De Draad Kwijt

deins

ADEMDUIF
Waarschijnlijk is er al een draad over, die ik niet kon vinden.

Vaak als ik muziek maak raak ik op een gegeven moment de draad kwijt,

Ik bedoel als je na een tijdje 16 tracks hebt,
waarvan sommigen goed combineren en andere niet of wel met
een andere sectie van een track,
de ene sectie een fill van 1 tell of een fade van 16
mogelijkheden:stupid

Op een gegeven moment raak ik dan het overzicht kwijt en raak verdwaalt in details
Ik probeer altijd van te voren wel een globaal idee te hebben waar het over moet gaan als bijv. een thema
maar dan kun je alsnog de draad kwijt raken van wat je om dat thema heen bouwt.

Ik maak ook aantekeningen, maar toch, wat doen jullie daarmee?
Ik vraag geen geheime bakrecepten maar mischien en tip.
moet ik juist geen aantekeningen maken mischien?

Ik hoop dat het een beetje logisch klinkt maar mischien ben ik de enige
die op deze (problematische) manier werkt?

dus mischien een paar tips
of een nuttige link?
:peukie:

ja das normaal.

ofwel deze dat niet goed te combineren zijn wis je gewoon .

als je denkt te horen dat ze wel echt goed met andere parts samengaan en er iets anders rondom kan gaan bouwen

(ik bedoel je moet het meteen horen of het snel een ander goed resultaat kan geven,dus niet nog is proberen etc..)

dan wis je al de andere parts en save het nieuwe resultaat tijdelijk als andere song of versie II,

werk dan EERST de song af die je bezig bent.

nadien als je al ver gevordert bent met die eerste song (bvb je hebt alle elementen maar je moet nog aan de struktuur beginnen,maar basic is er alles)dan kan je starten met die 2de gesafde versie,deze kan dan uitdraaien als een remix of efenaf een totaal nieuwe track.

ik heb destijds altijd zo gewerkt,met als gevolg de ene track was maar net af en er was al een andere klaar.

zo blijf je in 'the mood' en valt de 'productie' (en ook de inspiratie vooral) niet stil.

anders moet je elk maal van o starten.

als je dit zo niet doet,ga je blijven toevoegen op de 2 mogelijk part combinaties waardoor je eigenlijk 2 tracks tegelijk maakt,je kan verward raken omdat je je inspireerd op 2 verschillende combinaties met als resultaat dat je alles wist en opnieuw begint.

het moeilijkste van producen imo,is het doorbijten en nee zeggen tegen de 2de combinatie om je dan totaal in tezetten om die eerste af te werken tot een volledige track.

eenmaal je dit doorbroken hebt maak je tracks aan de lopende band.

men meeste maats hebben of hadden hetzelfde probleem,met als resultaat ze eigenlijk massas vage demo songs hadden waar wel heel veel potentiel in zat maar dus nooit een afgewerkte track konden maken,zonde dus.

oke,
goede tips,
waarschijnlijk inderdaad sneller veranderingen als een andere versie opslaan en eerst met het oorspronkelijke idee verder

en inderdaad is tracks afmaken ook een drempel,

waarom komt deze thread eigenlijk niet op de voorpagina?:confused:

Daar heb ik ook vaak problemen mee. Eindeloos doorpielen aan tracks, niets afmaken, met het volgende idee beginnen voordat het vorige af is enzovoort. Ik merk dat het bij mij het beste werkt als ik een track in 1 keer afmaak. Dat de basis in elk geval in 1 avond staat en dan misschien nog een avondje poetsen. Een 'loop' maken die lekker klinkt, daar 3 avonden op doorborduren en dan een track maken en dat aanpassen etc. loopt bij mij altijd uit op een half project waar ik ziek van word en dan laat liggen.

@Napoleon, ja dat de basis best in 1 maal de dag of avond zelf gebeurt is belangrijk idd, want naarmate je progreseerd in de track je ook je inspiratie erop voortgaat ,net als een sneeuwbal effect zeg maar, indien je voortijdig stop en de dag nadien verderdoet, begin je terug bij o en de kans is groot dat het een andere mix of zelf andere track terug wordt.

indien je terug in de mood gebracht wil worden van de dag voordien,indien je niet kan afmaken,wat ik deed is met hoofdtelefoon de dingen (patterns ) in loop zetten en deze luisteren gedurende 20 minuten bvb non stop zonder iets te ondernemen,een soort van brainstorming,terwijl je luistert gaan je hersenen weer massas ideen opwekken waarna je weer verder kan (eventueel zonder hoofdtelefoon) (indien je het je voeten heeft uitgehangen omdat je te lang hebt geluisterd naartzelfde,neem dan eerst een pauze van 10min.vooraleer verder te doen)

Ik moet toegeven dat ik altijd tracks maakte met hoofdtelefoon om die reden TOT ik de basis had,(je wordt gebrainstormd door bepaalde frequenties die ideen en bepaalde originele melodieen kunnen opwekken niet mogelijk genereerbaar via luisteren door monitors,dan deed ik verder op de monitors alsook voor de struktuur te maken en natuurlijk mixen,en mixen zoals je weet moet je altijd de dag nadien doen,met verse oren,als je net uit je bed stapt ist beste eigenlijk,je hoort ook Meteen de minste fout in sound/volume watdanook of in de strucktuur van de track,heel doeltreffend!

