TB-303 met stuiterende knoppen

Een complete nieuwe webshop hebben met een compleet op maatwerk gebaseerd ordersysteem voor minder dan 400 ("want ik ken een paar jongens die het voor dat bedrag doen") hoort waarschijnlijk ook onder die fantastische kostenbesparing. In plaats van een beetje transparant bestelsysteem te nemen krijg je eerst een paar sacherijnige knoppen te zien of je het al snapt of dat je eerst nog wat moet lezen voordat je naar de shop 'mag'.

"[FONT=Verdana,Arial,Times New I2]no time will be wasted answering the same unneeded questions again and again."

Je zou het bijna expres gaan doen :dubbel:

Maar goed wat zijn je alternatieven?....
[/FONT]

Beroof Senso en begin je eigen transparante shop....;) Hij hoeft naar mij nooit wat te versturen ik haal het gewoon op als ik in de buurt ben :okdan:

In plaats van een beetje transparant bestelsysteem te nemen krijg je eerst een paar sacherijnige knoppen te zien of je het al snapt of dat je eerst nog wat moet lezen voordat je naar de shop 'mag'.
[FONT=Verdana,Arial,Times New I2]Maar goed wat zijn je alternatieven?....[/FONT]
Op page down drukken...

Jajaja sorry ik kreeg weer even flashbacks van dit topic ik zal me verder weer gedragen richting een zeker persoon met licht gefreakte instelling ten opzichte van het leven. Op zich ook wel humor dat hij gewoon stijfkoppig blijft vasthouden aan iets wat voor veel mensen blijkbaar gewoon niet logisch is :D

Maar goed daar mag iemand anders dan liefdadigheidswerk voor gaan doen :okdan:

Switches zijn binnen van vintageplanet. Dat ging snel, de 28e geld overgeboekt, feestdag ertussen en vandaag binnen.
Ik zal eens kijken of ik dat zelf kan solderen, moet toch niet zo heel veel voorstellen. Kan dat met een normale soldeerbout of heb je daar een extra fijne voor nodig (met lagere temperatuur of zo)?.

ik heb ze destijds nog vervangen toen ik heel weinig ervaring had met solderen

is dus best te doen.
platte schroevendraaier ertussen, dan 2 contactpunten tegelijk verhitten (ff vlug weg en weer met soldeerbout) en schroevendraaier als hefboom gebruiken.. vervolgens de 2 andere punten doen.

let wel: bouw een dustcover in!!
zonder gaan ze zo weer stuk hoor...
tenzij je die nieuwe alps knopjes hebt, maar ik vrees ervoor (zoek even op het forum, juiste type heb ik al paar keer gepost)

dustcover: neem plastic zakje oid, en een priem, stek kleine gaatjes en trek die over de knoppen/leds heen.. ga voorzichtig tewerk, laat wat speling anders zal het spannen op het eind:
bassline_tact_replacement_and_green_led4.jpg

Switches zijn binnen van vintageplanet. Dat ging snel, de 28e geld overgeboekt, feestdag ertussen en vandaag binnen.
Ik zal eens kijken of ik dat zelf kan solderen, moet toch niet zo heel veel voorstellen. Kan dat met een normale soldeerbout of heb je daar een extra fijne voor nodig (met lagere temperatuur of zo)?.

Kijk je uit & mocht je er toch aan wagen, heel veel succes gewenst :okdan:

let wel: bouw een dustcover in!!
zonder gaan ze zo weer stuk hoor...
tenzij je die nieuwe alps knopjes hebt, maar ik vrees ervoor (zoek even op het forum, juiste type heb ik al paar keer gepost)
Ik heb de alps zo verzekerde senso mij. Is die dustcover dan overbodig? M'n 303's zitten sowieso altijd netjes in hun tasjes.

Kijk je uit & mocht je er toch aan wagen, heel veel succes gewenst :okdan:
Ik zal voorzichtig zijn, thx!

Je kan het beste even een desoldeerpompje halen...contacten verhitten totdat ze vloeien en dan plok! met desoldeerpomp en weg is de soldeer...de methode van Rvooh kan ik je niet aanraden omdat je dan alsnog soldeer op de eilandjes houdt die het gaatje doen dicht vloeien en dan wordt het lastig om de nieuwe knop erin te zetten met zijn 4 pootjes tegelijk. Resultaat kunnen scheve knoppen zijn.
Na het desolderen de contacten even reinigen met alcohol en daarna de nieuwe erin solderen. Klaar.

