Muziek dip(je)

goran

1984
Hey,

Je kent het vast wel, een periode waarin je gewoon niet toekomt aan muziek om welke reden dan ook.
Ik zit er nu in omdat ik het gewoon te druk heb...
Muziek maken is iets waar je ( vind ik ) de tijd voor moet nemen en niet iets wat je ff in een uurtje doet.

Hoe hebben jullie je "dip" ervaren?

- Hoelang heeft het geduurd ( als je bewust van de tijd was tenminste ).
- Wat heb je in die tussentijd nog wel aan muziek kunnen doen? in mijn geval ; ik lees nog wel ontzettend veel ( stiekem, en dan voornamelijk op synthforum ) op mn stage, dus heb er ontzettend veel theorie/kennis bij, voorderest ben ik steeds maar aan het kijken naar nieuwe gear maar goed, heb er zonder tijd gewoon geen fuck aan...
- Hoe heb je het na je dip ervaren? een explosie aan inspiratie? of was je gevoel voor muziek/inspiratie (ff) weg? Heb je er nog iets aan gedaan om het terug te krijgen?

- etc etc etc

Ik zal vast niet speciaal/uniek zijn met een dipke dus ben erg benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben...(of je wilt er natuurlijk niet aan herrinerd worden hehe :P )

Laatst gewijzigd:
Toen ik 11 jaar terug in een nieuwe baan begon moest ik eerst 5 maanden lang iedere werkdag naar een cursus in Den Haag, met het OV. De opleiding was voor het MCSE certificaat Windows NT.
Op dat moment had ik zelf geen pc maar alleen een atari ST.
Ik moest dus ook behoorlijk veel kennis opdoen en inhalen.

De dip heeft toen ongeveer anderhalf jaar geduurd wat ook werd veroorzaakt door de overgang van Atari naar pc als sequencing platform.

Mijn ervaring is dat ik na de dip toch muziekaal van stijl veranderd ben. Voor de dip was het veel dance/house maken wat ook uitgebracht werd bij Basic Energy, na de dip ging het meer de ambient/lounge kant uit.

Hehe, ik zit als sinds 2004 in een dip en ben er nog steeds niet uit :D

Echter is mijn onderbewustzijn mij de laatste weken via dromen aan het opdringen dat ik toch echt weer muziek moet gaan maken.
Wat ik hierdoor wel weet is dat ik zeker andere kanten op ga alas dat ik in het verleden deed.

Hey,

Je kent het vast wel, een periode waarin je gewoon niet toekomt aan muziek om welke reden dan ook.
Ik zit er nu in omdat ik het gewoon te druk heb...
Muziek maken is iets waar je ( vind ik ) de tijd voor moet nemen en niet iets wat je ff in een uurtje doet.

Hoe hebben jullie je "dip" ervaren?

- Hoelang heeft het geduurd ( als je bewust van de tijd was tenminste ).
- Wat heb je in die tussentijd nog wel aan muziek kunnen doen? in mijn geval ; ik lees nog wel ontzettend veel ( stiekem, en dan voornamelijk op synthforum ) op mn stage, dus heb er ontzettend veel theorie/kennis bij, voorderest ben ik steeds maar aan het kijken naar nieuwe gear maar goed, heb er zonder tijd gewoon geen fuck aan...
- Hoe heb je het na je dip ervaren? een explosie aan inspiratie? of was je gevoel voor muziek/inspiratie (ff) weg? Heb je er nog iets aan gedaan om het terug te krijgen?

