Novation K-Station

Foetus

Ouwe rot
ik denk eraan om mijn virus indigo II te ruilen voor een K-Station.

ik gebruik uiteindelijk toch niet al die virus kracht en ik denk dat ik met de K-Station ook wel de dingen kan die ik met de virus doe (kgebruik enkel maar de basic features). Ik heb ook niet zoveel voices nodig...

iemand die de twee kan vergelijken?

Ik heb zelf een Virus B en een K-Station gehad en wanneer ik deze qua klank moet vergelijken, vind ik de Virus beter klinken. Hij klinkt voller in de mix en houdt zich ook prima staande naast analoge synthesizers. De K-Station vond ik veel ieler klinken en ook meer trancy van karakter (wat met name door het filter komt). Wanneer ik zou moeten kiezen, zou ik de Virus houden.

Wellicht dat je de Indigo kunt ruilen tegen een Virus Desktop of Virus Rack (met bijbetaling van de kopende partij). Van het geld dat je hiermee vrijmaakt, zou je dan een Novation A-Station (rackversie van de K-Station) kunnen kopen, zodat je ze zelf kunt vergelijken welke het beste bevalt.

Waarom niet een V-Station om uit te proberen wat ie kan? Dat is de plugin versie van de K-Station. Voor 28 euro bij Thomann hoef je dat echt niet meer te laten.

Vergeleken met een hardware versie (K of A-Station) klinkt de plugin minder vol, maar je kan wel alle mogelijkheden uitproberen, en die zijn vrij uitgebreid.

zou je dan een Novation A-Station (rackversie van de K-Station) kunnen kopen
Dat klopt niet. De KS-rack is de rack versie van de KS4+5. Novation A-station is niet multi timbraal, de KS-rack wel. De gewone K-Station weer niet. Zo zijn er nog wat verschillen cq. verbeteringen t.o.v. de K-Station.
Beetje verwarrende naamgeving van Novation overigens.

Dat klopt niet. De KS-rack is de rack versie van de KS4+5. Novation A-station is niet multi timbraal, de KS-rack wel. De gewone K-Station weer niet. Zo zijn er nog wat verschillen cq. verbeteringen t.o.v. de K-Station.
Beetje verwarrende naamgeving van Novation overigens.
Volgens mijn klopt dat wat jullie beiden zeggen. KS rack is KS4 / KS5 in rackvorm de K-station is the A-station met toetsen.

Heb de K gehad en was er niet zo gecharmeerd van, klank is toch wat dun en het is heel irritant dat Novation andere midi-commando's gebruikt. Is cut-off opeens niet Ctrl74 etc. SLuit me daarom bij de eerdere tip aan: probeer V-Station en je krijgt een heel aardig idee of het wat voor je is.

waarom niet een ASB bak nemen.

lekker alles direct te gebruiken.
best wel leuke retroklank.

Probeer ook eerst de toetsen van de K-station. Ik vind ze kut met een grote K, anderen vinden ze wel lekker. Vast heel anders dan je Indigo. En heeft de K-station wel aftertouch?

ik ga dus naar A-Station, enerzijds plaatsbesparing, anderzijds denk ik dat deze perfect is voor mij. Ik hoop dat ik de zogenaamde cleane sound via wat externe fx kan buigen naar iets 'vuiler', maar dat lukt wel via de sherman. Voorts heb ik genoeg 'laag' met een 303, 777 en de kick, deze drie vormen toch de bouwstenen van wat ik doe. Ik denk dat het dan beter is om mss nog een korg ES erbij te halen binnen afzienbare tijd (want de rs gaat ook weg).

Mijn A-station kan anders heerlijk smerig hoor, extra oscilator aan, distortion(interne) eroverheen... huppa gaan!(maar dat is mijn mening)

Ik heb de V-Station en de Virus-TI
Je bent STAPELGEK als je een Virus ruilt tegen een HW VSTi.... ALLE vooroordelen over de Novation zijn waar.. dunnnnn schellllllll en heel erg Cheezy trancy....

zeg me dan eens wat ik wel moet?

ik zie het bos niet meer. De virus is vet, akkoord, maar ik gebruik nog niet eens half van wat hij kan en zal dat ook nooit doen. Dus waarom niet downgraden (en ja, tmoet een rackversie zijn zonder toetsen)

een andere optie is de JP8080

ook al raak je de knoppen niet aan, zelfs de juiste presets zijn al vet, dat karakter krijg je niet uit een Novation. Koop er dan een Blofeld bij of zo als een sound met een ander karakter wilt.

Wat is de reden om hem weg te doen? ook al programmeer je niks dan heb je nog vette patches?

de reden om hem weg te doen.

Kvind het zonde dat als ik zie wat ik ervoor betaald heb en wat ik ervan gebruik of mee doe. Ik zou ook willen downgraden omdat ik geen tijd heb om er mij in te verdiepen -> drukke avondschool en daytime job maar ook voor wat plaatsbesparing. Iets bijkopen is geen optie. De enige optie is van de Virus in te ruilen voor een andere synth.

Ik zou alleen maar downgraden als je denkt dat je het geld nodig hebt. Die Virus is een leuke controller - ooit al eens de knopjes toegewezen aan de parameters van de RS7000?

Het maakt het ding zelf niet uit als je verder niks als de basics gebruikt. Het apparaat vind 't niet erg, en zo ingewikkeld is een Virus namelijk ook weer niet ;) .

Het is misschien wel een reden om toch maar eens te gaan experimenteren met de spectral waveforms of het gebruiken van complexe LFO-vormen voor de pitch, of het gebruik van de externe inputs.

Verder klinkt er niks echt als een Virus, dus als je iets bescheideners zoekt met dezelfde klank zou ik gewoon voor een lager modelletje gaan. Een B desktop heb ik al langs zien komen voor 375 of zo.

ja maar de rs7k gaat ook weg.

ik hou van de 777 sequencer dus ga ik me de mobius aanschaffen en wou initeel de virus ermee aansturen (ik gebruik hem dus enkel voor 1 synth, niet eens de multimbraliteit).

ik ben liever bezig met eigenlijk muziek maken dan met het uitpluizen van wat mijn machine allemaal kan. Ik stel rap wat in op de 777, maak een 303 lijntje of 4, kickje maken en gaan. Ik ambieer ook geen supersaws to the max ofzo, gewoon iets wat lekker beukt met duistere toontjes en een beetje funky stuff, daar ga ik voor. Dus wil ik mijn setup daar naar schikken.

achja, mss toch een jp8080, daar keek ik al naar van voor ik de virus had

Back