Muziek dip(je)

tja dipsjips. Ik denk dat het iedereen overkomt, het kan natuurlijk ook per dag verschillen. Mijn ervaring is dat lange werkdagen in het algemeen niet de beste creatievator is. Niet dat er voor de meeste mensen aan te ontkomen is helaas.

Zelf heb ik in de afgelopen 10 jaar wel meerdere dips meegemaakt. Varieerend van een paar weken tot een jaar zeg maar. Met name is het frustrerend als je een bepaalde richting op wilt en het er gewoon niet als zodanig uitkomt.
Bijv: na wat leuke feestjes wil je ook wel die harde techno maken (even vanuit gaande dat je gear kent) en het eindresultaat is het altijd NET niet.
Alhoewel het dus best aardig klinkt, en je hebt plezier gehad ben je TOCH niet tevreden.
(ik denk dat ook veel beginners hier tegenaan lopen, mensen die denken oh. ik koop een 303, 808, 909 en dan zal het wel lukken).

Dit moet je dus loslaten, er komt uit .. wat eruit komt. Je moet zorgen dat je in een bepaalde flow terechtkomt.

Wat ik ook wel herken is dat mensen direct hun studio helemaal gaan omgooien, gear eruit, andere gear erin. Alhoewel wat nieuw spul best kan lijden tot vernieuwde creativiteit heeft dit dus wel tot gevolg dat je niet meer op automatische piloot dingen doet en meer BEWUST met je gear bezig bent. Dit kan ook weer lijden tot frustraties enzo.

Als je net als ik moet leven van het produceren van tracks, is een dipje altijd lastig. Ik ga dan aan projecten werken waar ik bijvoorbeeld nog audio in moet knippen, of dat soort dingen. Na een paar uur zang corrigeren, knippen en plakken bijvoorbeeld, heb je echt wel weer zin om een productie verder uit te werken.

Wat bij mij ook altijd helpt, is aan maximaal 1 nieuwe productie per dag beginnen. Doordat je de rest van de dag oude projecten afmaakt, heb je elke keer een weer motivatie als er een project af is.

Wat bij mij ook altijd helpt, is aan maximaal 1 nieuwe productie per dag beginnen. Doordat je de rest van de dag oude projecten afmaakt, heb je elke keer een weer motivatie als er een project af is.

Ik maak ook veel nieuwe projecten alleen ik mis altijd de motivatie om dingen af te maken, vindt t veel leuker om elke keer weer met iets nieuws te beginnen.. Nu ik erover nadenk, de tracks die ik afmaak zijn tracks waar ik dan ook non stop mee bezig ben geweest, soms dagen lang.. Als ik iets laat liggen blijft het bij mij ook liggen (misschien op een paar uitzonderingen na)

Bij mij geldt de "verandering van spijs doet eten". Pakweg 2006-2007 waren voor mij 2 jaren waarin ik meer "geleefd werd" en me op den duur meer bezig aan het houden was met dingen te regelen voor de groep, dan met zelf creatief zijn.
Dat heeft uiteindelijk ook geleid tot 'stoppen' met die groep. Inspiratie had ik nog voor geen centimeter, en ik was alles beu. Noem het een burnout.

Gelukkig kon ik in die tijd terecht bij de covergroep van enkele vrienden. Voor mij was op dat moment het "samen spelen" in een ongedwongen sfeer (geen optredens, maar wel veel repetitie-après :mega:!) met leuke mensen prioritair op wat we speelden. Achteraf bekeken "moest" ik dan wel eens dingen spelen die ik uit mezelf nooit zou spelen, maar dat viel best mee. Terwijl ik (andermans) arrangementen aan het ontrafelen was, kwamen de ideeën voor eigen songs vanzelf terug, en momenteel kriebelt het als de pest om er terug in te vliegen!
Als ik nu "mijn" deuntjes van toen beluister, dan merk ik dat ik toch wel altijd nogal "typische" dingen speelde (dan bedoel ik mbt akkoordenprogressies, 'brave' akkoorden, 'brave' ritmes) dat wel klonk, maar veel pit miste. De covers hebben mijn blik toch wel serieus verruimd - meer dan dat ik zelf had kunnen denken.

'k heb er trouwens nog een 2e verbijsterende ontdekking gedaan: ik kan zingen en heb zelfs een rockstem - een nieuwe wereld gaat voor me open ;)

Mijn tips dus: zoek wat medemuzikanten waarmee je vooral goed opschiet, luister eens naar "andere" muziek door het oor "wat zou ik hiervan gemaakt hebben" (of omgekeerd, hoe kan ik dit nummer zo belachelijk/stereotyp mogelijk maken?), ontrafel die muziek, dan doe je wat ontdekkingen ... en voor je 't weet borrelt er een nieuw eigen nummer!

Succes!

"Dipjes" of "inspiratieloze momenten" zijn er om je timing en muzikaal talent te perfectioneren. Bij het maken van electronische muziek wordt dit proces meestal vervangen door het creeren/programmeren van geluiden en ritmes. :--)

Back