Midi of hardware?

Denne

Nieuwkomer
Hallo mensen,

Ben net nieuw, hoop met al mijn vragen terecht te kunnen en beantwoord te krijgen.

Ik heb laatst een Yamaha PRS 520 gekocht via MP.
In het verleden heb ik ook keyboards gehad, ook les gehad, maar de laatste keer dat ik een keyboard had [Casio WK - 1200], wilde ik aan de slag met MIDI. Met Cubasis had ik toendertijd. Door omstandigheden heb ik mijn keyboard verkocht en met mijn stomme hoofd heb ik die Cubasis erbij gedaan. Nu zo'n 8 jaar later kriebeld het in mijn [creatieve] hoofd, om weer aan de slag te gaan met MIDI. Alhoewel ik er toen ook nog net echt weg mee wist, wil ik de uitdaging aan en mezelf hierin te ontplooien en te leren [mede door jullie support hopelijk]. Nu is het zo dat ik dus echt een beginneling ben met MIDI. Wat er ook bij komt kijken is geld gebrek voor een goed MIDI software programma. zoals b.v. Cubase etc. Nu zit ik te denken [ik hoop dat dit in de juiste lijst is gepost] of muziek met het keyboard maken met hardware niet goedkoper en wellicht makkelijker is? Maar dan weet ik ook echt niet wat ik hiervoor nodig heb. Ja een mixer/mengpaneel/sporen....
Maar ik heb het dan niet op een scherm. Werkt dit dan ook wel makkelijk. Etc Etc.

Even wat begin vragen.....

Ik hoop op reacties,

Mvg van Denne.

Welkom op het forum Denne!

Je kernvraag is redelijk alles omvattend, duszz wil ik je eerst wijzen op een paar erg bruikbare pagina's om te beginnen:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=67701

Wat betreft de ideale werkwijze... die bestaat niet, althans niet universeel. Ieder mens verschilt(gelukkig) en dus ook de werkwijze waarmee hij of zij muziek maakt.

De bovenstaande site van Tweakhead geeft een erg goed inzicht van de diverse workflows die mogelijk zijn vandaag de dag.

Er is zeker veel veranderd sinds Cubasis, niet in de laatste plaats door de komst van meer krachtige computers die meer en meer de virtuele instrumenten kunnen laten doen wat jij vindt dat ze moeten doen.

Ruim een jaar geleden zat ik met dezelfde vraag, hoe begin ik?

Nou, een jaar verder heb ik totaal 4 synths gehad en 3 verkocht. een nieuwe pc gekocht en binnenkort komen er nog monitoren bij voor goede geluidsweergave.

De basic needs:

- PC met sequencersoftware of hardwaresequencer (zoals Akai MPC)
- Geluidskaart met ASIO ondersteuning
- monitoren (of pc-speakers, maar dat mixt minder lekker af)
- een midi-keyboard of eenvoudige synth.

Nou hier laat ik het even bij, mede-forumgenoten nemen 't stokje wel over. Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Daan

Wat er ook bij komt kijken is geld gebrek voor een goed MIDI software programma. zoals b.v. Cubase etc.

Cubase komt in verschillende versies; Essential, Studio en de hele dikke dure versie. Die eerste twee zijn absoluut niet prijzig en kunnen al zoveel meer dan Cubasis (ik ben daar toen ook mee begonnen, hardwaresequencen kende ik al) dat je er van achterover valt :)

Nu zit ik te denken [ik hoop dat dit in de juiste lijst is gepost] of muziek met het keyboard maken met hardware niet goedkoper en wellicht makkelijker is?
Ja, maar de topictitel "MIDI of Hardware" - juist met hardware heb je MIDI nodig, met software wordt dat intern afgevangen.