- etc etc etc

Ik zal vast niet speciaal/uniek zijn met een dipke dus ben erg benieuwd hoe jullie dat ervaren hebben...(of je wilt er natuurlijk niet aan herrinerd worden hehe :P )
.
.
Dipje....... bij de chips en het duurde niet lang voordat deze op was :D:D:D:D

Even zonder dollen : ik heb wel eens een dipje gehad dat twee weken aan werk eigenlijk op niets liep , alleen maar verloren tijd , zonde tijd gewoon.
Toen ben ik gewoon weer begonnen waar ik goed in was en nog steeds ben.
Lekkere rustige synth-muziek en hierna gewoon weer opbouwen.
Ik ben een doorzetter dus een gevoel van ophouden , noooooooit.
Het is een geweldige hobby die ik met liefde doe. en als mensen het leuk of geweldig vinden is mijn doel weer bereikt en daardoor extra motiverend.

Meer dan 10 jaar heeft mijn "dipje" geduurt.
Op een gegeven moment ben ik overal mee gestopt.
Het werd allemaal te veel.
Touren - repeteren - ook nog spul voor de bandleden repareren :( - muziek op papier zettten - inladen - uitladen- erg laat ... enz...enz
En nog een gewone baan er op na houden ook.

Op een gegeven moment met de gezondheid gaan kwakkelen en meer tijd in het gezinsleven gaan investeren.
2 jaar geleden weer gewoon hobbymatig [ en een klein beetje bandgevoel opdoen] muziek gaan maken.

tip wie bij mij hielp.
Wat nieuwe inspiratie opdoen.
Nieuw gear ? nieuwe muziek kennissen ?

Ben zelf als jochie op de basisschool gek geworden op keyboards/synths... Havo en voornamelijk de eerste twee jaar daarvan was killing voor de muzikale studeertijd. Keyboardlessen volgde ik toen al snel niet meer.

De liefde voor muziek is nooit verdwenen... In mijn studietijd veel geDJ't, maar op een gegeven moment begint 't zelf willen maken van muziek weer op te kriebelen als een onderbewust verlangen. Nu heb ik dit sinds ik hier actief ben steeds serieuzer vorm weten te geven.

Wat ik nu ervaar is dat ik nog veel tijd steek in de theorie achter de verbindingen (voornamelijk midi) tussen synth (yamaha MO6) en compu(met Sonar 6 Homestudio). Als ik dat beu ben helpt het erg goed om gwoon een audiotrekkie aan te maken en op record te duwen... zoals mijn motto dus zegt:

klopt, wanneer ik een mooie plaat hoor heb ik meteen zin om in de studio te zitten.

Maar soms heb je van die weken dan begin je aan 100 projecten zonder af te maken en dan heb je het helemaal gehad.

Verder is het heerlijk om 's nachts muziek te maken (vind ik) en aangezien ik croupier ben en dus vaak 's nachts werk kan ik dit maar een aantal dagen in de week. Jammer soms want overdag heb ik nooit inspiratie.

heb zelf al n jaar of 5 een muziekmaakdip.. sinds een kort een drukke baan, maar merk wel dat ik in mn beetje vrije tijd toch nog veel plezier beleef aan wat jammen oid...
Dus ga gewoon lekker aan t werk, laat de muziek even links liggen en t komt vanzelf wel weer!

zit regelmatig in dipjes maar nooit lang.. ik heb tijd genoeg maar motivatie mist vaak..
denk er dan wel eens aan om gewoon alles te verkopen en een dj set te nemen.. maar als je dan van die momenten heb dat je vol met inspiratie zit en je helemaal je ei kwijt kan ben ik blij dat ik wat dat betreft niet impulsief genoeg ben.. verder heb ik ook tientallen projects die gewoon niet langer als een minuut zijn ofzo :P
ik kon me daar vroeger heel erg aan ergeren totdat iemand hier op t forum zei dat het altijd nuttiger is als niks aangezien je toch elke keer weer bij leert..

als t tracks maken niet lukt probeer ik nieuwe geluiden te maken waar ik hopelijk weer inspiratie door krijg ..
verder probeer ik veel te lezen dat me vaak weer motiveerd om eens iets nieuws te proberen
neem ook vaak meer de tijd om meer geposte muziek hier te luisteren en dat motiveerd me ook wel weer om zelf weer eens wat te gaan doen

