Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Liefste brz,
1/ Ik heb nergens gesteld dat ik een klant uitlach omdat ik hem een goedgelovige Thomas noem.
Dat is jou verkeerde interpretatie.

Uitgelachen ? Integendeel zelfs.
Ik heb steeds beoogd mensen aan te tonen dat een 909 vervangbaar is.
Diegenen die hardleers waren heb ik dan wel een originele 909 bezorgd die hier amper te vinden was.

2/ Ik weet heel goed wat ik schrijf en blijkbaar maakt dat ook overbodige reacties los van mensen zoals jij die - zo blijkt nu - niet eens in staat zijn om in een deftige stelling aan te tonen waarom een 909 al dan niet vervangbaar is,
en mij omdat je geen verhaal kan halen niets beter meer kan vinden dan mij voor loser uit te maken. Echt niveau. :okdan:
Ik verwijs je dan ook graag door naar www. gefrustreerdemensen.com

3/ Dus graag ontopic blijven nu.

zucht....
1>Dan zal het wel aan mijn interpreterend vermogen liggen gevoed door jouw manier van typen. Blijkbaar ben je een toffe gast en geen praatjesmaker/zakkenvuller/achterbakse aap.
2>Lees het topic eens goed door, dan weet je dat volgens mij alles vervangbaar is , zelfs jouw reply's.
Ik heb je niet uitgemaakt voor een loser, dus ook die post nog een keertje goed lezen en begrijpen ......het is blijkbaar moeilijk, maar doe eens een gooi.
3>Mijn 909 staat nu lekker in zijn koffer, vervangbaar te zijn.

....in een deftige taal en door feiten onderbouwde stelling
aan te tonen waarom een 909 al dan niet vervangbaar is.

Een kale 909, dus zonder FX, klinkt vrijwel hetzelfde als een drumazon 909, etc. Maar zodra je gaat oversturen klinkt het toch anders. Daarom is de echte 909 wat mij betreft niet vervangbaar.

Een kale 909, dus zonder FX, klinkt vrijwel hetzelfde als een drumazon 909, etc. Maar zodra je gaat oversturen klinkt het toch anders. Daarom is de echte 909 wat mij betreft niet vervangbaar.

Eigenlijk is het heel eenvoudig.
Er van uitgaande dat een 909 onvervangbaar is en eigenlijk een basis ingrediënt of tool is voor een bepaalde stijl muziek ,
kan je dan stellen dat je bijvoorbeeld geen 'house' kan maken zonder een originele 909 ?

Je kan zeker house maken zonder een 909. Zo kan je met elke synth een bassdrum maken. Echter, mijn ervaring is - en dat is dus persoonlijk - dat de 909 bassdrum erg lekker overstuurt. En daarom is de 909 voor mij niet vervangbaar.

Eigenlijk is het heel eenvoudig.
Er van uitgaande dat een 909 onvervangbaar is en eigenlijk een basis ingrediënt of tool is voor een bepaalde stijl muziek ,
kan je dan stellen dat je bijvoorbeeld geen 'house' kan maken zonder een originele 909 ?

hm, ik vind dit een verkeerde manier van redeneren ..

Je kan volgens mij NIET stellen dat er geen house kan gemaakt worden zonder TR909.
Maar dit zegt voor mij niets over de (on)vervangbaarheid van de 909 ... voor mij is mijn 909 de som der delen : sound PLUS interface PLUS sequencer.
Ik ken niks dat de som van deze delen kan vervangen.
Heel wat (combinaties) van mijn spullen in mn signature komen in de buurt, dus ik ben echt geen purist die énkel een 909 heeft...en 't is juist uit de ervaring 'komt in de buurt maar is het niet' dat ik weet dat voor mij de 909 onvervangbaar is.

hm, ik vind dit een verkeerde manier van redeneren ..
...en 't is juist uit de ervaring 'komt in de buurt maar is het niet' dat ik weet dat voor mij de 909 onvervangbaar is.

Goed Seiko, ik heb begrip voor je mening maar dan stel ik je de volgende vraag.
Je stuurt je 909 ongetwijfeld via een AD convertor naar een computer om opnames te maken.
Die opname is een digitale representatie van het orgineel.
Waar zit nu het verschil met gesampelde sounds ??

En van de stelling uitgaande 'komt in de buurt maar is het net niet' hoe spring je daar dan mee om voor het uiteindelijke resultaat in een track ?
Nee joh, een doorsnee luisteraar weet niet eens wat een 909 is !! Laat staan dat hij het verschil hoort tussen een orginele of alternatieven...

