synth begraafplaats

matrixxx

Ouwe rot
nav een andere thread de synth graveyard

oude auto's gaan naar de sloperij en sloop synth komen bij mij (vaak)

wat gebeurt er mee

als eerst kijk ik de staat van het apparaat zowel optisch als technisch en na wat overleg met BOEMTJAK besluit we wat we er mee gaan doen
is de synth optisch verwaarloost dan houd het vaak op en word deze geloopt voor onderdelen
het kan ook zijn dat ze intern niet meer te maken zijn of dat er te veel kosten en werkuren aan zitten en dan gaat de synth net zo hard uitelkaar ondanks dat deze gemaakt kan worden
de printplaten worden altijd bewaard om wat onderdelen er af te halen al is het wel zo dat het meeste gewoon te krijgen is maar als je bezig bent en je hebt net dat onderdeel niet dan kan je hem altijd van een oude printplaat aftrekken
ook komt het wel eens voor dat er bijzondere onderdelen op zitten die niet meer gemaakt worden zoals bepaalde chips, sliders, potmeters etc etc etc en die worden er netjes van af gesoldeerd
als de printplaten kaal zijn gaan ze netjes de doos in voor evt klonen in de toekomst of als hulpmiddel als je de zelfde synth aan het repareren bent
behuizingen die goed zijn worden bewaard of verkocht/vervangen (komt niet veel voor) en toetsen borden worden compleet bewaard

bijna alle onderdelen worden gebruikt bij reperatie van andere apparaten en veel ligt eigenlijk maar in doos tot dat er toevallig iemand komt die dat onderdeel nodig heeft

om 2 voorbeelden te geven van weet tot leven gemaakte spullen
de tr 808 van TWIN-X moesten wat nieuwe knoppen/switches op en nog wat intern vervangen maar hij kan wel weer op zijn 808 drummen (compleet)
de korg monopoly van BOEMTJAK waar de toetsen het niet meer van deden die werkt ook weer (voor hem natuurlijk een ander verhaal omdat ik samen met hem werk)

en natuurlijk willen jullie ook weten als ik er nou rijk van word ;......... dus niet je houd er wel wat aan over maar rijk word je er niet van
je moet het van de reperaties hebben of van toevallig een opgeknapte synth en niet te vergeten je hebt ruimte nodig om het spul te bewaren

maar om wat foto's te laten zien wat ik binnen krijg komen van zelf wel in deze thread te staan (ik heb geen digi camera)
hier alvast een KORG M1

en alle ten dood op geschreven synths drums en effecten kunnen jullie bij mij begraven (graf takken zelf meenemen)

Attachments

• m1 defect.jpg
    m1 defect.jpg
    18,9 KB · Bekeken: 170
en hier een foto van de oude reperatie ruimte

Attachments

• synths2b klein.jpg
    synths2b klein.jpg
    53,4 KB · Bekeken: 152
niet naar een andere lokatie maar een grote opruiming nieuw kleurtje ik vond t een beetje saai daar en alles wat overzichtelijker aan het maken
een andere lokatie zit er wel eerdaags in incl. een studio erbij waar ik lekker muziek kan maken
ik ben al bezig aan de voorbereidingen maar daar gaat wel wat tijd in zitten

Attachments

• imagebehuizingen.jpg
    imagebehuizingen.jpg
    11 KB · Bekeken: 150
die andromeda die gaat wel weg voor meer dan 500€
opzich is dit apparaat wel te maken maar ik weet dat alesis best duur is met zijn onderdelen

alesis vraagt voor een display voor de quadraverb 77€ excl btw en verzending en voor dat geld heb je al weer een goede 2de hands quadraverb
uiteindelijk heb ik een 2de quadraverb gekocht in duitsland voor een prikkie waardoor ik hem toch kan maken

alesis is duur met zijn onderdelen en ik denk dat de reperatie van de andromeda ook niet echt goedkoop zal zijn
ik hou het wel in de gaten :D

sommigge apparaten zijn ook niet echt de moeite waard om te kopen ook al is het een vette moog maar het kan niet de bedoeling zijn dat je meer kwijt bent dan dat je hem 2de hands zou kopen in goede staat

er komen ook nog verzendkosten bij evt ebay kosten dan de onderdelen incl verzending en de tijd die er in gaat zitten en kan best oplopen die kosten en zoals ik al hierboven vermeld dat deze alesis echt niet voor 500€ weggaat die gaat wel voor meer

Wat is zo de routine die je volgt bij het vaststellen van defecten? Hoe belangrijk zijn schema's, service notes.

Origineel geplaatst door Toon
Wat is zo de routine die je volgt bij het vaststellen van defecten? Hoe belangrijk zijn schema's, service notes.

goede vraag

als eerste probeer ik zoveel mogenlijk informatie van de verkoper te winnen zodat ik globaal de geschiedenis van het apparaat weet en wat er mee is gebeurd en misschien ook waardoor het apparaat defect is gegaan.daarmee kan ik ook een bedrag inschatten wat ik er voor ga uitgeven en wat de kosten zullen gaan worden om hem te maken of voor de sloop(ik schat het soms ook nog wel eens verkeerd in )

als ik het apparaat binnen heb dan ga ik aan de hand van de informatie die ik heb kijken wat ik er nog mee kan doen
is het optisch een drama dan stop ik meteen en kijk ik alleen als het apparaat intern nog goed werkt zo ja dan ga ik meteen op zoek naar een goede behuizing (die eigenlijk nooit te vinden is) anders gaan de goede printplaten de doos in en de behuizng bij de vuilnis
is de synth intern ook nog eens stuk dan gaan alle printplaten een doos in en het toetsen bord word netjes bij de rest van de toetsenborden neergezet