Bedankt voor de antwoorden,

hier kan ik wel wat mee,

ik begin meestal ook met een hoofdtelefoon,

maar op een gegeven moment werkt dat niet meer, dan lijken me'n oren zo gevoelig dat er echt een wereld van verschil zit tussen volume van een track
op 96 of 97,
of alles veranderd tussen een tracks pan op links 7 of 8

Hoe lang zitten jullie dan gemiddeld achter elkaar muziek te maken?

En maak je ook aantekeningen en van wat?

Gemiddelde tijd heb ik niet echt. Soms weken niet, soms een uurtje, soms een hele dag. Hangt er maar net vanaf hoeveel tijd en zin ik heb.

Aantekeningen maak ik alleen als ik een track 'af' heb en ga beluisteren voor finetuning. Meestal in de zin van '2.00 - te lang, inkorten' of '2.38 hihat te vroeg' etc.

als ik begon was het voor 12-14h non-stop,enkel met plaspauzes en verplichte pauze om te eten na 6-7h ofzo deze diende dan ook om oren tot rust laten komen,dat was dan vrij-zat-zon,tijdens de week deed ik dan (na men werk) s'avonds de struktuur,deze kon heel de week inbeslag nemen dat was goed ook want het verloop daarvan doe je best elk maal met frisse oren,je denkt snel dat het ok is maar de dag erna zie je snel in dat het langer of korter moet duren voor een break komt etc..

als ik het niet meer of moeilijk zag zitten kwa beslissingen voor de struktuur,liet ik dat even rusten en begon al aan andere tracks (klaar voort volgend weekend zeg maar) --->

MAAR in begin werk je best EERST je eerste track volledig af (dan ga je trots zijn dat het gellukt is zeg maar),eenmaal je het doorbijten meester kan gaat het vlotter om aan 2 of 3 tracks tegelijk te werken,mijn tips in de vorige posts is wanneer je pas begint met muziek maken.

Bedankt voor de antwoorden,

ik begin meestal ook met een hoofdtelefoon,

maar op een gegeven moment werkt dat niet meer, dan lijken me'n oren zo gevoelig dat er echt een wereld van verschil zit tussen volume van een track
op 96 of 97,
of alles veranderd tussen een tracks pan op links 7 of 8

ja heb ik ook,maar daar hoef je je niets van aan te trekken,als dan je de panning bizar vind en je wil veranderen dan moet je dat doen,volumes ook dat is omdat je oren 'moe' worden,zet gewoon luider of stiller dan die bepaalde tracks,als het te moeilijk wordt neem dan een pauze van 10 min (en dan bedoel ik weg uit die studio,ga even buiten lucht happen of dring een frisdrank in je salon). en start dan opnieuw en zet de volume van je headphones iets stiller (wat altijd moeilijk is)later als je met frisse oren de track op de monitors afmixt zal je merken dat je weer anders gaat pannen en eventueel meer delay of reverb (of minder) zal toevoegen of verwijderen.

wat je vooral moet mee opleten is dat je een hoofdtelefoon koopt die vrij goed alle freqs reproduceerd (resonantie van schelpen)want afhangen van verschillende merken kan je serieus verast zijn,een akg 250 bvb is te mijden (je denkt dat je goed zit kwa bas etc tot je op de monitors luistert..)

ik heb moeten overschakelen op sony pro reeks,senheiser is ook niet goed.

Erg herkenbaar dit allemaal. Wat bij mij wel werkt is om de volgende dag nog met de song in m`n hoofd te zitten zodat, als ik thuis kom, meteen de opgedaande ideeen kan uitwerken.
Als ik er 2 dagen tussen heb werkt dit weer niet.

ik heb zo'n goudkleurige akg 141-studio, over het geluid daarvan heb ik niets te klagen aangezien ik daarvoor een hoofdtelefoon had van Philips die ik
voor een tientje bij een super de boer had gekocht.

Maar toch zat die crappy philips lekkerder op mijn hoofd dan die akg,
bij die akg past je oor er niet in maar de koptelefoon past ook niet óp me'n
oor maar het zit er tussenin.

Ik maak in principe al een tijd muziek, maar eigenlijk pas sinds kort serieus
daarvoor was het meer een beetje freaken in 200 bpm/48 uurs sessies na een teknofeestje.

Nu ben ik me'n manuals aan het doorlopen en aan het kijken wat alles écht kan, midi ook gebruiken en een paar muziektheorie boekjes gekocht en dus mijn werkwijze aan het veranderen.

Back