Laatst gewijzigd:
Wat ik ook tussendoor een dip(je) doe :
Ik hoor regelmatig stukjes die me ontzettend inspireren, die verzamel ik tot ik weer "echt" ga beginnen.
Ook heb ik dat ik stukjes in me hoofd heb ( begin ik nu gek te worden? haha ) en zet dat via een beatbox in de memo van me tel.
Als ik dan thuis kom ( als ik een nummer ga maken ) weet ik weer precies hoe ik het qua emotie, sfeer en klank wil hebben.

heb zelf al n jaar of 5 een muziekmaakdip.. sinds een kort een drukke baan, maar merk wel dat ik in mn beetje vrije tijd toch nog veel plezier beleef aan wat jammen oid...
Dus ga gewoon lekker aan t werk, laat de muziek even links liggen en t komt vanzelf wel weer!

Helemaal mee eens, vooral niet jezelf dwingen te produceren, voor je het weet ga je het als een verplichting zien en dan gaat de lol er snel vanaf.

Wat volgens mij wel helpt is eens switchen van software/hardware om even een nieuwe impuls te geven aan je creativiteit en inspiratie. Zo ook eens totaal andere soort muziek luisteren voor een tijdje, dat soort dingen..

Ik ben me hele studio aan het omgooien. En me dip zit nu op 10 jaar. En dan bedoel ik tracks echt afmaken. Experimenteren doe ik nog steeds. Maar ja me 'carriere' heeft ook aandacht nodig. Anyway je kan niet 2 dingen tegelijk goed doen. Maar ik wil er zeker meer tijd voor vrijmaken.

Maar zeg eens eerlijk goran voel jij je ook zo opgejaagd door de track politie ? :D

Trouwens ik ga zo effe uitzoeken of ik me 6 auxen van me kenton pro 2000 als triggers voor me sds7 kan gebruiken. Dat zou wel super zijn. Al vrees ik dat ik misschien wel moet upgraden naar een mk2. Hoop dat het ook met een firmware update kan.

:peukie:

Wat ik ook tussendoor een dip(je) doe :
Ik hoor regelmatig stukjes die me ontzettend inspireren, die verzamel ik tot ik weer "echt" ga beginnen.
Ook heb ik dat ik stukjes in me hoofd heb ( begin ik nu gek te worden? haha ) en zet dat via een beatbox in de memo van me tel.
Als ik dan thuis kom ( als ik een nummer ga maken ) weet ik weer precies hoe ik het qua emotie, sfeer en klank wil hebben.

Hehe same here! of neuriën. Ben wat dat betreft wel blij dat m'n nieuwe tel een simpele recorder heeft :)

hmm...en ik zie dat deze thread niet in de lijst van "recente discussies" komt...zeker omdat er een thread is van 4 jaar terug die erop lijkt...

Ik heb heel 2007 eigenlijk niets met muziek gedaan. Geen zin en geen inspiratie. Sinds een maandje ben ik weer wat aan het doen en dat gaat nu eigenlijk best lekker.

Meestal krijg ik weer zin om te produceren nadat ik na een feest ben geweest waar veel nieuwe platen worden gedraaid. Kan niet precies uitleggen wat mij dan weer triggert maar ik krijg dan weer gewoon zin om iets te maken.

Ik heb elke maandag tot woensdag een dipje:P dat zijn mijn lange dagen op school en dus weinig tijd heb om iets te maken. In het weekend werk ik meestal aan wat loops/halve songs en donderdag tot vrijdag mix/master ik ze af. Zo gaat het gemiddeld zal ik maar zeggen:kont:.

Heb nog nooit echt een lange dip gehad, momenten dat er ef niks uitkomt heeft iedereen wel. Over het algemeen niet z'n last van, kan ook altijd weer wat klote: een nieuw loopje/geluid maken he:okdan:

altijd open minded zijn8D!

cheers

Back