12 bit vandaag

@MadR....ruim je mailbox eens op joh!!!

En werkt die SP1200 nou ook met geluiden op Eproms ?

ik ben eerder benieuwd naar demo's van de sp of emulator 2

een machinedrum kan je laten klinken hoe je wil...
en is trouwens een perfect voorbeeld van "12 bit vandaag"

Eigenlijk zou ik je het verschil moeten laten horen uit me sp1200. Waar ik bij de ene de converters van me Motu traveller gebruik en daarna hetzelfde met de sp1200 zelf sample.

Mijn inziens heeft falafelbiels dus gelijk ..

ik bedoelde dat het nog steeds rauw klinkt als je ze inlaad op je vintage sampler... het ligt natuurlijk ook aan de a/d converters .... maar vooral ook aan de d/a converters

mijn akai s950 en yamaha TX16W kunnen allebij floppys lezen die ik met de computer maak.... dan gaat het er 16 bit in maar komt het er echt wel 12 bit en rauw uit!

het gaat over het verschil tussen digitaal en analoog inladen

kan jij van je computer digitaal inladen op je sp1200?

@MadR....ruim je mailbox eens op joh!!!

En werkt die SP1200 nou ook met geluiden op Eproms ?

Sorry ... is nu leeg .. maar heb nog geen tijd vrij gemaakt om me harddisks uit te zoeken ..

En de sp1200 werkt niet met eproms .. de sp12 wel dacht ik .. in zoverre dat ie volgens mij een paar samples op eproms heeft staan en nog 5 seconden sample tijd erbij heeft maar dat zou ik moeten opzoeken om zeker te weten.

ik bedoelde dat het nog steeds rauw klinkt als je ze inlaad op je vintage sampler... het ligt natuurlijk ook aan de a/d converters .... maar vooral ook aan de d/a converters

mijn akai s950 en yamaha TX16W kunnen allebij floppys lezen die ik met de computer maak.... dan gaat het er 16 bit in maar komt het er echt wel 12 bit en rauw uit!

het gaat over het verschil tussen digitaal en analoog inladen

kan jij van je computer digitaal inladen op je sp1200?

Ja dat kan via Alchemy op een oude mac met os 9 .. moet je hem alleen naar 27 khz converteren dacht ik ..

En mij gaat het om maximale rauwheid inclusief dynamiek. Vooral dat laatste wordt volgens mij ook bepaald door te samplen met het apparaat zelf.

ik ben eerder benieuwd naar demo's van de sp of emulator 2

Ik zou zeggen luister eens naar het oude werk van Front 242
Die gebruikten in de jaren 80 Emulator 2 en Emax samplers

Dat betwijfel ik ! The machinedrums staan niet bekend om een vette geluid .. maar ik laat me graag overtuigen natuurlijk ..

Voor als je creatief wilt gaan hobbyen met een computer zou je ook het volgende kunnen proberen. Op internet zijn er impulse responses te vinden van o.a. akai mpc60 en de sp1200. Je zou dan je wav of aiff bestanden hiermee kunnen bewerken en dan het resultaat in een gewenste moderne sampler afspelen. Dit zou misschien ook een optie zijn, ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Zie ook deze discussie:

http://www.futureproducers.com/forums/showthread.php?t=175255

Dat betwijfel ik ! The machinedrums staan niet bekend om een vette geluid .. maar ik laat me graag overtuigen natuurlijk ..

er zitten daar allerlei filter en eq mogelijkheden op, je kan je geluid zo dik laten klinken als je wil
moet wel weten waarmee je bezig bent, mij heeft het toch ook heel lang geduurd ens ik me thuis voelde met dit toestel.

denk dat het grote verschil met oudere 12 bitters vooral de groove van de sequencer is.

als iemand mij een 4tal rauwe samples geeft en een beat die ermee gemaakt is kan ik dit eens namaken op de MDUW en proberen de "vetheid" te benaderen.
over de MD kan je veel zeggen maar dun is hij echt niet hoor (tenzij je erom doet)

er zitten daar allerlei filter en eq mogelijkheden op, je kan je geluid zo dik laten klinken als je wil
moet wel weten waarmee je bezig bent, mij heeft het toch ook heel lang geduurd ens ik me thuis voelde met dit toestel.

denk dat het grote verschil met oudere 12 bitters vooral de groove van de sequencer is.

als iemand mij een 4tal rauwe samples geeft en een beat die ermee gemaakt is kan ik dit eens namaken op de MDUW en proberen de "vetheid" te benaderen.
over de MD kan je veel zeggen maar dun is hij echt niet hoor (tenzij je erom doet)

Moet je eens een tr 909 naast een MD zetten en het volume eens flink omhoog gooien ...

En de hoeveelheid filters zegt niks .. kwantiteit is voor losers die denken dat keuze per definitie je het beste resultaat oplevert. Enige wat ik mijn wereld telt is dat hoe minder electronica en dus korte paden, hoe vetter de sound/groove.

Gisteren een vhs/dvd/5.1 subwoofer combo op me dj mixer aangesloten .. zat gewoon 500 ms (!!!) delay in ... was gewoon niet mee te mixen ... ik bedoel maar !

Moet je eens een tr 909 naast een MD zetten en het volume eens flink omhoog gooien ...
appels met peren vergelijken...

