Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
als ik het filmpje goed bekijk, zet hij (bijna) geen triggers op de 909, maw hij laat wel degelijk een voorgeprogrammeerde sequence spelen,'live' draait hij wat aan volumeknoppen en decay knop van de HH.
en dat ze op dat moment 'het nummer aan het schrijven zijn' geloof je toch zelf niet ?
maar bon, doet er uiteindelijk allemaal niet echt toe

als ik het filmpje goed bekijk, zet hij (bijna) geen triggers op de 909, maw hij laat wel degelijk een voorgeprogrammeerde sequence spelen,'live' draait hij wat aan volumeknoppen en decay knop van de HH.
en dat ze op dat moment 'het nummer aan het schrijven zijn' geloof je toch zelf niet ?
maar bon, doet er uiteindelijk allemaal niet echt toe

Volgens mij tikt hij juist de instruments aan en kies de tel waar die sound moet komen. Afzonderlijk stelt die rythmprogramming niet veel voor, maar in combinatie met de zang, piano en keyboard wordt het wel een feel.
Die toetsenist lijkt er anders ook 1 keer naast te zitten met een akkoord. En ze zitten in de studio met een wir-war aan "ongebruikte" apparatuur om hen heen. Vandaar dat ik denk dat het nummer nog in de beginfase was.

Ik had van het weekend nog iemand over de vloer die nog alles met een 909 doet, en we waren het er allebei over eens dat als je de sequencer niet gebruikt je beter een Jomoxje kan pakken en een 909 over laat aan de mensen die er wel alles uit halen.

Als het over de sequencer gaat kan je net zo goed een andere TR pakken, die stukken goedkoper is.
Het gaat vornamelijk om de sound, dat zegt iederen die ik over dit onderwerp heb gesproken. Zelfs mensen die na een paar jaar drumstationen/samplen en releases uitbrengen toch een 909 kopen en zeggen "dat had ik eerder moeten doen voor de vettere sound".

Als het over de sequencer gaat kan je net zo goed een andere TR pakken, die stukken goedkoper is.
Het gaat vornamelijk om de sound, dat zegt iederen die ik over dit onderwerp heb gesproken. Zelfs mensen die na een paar jaar drumstationen/samplen en releases uitbrengen toch een 909 kopen en zeggen "dat had ik eerder moeten doen voor de vettere sound".

Alleen de TR-707 komt in de buurt maar daarbij heb je weer geen velocity op individuele hits. Voor mij tenminste is de 909 als drumsequencer ultiem.

Pssst: TR-626 ;)

Maar dan heb je toch niet meer die 707/808/909 looplichtjesprogrammeermethode? Dit ziet er uit als een 707 met een DR-660 gekruist.

En heb je dan nog die 12-bit / VCA sound die de 707 zo vet maakt ten opzichte van veel latere drumcomputers?

deze draad van 3 pagina's lang bewijst wel weer dat de TR909 (bijna) onvervangbaar is.

alles wat ook die geluiden kan maken mist dan toch net weer dat ene kleine detail.... ze zullen nog tijden gemaakt worden en als ze kapot gaan gaat iemand wel weer componenten voor maken net als met de jno106 chips .

al met al worden ze zeker nog gebruikt in studio's en zeker in Hardcore Gabber muziek is het natuurlijk de machine, monotone boem beat , net zoals de ems synthi dat is voor rare effecten.

de TR909 is wel te vervangen door talloze andere maar het blijft niet zo echt als een echte TR909 want die zegt Boem ipv boem en das toch een hoofdletyter verschil.

conclusie: de huidige techniek kan de TR909 niet vervangen met ouderwetse anaoge componenten , de TR909 is onvervangbaar

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen software hoor...de 909 is prima te vervangen door de Drumazon bijvoorbeeld...maar ook een leuke sample set in Battery komt een heel eind...in Battery kun je bijvoorbeeld ook die 'human groove' heel goed nabootsen...

tja maar laten we wezen software is een mooie oplossing maar klinkt niet zo vet als een TR909. in mijn mc303 zijn ook sounds gesampeld uit de TR909 je zou zeggen gesampeld zou hetzelfde moeten klinken , en dat is ook zo, klinkt hetzelfde maar 1 verschil: een echte TR909 klinkt gewoon beter dan een sample of drumazon en ander plugins .

die 909 toch ;)

die 909 toch ;)

ja,ja .. wel grappig als ik deze discussie lees dat er zo veel mensen zijn die zeggen "de 909 is onvervangbaar" als dt zo is waarom reageren dan zo veel mensen op dit onderwerp? ;)

ik heb (dankzij n mazzle) ook een echte TR-909 in mn huis enne .. geloof mij maar dat er niks klinkt als een 909! vooral die bassdrum..die heeft zulke rare frequenties. ik heb zelf bijna elke drumdoos geprobeert/gehad omdat ik een 909 niet kon betalen maar ik kon nergens echt die heftige diepe kick uit krijgen! de hats enz. zijn redelijk vervangbaar, zijn ook samples in de 909 duss...maar die kick...pffffffffff dat blijft toch DE basis voor het echte bonk en stampwerk!!

ja,ja .. wel grappig als ik deze discussie lees dat er zo veel mensen zijn die zeggen "de 909 is onvervangbaar" als dt zo is waarom reageren dan zo veel mensen op dit onderwerp? ;)

ik heb (dankzij n mazzle) ook een echte TR-909 in mn huis enne .. geloof mij maar dat er niks klinkt als een 909! vooral die bassdrum..die heeft zulke rare frequenties. ik heb zelf bijna elke drumdoos geprobeert/gehad omdat ik een 909 niet kon betalen maar ik kon nergens echt die heftige diepe kick uit krijgen! de hats enz. zijn redelijk vervangbaar, zijn ook samples in de 909 duss...maar die kick...pffffffffff dat blijft toch DE basis voor het echte bonk en stampwerk!!

Ik vind die basdrum van de tr-909 cloon uit Rebirth toch heel dicht in de buurt komen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back