Als je 1 Casio of Yamaha PSR-keyboard koopt is het vrij goedkoop. Alles wat je nodig hebt zit daar dan in. Alleen, dat is ook alles wat je krijgt, dus als je daar niet liedjes zelf mee kan componeren maar alleen de ingebouwde ritmes kan gebruiken schiet je er nog niet veel mee op. De meeste mensen hier willen iets waaraan ze volledige vrijheid hebben om zelf mee te componeren, en dat geeft zo'n goedkopere PSR vaak niet (de duurdere wel vaak).

Het voordeel van software is dat er een hoop softwaresynthesizers voor niks - echt voor niks, dus geen illegaal downloaden - te krijgen zijn, en als je er op spoor 1 een hebt staan kun je er met een klik een bij maken zonder de deur uit te hoeven.

Maar dan weet ik ook echt niet wat ik hiervoor nodig heb. Ja een mixer/mengpaneel/sporen....
Ook nog niet eens. Mixer heb je pas nodig als je meer dan 1 geluidsbron tegelijk wil opnemen. Sterker nog, dan heb je 'm -nog- niet nodig als je een geluidskaart haalt waar meerdere ingangen inzitten.

Maar ik heb het dan niet op een scherm. Werkt dit dan ook wel makkelijk. Etc Etc.
Een goedkope analoge mixer voegt alle sporen samen tot een enkel stereospoor -de mixdown. Een dure overigens ook ;). Maar die heeft vaak ook nog aparte uitgangen - "groepen" die je naar buiten kan sturen. Als je dan 8 sporen hebt en 2 groepen kun je 4 sporen op de eerste zetten en 4 op de tweede, of 7 op de eerste (bij een drumstel met een microfoon per drum) en 1 op de laatste (voor gitaar).

Wat makkelijk werkt; tja, dat moet je zelf uitvinden ben ik bang.

Geef eens een budget in euro wat je wilt besteden :).

Vriendelijk bedankt voor jullie nuttige reacties. Ik moet het even laten bezinken. Wat er zoal in me opkomt n.a.v. jullie schrijven, is dat als ik geen keyboard gebruik, ik b.v. de optie touchresponce niet kan uitvoeren.....? Ik wil dus ook gaan componeren, als beginneling ben ik blij met iets simpels. Ik bedoel; waardat ik mijn 'ei' in kwijt kan. Dus als de software niet al te duur is b.v. tussen de 0 en 50 euro ben ik al blij. Verder wil ik vragen welk type [liefst niet al te prijzige] geluidskaart het beste kan functioneren? En waar ik die gratis synthesizer software kan vinden?

Voor even tot zo ver...

Mvg van Denne.

Voor een geluidskaart zou ik toch gaan voor een kaart die specifiek voor audiobewerking is gemaakt/ontworpen. Soundblasters zijn leuk voor gaming maar minder voor realtime weergave (zowel play als record) van muziek.

Hier een lijst van mogelijke kandidaten:

http://soundcards.electronicmusicworld.com/

Check ook regelmatig de marktplaatsdraad hier, daar komen regelmatig M-audio 24/96's voorbij voor weinig!

Voor software kun je denken aan Fruity Loops of deze:
http://www.cakewalk.com/Products/MusicCreator/overview.asp Deze is als download erg laag geprijsd!

Op onderstaande sites kun je gratis softsynths en andere handige tools terugvinden:
http://www.hitsquad.com/smm/
http://www.kvraudio.com/

Succes!

Magix Music Maker 2007

Magix Music Maker 2007

even tussendoor....
Magix Music Maker 2007. Is dit programma ook iets? Ik zie het voor een koopje in de buurt op MP staan.

Mvg van Denne.

als instappakket is het denk ik wel geschikt, ik heb verder geen ervaring met dit pakket. Zelf heb ik onlangs Sonar homestudio 6 besteld (kost normaal 99 euro). Dit ga ik op termijn upgraden naar Sonar 7.

Je kunt ook overschakelen naar een hardware sequencer... toevallig heb ik nog een Rm1x te koop staan :D
Makkelijker maar vooral ook leuker dan software :dj:

Back