En de hoeveelheid filters zegt niks .. kwantiteit is voor losers die denken dat keuze per definitie je het beste resultaat oplevert. Enige wat ik mijn wereld telt is dat hoe minder electronica en dus korte paden, hoe vetter de sound/groove.
enorm onlogische redenering.

Gisteren een vhs/dvd/5.1 subwoofer combo op me dj mixer aangesloten .. zat gewoon 500 ms (!!!) delay in ... was gewoon niet mee te mixen ... ik bedoel maar !
lol..
maar ben niet mee :confused:

maximale ranzigheid
de ensoniq mirage
ding klinkt echt lekker

Tja, maar in de studio gebruikten ze een Synclavier....en die waren geen 12 bits..

Als ik me 909 kick sample met me sp1200 klinkt ie vetter dan een echte 909. Kan je nagaan. ( Emulator 2 engine is dezelfde als de SP)

Maar het was voor Kraftwerk gewoon een financiele oplossing. Der waren gewoonweg geen andere samplers met die specs voor die prijs in die tijd. En je complete studio meeslepen was geen optie.

Maar je bent toch bekend wat een mirage met samples doet ? Die bowed strings hebben zoveel karakter dat nog steeds anno 2008 alles zoals triton, m1, jv series laat verbleken .. alleen de kurzweil strings vind ik een zelfde soort eigen karakter te hebben.

In mijn ogen heeft het niet veel zin om een sound te benaderen of proberen na te bootsen wanneer je weet wat je wil. Met alle omwegen en met alle bestwil zal het toch nooit echt zijn wat het zou moeten zijn en dat voel je.
Ik werk met drumsamples van machines die ik niet heb, maar wanneer ik merk dat ik een bepaalde sample van een bepaalde machine enorm veel gebruik probeer ik een exemplaar te bemachtigen. En dan als het moment van de waarheid is aangebroken wanneer ik de samples vervang met het originele apparaat valt naar mijn gevoel alles op zijn plaats. Dit kan ik echt uit ervaring zeggen, maar misschien ben ik dan weer een purist.

Hetzelfde verhaal kan je toepassen op samplers denk ik, wanneer ik samples hoor die uit oude 12 bitters komen dan moet ik daar verder geen aandacht meer aan besteden, ze zijn wat ze zijn en daarom zijn ze zo mooi. Met alle technologie en software van vandaag kan je waarschijnlijk wel in de buurt komen, maar net zoals het bovenstaande verhaal zal het toch nooit hetzelfde aanvoelen.

Je zou het kunnen vergelijken met een digitaal fototoestel een polaroid look willen creëren, het zou in principe wel kunnen maar dan zit je weer uren in Photoshop te knutselen. Dan zit je daar (na uren werk) met je digitaal bestand dat er uitziet als een polaroid foto en dan moet je hem afprinten op glossy papier of hem bekijken op een beeldscherm.

Wat ik wil zeggen is dat het bij mij vooral om het gevoel en het proces gaat, en als dat wil zeggen dat ik mijn samples zal moeten opnemen in plaats van inladen dan neem ik dat er graag bij. Dan alleen maar hopen op een sampler die vlot en intuïtief werkt.

appels met peren vergelijken...

enorm onlogische redenering.

lol..
maar ben niet mee :confused:

1 Alles behalve appels en peren. De MD is in de beginnen een tr xxx opzet alleen zonder vaste architectuur zoals de tr series. Enige wat mij boeit is de uitgebreide sequencer. Al vrees is dat ie door de hoeveelheid elektronica niet echt strak is .. jammer genoeg

2 En enorm onlogisch redenering ? moet je maar eens een Virus TI kritisch bekijken. Veel poespas maar NIKS nieuws en het klinkt ook nog eens als een natte krant in het laag, mid laag !

3 Zie me voorbeeld van Virus Ti. En bij digitale camera's zie je het helemaal .. de delay is echt enorm ! Moet je een analoge camera naast een digitale vanuit de uitstand tot wanneer je een foto kan neem vergelijken qua tijd.

Daarom is een oude atari en mpc ook zo strak qua midi en een computer zonder buffering verschrikkelijk langzaam. Dedicated hardware it is ! en nog liefst in een chip gebakken dan met een cpu, geheugen en software.

Enige wat mij boeit is de uitgebreide sequencer. Al vrees is dat ie door de hoeveelheid elektronica niet echt strak is .. jammer genoeg
ik zie niet in waarom de hoeveelheid elektronica perse invloed zou hebben op de strakheid..
de machinedrum staat net bekend om zijn strakheid. met samples mede mogelijk gemaakt door het snelle geheugen.

ik ben best wel akkoord met het meeste wat je zegt hoor,
maar als je de machinedrum "dun" klinken vind praat je waarschijnlijk gewoon na wat andere gezegd hebben.. het gaat er allemaal een beetje om "wat" en "hoe" je het erin steekt, alsook eventueel wat je er nadien nog aan veranderd.

voor osx is DSP Quattro een goed programma voor samples over te sturen btw
http://www.i3net.it/Products/dspQuattro/Asp/Index_EN.asp

als je nog een oude mac staan hebt is er veel meer keuze qua software en editors.; scsi op osx werkt ook niet altijd met sampler.

ooit eens voor gemaild naar de makers van dsp quattro:
"we did the SCSI transfers development using Adaptec cards, I think they are the most common and most compatible."

Back