Sampler voor live gebruik

moneymaker

Ingeburgerd
Hallo synthforum leden,

Ik heb een uitdaging. Kben voor de drummer van mijn band opzoek naar een sampler voor tijdens live optredens. Helaas hebben wij wel wat eisen waardoor het moeilijk is om makkelijk een goede sampler te vinden. Ik zal de eisen hieronder opnoemen:

- Het is de bedoeling om de samples te triggeren met een (nog aan te schaffen) padapparaat met 8 pads. Waarschijnlijk een Alesis. Dit moet wel mogelijk zijn via midi.

- Wij hebben een repertoire van uiteindelijk 275 liedjes. Voor elk liedje kunnen er maximaal 8 pads toegewezen worden aan een sample. Dit kunnen samples zijn met een lengte van een halve seconde tot 30 secondes.

- De lengte van alle samples in totaal zal maximaal 45 minuten zijn. Dit mag mp3 of wav zijn het maakt allemaal niet uit. Als het maar stereo is en de sampler ook dus een stereo uitgang heeft.

- Wij weten pas vlak voor het liedje begint welk liedje we gaan spelen dus de 8 samples die geladen moeten worden moeten snel oproepbaar zijn, ook dus als liedje nr 235 geladen moet worden. Wellicht dat het mogelijk is het liednr. in te toetsen, enter drukken en dan staan de 8 samples klaar om getriggerd te worden met de pads.

Nog wat wensen:
- Wij hebben de voorkeur aan een klein apparaat. Zodat je het ding makkelijk kan oppakken, snel de preset kan veranderen en 'm dan weer snel ergens neerleggen.

- het budget ligt rond de 400 euro (maar minder (iets) meer is ook goed)

waarschijnlijk voldoet een ROland SP-404 aan m'n eisen maar die ga ik volgende week bij Feedback proberen. Misschien hebben mensen andere id'en? of misschien is het helemaal niet mogelijk.

alvast bedankt voor de tips die ik hopelijk in overvloed krijg ;)

mijn eerste idee is, gaat niet lukken op de manier zoals jij het verteld, vooral met dat budget.
275 nummer x 8 samples zijn 2200 samples. Ik ken geen samplers die direct met mp3's werken om geheugen te besparen, maar ik kan het mishebben. Ik denk wel dat softsamplers eerder zo'n mogelijkheid hebben.
45 minuten stereo op cd kwaliteit is rond de 394 mb, dat is een flink berg om in een hardware sampler te laden.

Dus mijn eerste oplossing is, laptop (ivm ruimte) + softsampler waar alles inzit met midi controller als je persé met die alesis wil padden.
Het is dan ook makkelijker om te zoeken naar de juiste set samples (groot scherm + muis) voor het bijbehorende nummer. Maarja, laptops en live situaties .....

Idd, laptops en live zit er niet in.
2200 samples zijn wel veel idd. Hoeveel samples zijn wel ongeveer mogelijk? Want het zal wel waarschijnlijk een stukje minder worden. Aangezien we niet elke liedje zullen volstoppen met sampletjes.
Ik heb eigenlijk niet veel ervaring met samplers. Maar die Roland sampler kan toch SD kaarten van 1 GB aan? Dus dat moet wel mogelijk zijn tog? Of zie ik iets over het hoofd?

Wellicht als je wat zaken 'uit elkaar' trekt ..

de sampler
de harddisk
de pads

Dat je dan voor een schappelijk prijs wat bij elkaar kan sprokkelen.
Bijv. een los trigger apparaat, met midi naar een goedkope sampler met flinke HD.

Het is toch ook maar net wat voor grootte de Harddisk heeft die je gaat gebruiken, en aangezien MP3 geen issue is, hoeft ook niet alles 44.1 16bit te zijn. Er zijn programma's die massa's samples per bulk kan converteren naar een lager en kleiner formaat dus dat is ook het issue niet.

Enige wat ik me nog kan indenken wat evt. probleem kan zijn, is de inlaad tijd + handelingen op de sampler die nodig zijn om van het ene program naar het andere te switchen ; is natuurlijk beetje lullig als de band telkens achterom moet kijken of je al klaar bent met inladen :P

Maar ook hierbij geldt, hoe kleiner de samples hoe sneller je klaar bent.

Ik heb een paar jaar het geluid gedaan voor een rockband die ook werkte met midi-pedalen, een Roland SPD20 en een Akai S1100.

Voor jouw wensen zou een combi van een SPD of ander pad-apparaat (nee geen :koffie: ) met een sampler eraan die het liefst net genoeg RAM heeft voor al jullie samples, iets wat Sander02 al aangeeft. Dan kun je gewoon met program-change de juiste sample-patch erbij roepen, dus heb je wel een pad-apparaat nodig die ook programchange kan zenden via midi (op een handige manier.)

midi-pads onder de 100 eu :

Akai MPD-16
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=5564

Samplers zie je geregeld voorbij schuiven voor niet al te onschappelijke prijzen :P

de rest van het budget zou je dan kunnen gebruiken voor de hard-disk.

zoiets ??

Die akai was zomaar de 1e beste die ik vond hoor, misschien wil je minder pads met groter raakvlak (voor je drumstokken), die zullen er ook vast wel zijn.

Back