maar het komt ook voor dat de synths optisch er erg goed nog uit zien en intern defect zijn
dan word het een kwestie van proberen te repareren
als eerste kijk je voeding na daarna kijk je wat het apparaat zelf nog doet (komt er nog geluid uit werkt alles nog) evt in
test mode alles uitproberen en daarna kan het eigenlijk alle kanten opgaan dus dan zal ik met evt schema's en een scoop moeten gaan meten en zoeken naar het probleem en de oorzaak
het komt ook voor dat ik het absoluut niet kan vinden wat de oorzaak kan zijn maar wel weet wat het probleem is en dan kan het moeilijk worden . op zo's moment vraag ik hulp aan een ander die misschien ook zoiets heeft meegemaakt of zoeken op het internet. met deze gegevens kan ik redelijk inschatten wat ik met het apparaat ga doen
het kan ook zo zijn dat er bijzondere onderdelen stuk zijn die niet meer verkrijgbaar zijn of ik heb ze wel in voorraad maar is het te duur om de synth te maken dan gaat de synth ook uitelkaar ook al ziet de synth er als nieuw uit
het is een kwestie van afwegen en dat kan soms wel weken duren voor dat ik een beslissing neem

over schema's

ja schema's zijn altijd belangrijk je kan dan voor dat je aan het apparaat begint dmv het schema'te lezen al inschatten waar je ongeveer moet gaan zoeken
heb je geen schema's van het apparaat dan zal je alles via de printlijnen moeten gaan volgen en vaak raak je de weg ook nog eens kwijt en het kost ook heel veel tijd
op schema's zie je ook wat het apparaat nou daadwerkelijk doet en wat alle pinnen van de chips doen en die zijn heel belangrijk als je die door de scoop heen haalt want je kan daarmee het probleem en evt de oorzaak vaststellen

schema's zijn zeer belangrijk en informatie van de eigenaar zijn heel belangrijk

maar het doel is natuurlijk dat er een defecte synth weer tot leven komt en weer voor 200% werkt en ook weer de aankomende 10jaar zonder problemen zijn werk kan doen
al is het vaak moeilijk met analoge synth omdat die veel kwetsbaarder zijn dan de apparatuur van tegenwoordig maar het hoeft niet altijd wat te zeggen het ligt ook hoe de synth word behandeld door de eigenaar
ook verschilt het type en merk vaak nog eens een crumar is vervelender om te maken dan een roland synth en een polymoog begin ik niet eens aan met al die opstaande printplaatjes terwijl een ander type moog makkelijker te maken is

en hier een foto van wat toetsenborden

Attachments

• toetsenborden kl.jpg
    toetsenborden kl.jpg
    25 KB · Bekeken: 148
Origineel geplaatst door zoe
niet naar een andere lokatie maar een grote opruiming nieuw kleurtje ik vond t een beetje saai daar en alles wat overzichtelijker aan het maken

Nieuw kleurtje? Toch niet door Da Goose? Of loop je nu de hele tijd met een lasbril door je ruimte?

Origineel geplaatst door zoe
een andere lokatie zit er wel eerdaags in incl. een studio erbij waar ik lekker muziek kan maken
ik ben al bezig aan de voorbereidingen maar daar gaat wel wat tijd in zitten

Ik wacht wel op de uitnodiging voor de opening.

Erg gaaf Zoe, en het zijn mensen zoals jij en boemtsjak die het voor ons
muzikanten allemaal een stuk makkelijker maken in barre tijden. Respec!

en om gelijk de gelegenheid aan te grijpen: Heeft een van jullie beiden
een keer tijd voor een reparatie aan een 909, ja de clap nog steeds.
Bert had hem kort aangezet en hoorde niks, meestal duurt het even
(eenminuut of 5 a 10) en dan begint de ruis/noise of wat het ook is op
te komen en het is ook behoorlijk storend in een mix omdat er gewoon
continue een fluctuerende ruis inzit als de clap oenstaat, vervelend dus.

Ik wil Bert sowieso benaderen, maar leg hem daar neer waar ik er het snelst
mee geholpen ben aangezien ik weer meer bezig ben is het nodig.
Ik heb eventueel een wav waarin je kan horen hoe het klinkt.

Alvast dank.

we maken gauw een afspraak 20HZ kom je ff langs kunnen we er rustig naar kijken
zal niet echt iets spannends zijn

komt goed:D :D :D :D :D

Hoi Zoe.
Hoe gaat het met mijn voormalige M-1. Ik herkende de beschadiging.
Kan iemand mij wat vertellen over The Music House?

Hitman:halleluja

Ja, inderdaad perfect werk wat je verricht :) en nog een leuke info die je hebt gegeven, "leerzaam"
trouwens wat is je achtergrond, electronica offe hobby...:)

Origineel geplaatst door hitman
Hoi Zoe.
Hoe gaat het met mijn voormalige M-1. Ik herkende de beschadiging.
Kan iemand mij wat vertellen over The Music House?

Hitman:halleluja

hey hitman

nou de M1 staat nog steeds op de zelfde plek sinds de dag dat ik hem toen bij je heb opgehaald
eigenlijk nog niets mee gedaan
komt wel goed

Origineel geplaatst door paol
[Btrouwens wat is je achtergrond, electronica offe hobby...:) [/B]

dat wil je niet weten:D

eigenlijk is het interresse in synthesizers en het spul erom heen
hoe het is gekomen :confused:

Kan ik een keertje met m'n Siel Cruise langskomen. Heb ik laatste gemold, denk dat het maar een kleinigheidje is.
Lijkt me wel leuk om mee te kijken om er nog wat van te leren.

Back