Ok, thx voor de tip dender... nu bedenk ik me trouwens dat als ik hem loskoppel om te solderen, en de batterijen er ook uit zijn, ik mijn patterns kwijt ben :(

Ok, thx voor de tip dender... nu bedenk ik me trouwens dat als ik hem loskoppel om te solderen, en de batterijen er ook uit zijn, ik mijn patterns kwijt ben :(

ff pen en papieren,

maar mijn TB onthoud z'n patterns minimaal 24uur zonder batterijen,
dat is helaas per TB verschillend.

ff pen en papieren,

maar mijn TB onthoud z'n patterns minimaal 24uur zonder batterijen,
dat is helaas per TB verschillend.
Die van mij houdt het ook wel eventjes vol, de ene langer dan de andere. Maar ik ben traaaaaggg.. zie startdatum van dit topic ;) Maar dat is inherent aan mijn beperking.

Wat gereedschap betreft: desoldeerpomp is dus aan te bevelen. Heb ik ook nog een speciale soldeerbout/station nodig? Ik heb nu zo'n huis/tuin/keuken bout van de gamma:

attachment.php

Attachments

• IMG_5375.JPG
    IMG_5375.JPG
    144,3 KB · Bekeken: 91
de methode van Rvooh kan ik je niet aanraden omdat je dan alsnog soldeer op de eilandjes houdt die het gaatje doen dicht vloeien en dan wordt het lastig om de nieuwe knop erin te zetten met zijn 4 pootjes tegelijk.

nou nou.. hiervoor kent rvooh een goede tip:
HOUTSPLINTER!
gewoon met een houtsplinter door de gaatjes gaan, het soldeer zit zich daarop niet vast, en je krijg mooie gaatjes

trust me

Ik ken mensen die met perslucht hun soldeer wegblazen *kuch* D'naab, dus zo erg is mijn methode niet, meer zelfs: hij werkt altijd, nog niets kapot gemaakt zo.

Ik heb de alps zo verzekerde senso mij. Is die dustcover dan overbodig? M'n 303's zitten sowieso altijd netjes in hun tasjes.

mja alps.. zijn de oude
er zijn ondertussen nieuwe van alps op de markt, met ingebouwde dustcover in de switch zelf
die zouden niet kapot te krijgen zijn.. maarja, je weigerde de zoekfunctie te gebruiken :z

everigens: je soldeerbout ziet er slecht uit, schuren die punt!
en int vervolg zodra je klaar bent de tip eens tinnen, schijnt te helpen voor die vieze oxidatie dat je daar hebt.

oja , je kan trouwens solderen met de batterijen erin..

maar das niet aan te raden.. 1 verkeerde beweging, of metaal laten vallen, zou wel es je CPU kunnen kosten

Blijkbaar heb ik de oude, weliswaar alps maar niet de nieuwe. Aah, whatever, beter dan naamaak uit china.
Zit daar nog prijsverschil in tussen oude en nieuwe alps?

jazeker..
die oude worden ook gewoon nog gemaakt
zoals hier staat https://www.synthforum.nl/forums/show...8&postcount=52

1 miljoen cycles vs. 10 miljoen cycles
maw ze gaan 10 maal langer mee...

voor 24 switches zou'k niet op me geld zitten
maar geen erg, in mijn TB zitten al jaren oude alps, met dustcover uit plastiek zak, en die werken nog prima hoor (Y)

jazeker..
die oude worden ook gewoon nog gemaakt
zoals hier staat https://www.synthforum.nl/forums/show...8&postcount=52

1 miljoen cycles vs. 10 miljoen cycles
maw ze gaan 10 maal langer mee...

voor 24 switches zou'k niet op me geld zitten
maar geen erg, in mijn TB zitten al jaren oude alps, met dustcover uit plastiek zak, en die werken nog prima hoor (Y)

Die link doet het niet. Zijn ze 10x zo duur? Of slechts dubbel zo duur.
Ik had trouwens gezocht op jouw naam en op alps maar kwam die 2 links met die 2 typen niet tegen.

Laatst gewijzigd:
oja , je kan trouwens solderen met de batterijen erin..

maar das niet aan te raden.. 1 verkeerde beweging, of metaal laten vallen, zou wel es je CPU kunnen kosten

Ik zou de batterijen er lekker uithalen als ik jou was......stroom geleidt ook de hitte van je soldeerbout en behoorlijk snel ook nog. Dus wil je niet dat andere componenten heet worden eruit die batterijen...

En daarbij is net wat Rvooh zegt je kan ook andere dingen beschadigen door bv een schroevedraaier die op de pcb valt....

@ Wim het was niet om jou methode onderuit te halen maar ff desolderen en daarna reinigen is wel zo netjes. Met eruit solderen kan er vuil op het contact komen wat dan weer op den duur voor een slecht soldeercontact kan zorgen. Als Kalusi het dan gaat doen moet ie het ook maar meteeen goed doen.

En dat D'Naab zo werkt wil ook nog niet zeggen dat dat goed is.....je HETE soldeer weg blazen...allemachtig...:stupid het zou maar precies op een stukkie terecht komen waar je niet in de gaten hebt......
Maar ja ieder zo z'n methodes.......

Back