongeluk nog de rimshot...misschien later nog wel meer maar toen lag ik te slapen) vind ik niet zo heel impressionant. Alvorens de volle laag te krijgen : het nummer op zich vind ik wel ok, ik vond enkel de 909 bijdrage onvermeldenswaardig mager.
trouwens, ik ben zelf een 909 bezitter en zie er de charme wel degelijk van in...(hoewel in mijn ogen Machinedrum UW de 909 op bijna alle vlakken verslaat)

Het is qua rythmtrack niet veel bijzonders. Als "tiësto" springt, dan lijkt het ook alsof hij veel meer doet. Inderdaad draagt een bewegend hoofd niet mee aan de rythmprogramming. Voor het plaatje is het wel leuk. Ik zie zelfs soms fragmenten van bewegende hoofden die voor een laptop staan. Alsof ze kweetniet wat aan het uithalen zijn. En het publiek op een dwaalspoor zetten. :D
Wat ik wel knap vind van dit nummer van Radiohead is dat ze min of meer het nummer aan het schrijven zijn "tenminste zo lijkt het". Hij programmeert dus tijdens de song en laat geen sequence meespelen. Dat vind ik dan best wel weer knap en durf en kenmerkt de grote bands der aarde.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back