Laat me nog eens duidelijk stellen dat ik niets tegen een originele 909 heb.
Mocht ik tijd hebben dan zou ik opnieuw de R8 met dance kaart en een 909 naast elkaar zetten. Een filmpje maken en op You Tube zetten...
Geloof me, je gaat echt geen verschil horen tussen die 2 toestellen en je zal je overtuiging moeten laten varen.
Check this out en beslis maar zelf maar in een blind test ga je geen verschil horen.

Maar goed, mij gaat het absoluut niet om gelijk hoor. Ik probeer gewoon de mythe te doorprikken dat het toestel niet kan worden vervangen door alternatieven.

Laatst gewijzigd:
Voor de ongelovige, luister eens 10 minuten alleen naar de kick uit een software emulatie van een 909 en 10 minuten naar een kick uit een 909 die loopt.

Dan praten we weer verder, of je gehoor is slecht.

Toegegeven, dat er verschillen zijn tussen de diverse emulaties eneen 909 dat staat vast.

Ik heb enkel een test gedaan met een R8 + Dance kaart en een 909.
Bij die 2 is het verschil echt niet hoorbaar. Geloof me. Over andere toestellen / software spreek ik me niet uit.
(ik zou toch een complete idioot zijn om te beweren dat ik die test heb gedaan als achteraf blijkt dat er wel verschil hoorbaar is ?)

Goed Seiko, ik heb begrip voor je mening maar dan stel ik je de volgende vraag.
Je stuurt je 909 ongetwijfeld via een AD convertor naar een computer om opnames te maken.

En van de stelling uitgaande 'komt in de buurt maar is het net niet' hoe spring je daar dan mee om voor het uiteindelijke resultaat in een track ?
Nee joh, een doorsnee luisteraar weet niet eens wat een 909 is !! Laat staan dat hij het verschil hoort tussen een orginele of alternatieven...

.

Kijk, als jij )zoals zovelen- het énkel over het geluid hebben, zijn we snel uitgepraat : er zal inderdaad quasi niemand het verschil horen tussen een 909 kick en dezelfde kick gesampled...
maar zoals ik al zei is de TR909 meer dan de sound alleen : met een minieme draai aan de knoppen van de kick, heb ik een totaal andere kick ... jij kan dan weer andere samples gaan zoeken. Is dit voor jou eenzelfde ervaring -door samples klikken- dan voor mijzelf dat ik aan knoppen draai ? Voor jou misschien wel, voor mij is dat alvast dag en nacht verschil.
Verder laat je het sequencer gedeelte liggen : kan jij met je sampler player alléén patterns, tracks bouwen en externe synths aansturen ? Met de 909 no prob en heb er niks speciaals voor nodig.
De shuffle kan je dan imiteren door een groovetemplate van de 909 te gebruiken...in de 909 zit dit ingebakken.

Ik geef iedereen gelijk die stelt dat ze met een sampleset een 909 pattern kunnen maken die door 99% van de mensen niet onderscheiden kan worden van de 'echte'.
Maar maakt dit de 909 in zn totalititeit vervangbaar ? Verre van ....

Verder vind ik het straf dat zeer veel mensen de 909 sound uitgemolken vind : dat je ondertussen als een béétje kenner een 'kale' 909 kick eruit kan halen wil ik wel geloven.
Maar ben ik de enige die zn 909 sounds ook door een mixer stuurt, eq'ed, FX erop zet waardoor het niet klinkt alsof je'm kaal op zn main output hoort ? Ik denk het niet...
Als ik de 'gangbare' samplesets bekijk/beluister zijn dit 99% TR909/808 kicks met effecten en compressie. élke nieuwe drumdoos bevat wel een 808/909 kit. Voor mij is die sound verre van uitgemolken, ik kan zelfs nog zeer genieten van oldschool techno met bijna kale TR909 percussie.
En dat iedereen die de sound beu is, dan maar met nieuwe kicks etc komt, mij niet gelaten.

.

het verschil is dat jij gedurende een nummer dan 500 keer exact dezelfde gesamplede kick hoort, en dat in mijn track de kick gedurende de track fluctueert (ik neem namelijk niet één aparte kick op die ik dan x keer kopieer, maar neem gedurende het hele nummer op aparte sporen de outputs van mn 909 op). Volgens mij(n oren) een wereld van verschil.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back