te zacht en te hard geluid

te zacht en te hard geluid

• Totaal aantal stemmers
    18

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
wat vreemde vraag misschien:
geluid kan te hoog zijn om waar te nemen,
te laag kan ook,
te zacht, idem
echter zou er ook geluid bestaan wat TE HARD is om waar te nemen??
dus ver voorbij het pijnniveau.
je merkt het geeneens zo te spreken.
je zou het als het ware door "iets op te nemen" en dat ontelbaar keer te "verzachten" enigszins kunnen waarnemen.

en zo ja , hoe zou ik me dat dan kunnen voorstellen? als druk of zoiets.
ik vraag het me af...:kimono:

IK zeg ja...omdat je ver voorbij de pijngrens gelijk een permanente gehoorbeschadiging oploopt...

Aan de andere kant heb ik wel eens begrepen dat het gezang van bepaalde walvissen zo hard is (boven de 120dB) dat je er ook doof van zou worden....als het binnen het voor mensen hoorbare gebied zou zitten.

dat hangt denk ik af hoe dicht je staat bij de bron, als de geluidsdruk zo hoog is dat je hem niet meer kan waarnemen ben je waarschijnlijk dood.

Lijkt me eerlijk gezegd niet mogelijk (behalve in 't geval van wat Demian al zegt.. :D )
Als je oren het niet aan zouden kunnen, zit je nog altijd inderdaad met de geluidsDRUK die je kan voelen.
Geluid is tenslotte een luchtverplaatsing (heeeel simpel gezegd)

Geluid is tenslotte een luchtverplaatsing (heeeel simpel gezegd)
zoiets als bv storm, alhoewel daar dan ook weer frequentie een rol bij speelt.
er zijn waarschijnlijk enorme drukverplaatsingen om ons heen , maar voor zover ik kan bedenken meestal op zeer lage frequenties.

alleen als het geluid sneller gaat als het geluid zelf:P

Beetje filosofisch draadje, dit..

Ik heb me laten vertellen dat ook de planeten en de zon drukgolven de ruimte in sturen. Helaas ontbreekt daar een medium dat de golven verderdraagt, dus horen doe je er niet veel van. Op plekken in het universum waar veel vrij gas is (dus in sterrenevels) schijnt de herrie echter niet van de lucht te zijn (pun intended) en veel harder dan wij ons met ons beperkte verstand voor kunnen stellen. Je praat dan wel over geluid van meest ultra- en subsone aard. Zo schijnt plasma dat door een supernova de ruimte ingeslingerd wordt (met bijna de lichtsnelheid) geluid te geven dat hoog in de radiofrequenties zit. Te hoog om te horen, maar niettemin. De rotatie van pulsars zit meestal tussen de 10 en 40 Hz (omwentelingen per seconde) en die in de krabnevel zou daardoor best hoorbaar kunnen zijn met al dat omringende gas.

Ga eens praten met hen die Hiroshima en Nagasaki hebben meegemaakt en overleefd en als dat te ver reizen is, de Enschedeese vuurwerk-ramp heeft ook gehoorswaarnemingen gekend. Hoe zwaarder de klap, hoe lager het geluid, maar dat valt voor de echte natuurkundigen hier wel uit te rekenen. :)

Gelukkig kunnen we niet zo laag horen, anders zouden we gek worden van het geluid van onze eigen botten...

Wout

... Zo schijnt plasma dat door een supernova de ruimte ingeslingerd wordt (met bijna de lichtsnelheid) geluid te geven dat hoog in de radiofrequenties zit. Te hoog om te horen, maar niettemin. ...
Onze oren kunnen radiofrequenties helaas nooit horen, want dat zijn electro-magnetische golven, geen luchtdrukverschillen...

Wout

Onze oren kunnen radiofrequenties helaas nooit horen, want dat zijn electro-magnetische golven, geen luchtdrukverschillen...

...planeten en de zon drukgolven de ruimte in sturen. Helaas ontbreekt daar een medium dat de golven verderdraagt, dus horen doe je er niet veel van. Op plekken in het universum waar veel vrij gas is (dus in sterrenevels) schijnt...

In de nevels zouden dus drukgolven bestaan in de radiofrequentie range...

In de nevels zouden dus drukgolven bestaan in de radiofrequentie range...
Idd.. En dit doordat materie in een gasachtige omgeving wordt versneld tot dicht bij de lichtsnelheid. Supernova's veroorzaken aardig wat geweld...

