Nieuwe synth..

LtnGeorge

Ingeburgerd
Hallo mensen,

Ik heb me net aangemeld op dit forum om maar eens een vraag te stellen.
Ik ben me nu aan het orienteren naar een nieuwe synthesizer omdat mijn huidige keyboard (roland exr 7s) naar mijn smaak niet
meer voldoet. ik vind de geluiden niet overtuigend genoeg meer, daarom wil ik een synthesizer omdat ik daar veel meer het geluid naar eigen smaak kan aanpassen. en ook gebruik ik de styles ook niet meer.

Nu heb ik een budget dat eigenlijk niet helemaal vast ligt.
Ik wil een goeie synthesizer waar ik wel een tijdje mee vooruit kan.
Het budget ligt rond de 1500/1600 euro maar mag ook nog ongeveer 100 euro begesteld worden.

Een paar criteria zijn:
- 88 Toetsen (piano clavier)
- het liefst gewogen toetsen
- minstens 2 pedaal aansluitingen
- goede piano, orgel en orkest geluiden.

Nu kwam ik dus bij Kurzweil terecht.
Op de site van Kurzweil had ik de PC3X gevonden, maar deze bleek veel te duur te zijn voor wat ik kan besteden (ben nog maar een scholier).
Zijn kleine broer de PC2X voldeed dan weer wel qua prijs..

Wie heeft er ervaringen met dit merk of deze synthesizer en waar kan ik Kurzweil verkrijgen.
er zijn namelijk niet veel winkels in nederland die Kurzweil verkopen?

Zijn er ook nog goeie alternatieven waar ik ook naar zou moeten kijken?

Ik gebruik hem veel om piano op te spelen.
Maar ook in bandformatie, dus een beetje degelijkheid zou ook wel handig zijn.

Groeten Gjalt

Hallo Gjalt,

Welkom op 't forum!

Ik zou je in eerste instantie toch willen verwijzen naar deze draad, daar de info die je zoekt daar al uitvoerig behandeld is:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=72139

Ook de zoekfunctie kan erg behulpzaam zijn:
https://www.synthforum.nl/forums/search.php

En deze als startdraad is ook erg handig:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=67701

En deze ;)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Ik heb de indruk dat die Kurzweil klavieren erg prettig zijn, maar dat ligt ook in het geheel aan wat je gewend bent. Als je echte piano speelt of hebt gespeeld, dan zal vermoedelijk de weerstand van de Kurzweil je tegen gaan vallen. Je zou dan een RD300 of RD700 van Roland kunnen overwegen of een stagepiano van Yamaha.

Je zou ook kunnen proberen een "oudere" motif (yamaha) of fantom (Roland) serie op de kop te tikken. Deze zijn over het algemeen goed te krijgen binnen jou budget.

Voor 1500,- zie je tegenwoordig regelmatig een K2600X langskomen. Gelijk doen!

Maar wel erg complex om mee te beginnen; waarom niet een wat toegankelijkere variant van een ander merk, zoals een Motif, Fantom of Triton? (zie al die links hierboven voor details)

Je zou ook kunnen overwegen een goede masterkeyboard te kopen van bijvoorbeeld CME en een module zoals de Motif ES Rack of de Fantom XR, deze komen 2e hands voor rond de 900 euro voorbij en volgens mij scheelt het vaak nog in gewicht ook (ruim 25 kg sjouwen is niet mijn grootste hobby ;) )

In dat geval zou ik toch liever een Fantom/Motif met klavier hebben. Het 'hands-on' gevoel van de interface die een Motif of Fantom heeft zou voor mij in ieder geval wel opwegen tegen die paar extra kilo's ten opzichte van een controller met rackmodule.

Ik ben zelf goed te spreken over de orkestgeluiden uit mijn XP-30. Die in de Fantom serie (evt. kan je dan ook nog kijken naar een SRX expansionbord met orkestgeluiden) zijn zelfs beter nog. Standaard piano's zijn wel aardig, maar voor echt goede piano's zou je bij de Fantom denk ik wel echt aan een expansionbord moeten.
Overige synthesizers kan kan ik weinig over zeggen op dat gebied..

Edit: zie net dat een 88 toetsen controller zich qua gewicht best kan meten een Fantom of Motif. Allemaal tussen de 25 en 30 kilo

Laatst gewijzigd:
heey,

om hier nog even op terug te komen.

wat zou makkelijker zijn. (en ook duurzamer en stootvast ivm oefenruimtes en optredens).

een 88 toetsen midi controller (m-audio keystation 88 pro of fatar vmk 188? of zelfs nog een fame kx88 van de musicstore, nog meer goeie suggesties ?) samen met bijvoorbeeld een pc2, fantom x of yamaha motif module. of gewoon gaan voor de "echte versie" van 1 van deze synths.?

Groeten Gjalt.

Een Midi controller heeft wel een aantal voordelen lijkt me. Ten eerste ben je niet gebonden aan de aanhangende synth: verveelt de Yamaha Motif je, verpats je deze en wissel je hem om voor een Korg of Roland of wat dan ook. Dit is ook goedkoper, omdat module versies van synths altijd een stuk goedkoper zijn dan de key-versie. En je houdt je vertrouwde toetsenbord.

Back