Ga eens praten met hen die Hiroshima en Nagasaki hebben meegemaakt en overleefd
als muren oren hadden...

800px-DSCN0282.JPG

Denk ook aan het draaien van de aarde. Daar komt ook een geweldadige lage dreun vanaf maar we horen het niet.

Theoretisch is het denk ik wel mogelijk. Als het geluid zo luid is dat de drukgolven niet alleen je trommelvlies doen trillen, maar je hele lichaam meenemen op de golf, is er netto geen sprake van trilling op je trommelvlies en dus geen geluid..... In de praktijk zal het verschil in traagheid tussen je lichaam en trommelvlies je trommelvlies echter doen scheuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiep

Ik weet het bovenstaande is een beetje een vreemd voorbeeld (je lichaam dat heen en weer trilt op 60 Hz), maar het omgekeerde is ook mogelijk; als je lichaam aan het trillen wordt gebracht, kun je dit soms 'horen' via de schedel, dan is er geen sprake van geluidsgolven via de lucht (want die staat stil), maar wel van geluid (op dit principe zijn er zelfs onderwater koptelefoons bedacht die je dus op je kaken zet ipv op je oren).

Ehhh... scheurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrren, misschien? :D Wout

inderdaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad

Heeft er nog iemand een opmerking of kanttekening bij mijn gedachten experiment, of is hiermee de discussie ten einde is gekomen?

Theoretisch is het denk ik wel mogelijk. Als het geluid zo luid is dat de drukgolven niet alleen je trommelvlies doen trillen, maar je hele lichaam meenemen op de golf, is er netto geen sprake van trilling op je trommelvlies en dus geen geluid..

inderdaad , er is wel een golf , maar je voelt hem niet en wordt hem ook anderszins niet (bewust) gewaar.
hierbij zou het niet uit hoeven maken hoe ( enorm ) hard de golf eigenlijk is.

T. In de praktijk zal het verschil in traagheid tussen je lichaam en trommelvlies je trommelvlies echter doen scheuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiep

niet als de versnelling maar langzaam genoeg is !
als je eenmaal geheel meetuned dan is het oke

probleem is mogelijk wel om iets te bedenken dat alles laat mee resoneren.
we komen volgens mij toch op klimaat-elementen uit, op z'n minst

Ik heb weleens ergens gelezen dat geluid boven de 200-en-nogwat dB je haar in de fik laat vliegen. Vaag verhaal, maar als de luchttrillingen zo heftig worden... ik zou het weleens willen zien in een test. Ik stel me niet kandidaat overigens ;)

btw: reken maar dat geluid buiten ons hoorbare spectrum van +/- 20-20.000 Hz schade aan het gehoor kan veroorzaken. Je hoort het misschien niet, maar je trommelvlies en alles wat er achter zit klapperen net zo hard.

Wout

Maar we hebben wel andere sensoren die elektromagnetische straling kunnen waarnemen: onze ogen. Deze fungeren echter binnen een zeer beperkte bandbreedte en die bandbreedte noemen we licht, van rood tot violet. Vogeltjes en bijen zien net iets meer, die kunnen ultraviolet erbij zien. Slangen zien ook infrarood. Ik zou af en toe best weleens willen zien wat die beestjes kunnen zien.

Beetje filosofisch draadje, dit..

Ik heb me laten vertellen dat ook de planeten en de zon drukgolven de ruimte in sturen. Helaas ontbreekt daar een medium dat de golven verderdraagt, dus horen doe je er niet veel van. Op plekken in het universum waar veel vrij gas is (dus in sterrenevels) schijnt de herrie echter niet van de lucht te zijn (pun intended) en veel harder dan wij ons met ons beperkte verstand voor kunnen stellen. Je praat dan wel over geluid van meest ultra- en subsone aard. Zo schijnt plasma dat door een supernova de ruimte ingeslingerd wordt (met bijna de lichtsnelheid) geluid te geven dat hoog in de radiofrequenties zit. Te hoog om te horen, maar niettemin. De rotatie van pulsars zit meestal tussen de 10 en 40 Hz (omwentelingen per seconde) en die in de krabnevel zou daardoor best hoorbaar kunnen zijn met al dat omringende gas.

Op de site van nasa staan nog wel eens geluidsfragmenten van Jupiter enzo. Dat is best gaaf om te horen.

zie ook: http://www.jpl.nasa.gov/multimedia/sounds/index-flash.html en http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/images/saturn/audio/pia07966-112203.wav

Back