Interessant onderwerp omdat onze band er altijd zelf tegen aan loopt te hikken maar we er veel van afhankelijk zijn.
Het afspelen van backingtracks is ansich weinig probleem. Je kan een laptop pakken waar je gewoon cubase oid laat lopen, een mixdown ervan in itunes draait. Of je kan een ipod of andere mp3 speler pakken of dat recorder of naja je snapt het wel. Maar het synchroon krijgen van de drummer(s) met de backingtrack dat is het tricky gedeelte.
Een tijd lang heb ik een iPod gebruikt waar ik alle backingtracks op had gezet. Echter, ondanks dat de kwaliteit goed is heeft de ipod wat bedieningsnadelen in een live omgeving. Je hebt je handen nodig om hem te bedienen en dat gaat niet altijd even makkelijk.
Zelf ben ik opzoek naar een goede sequencer om alles in te zetten en zo alles af te kunnen spelen door het op een sampler/laptop aan te sluiten met drumsounds en loops (gewoon 1 noot een maat aanhouden om zo een loop te triggeren). Vrij simpel en zou beter moeten werken dan het iPod gebeuren van nu.
Alleen de drummer blijft het probleem. Zijn monitor moet tiptop in orde zijn, het signaal in ze in ear of over ze monitor altijd perfect hoorbaar voor hem, het signaal moet overal doorheen dringen maar niet zijn gehoor beschadigen.
Wil daarom liever een sampler met meer outputs om zo ook een speciaal monitor signaal te kunnen regelen voor de drummer met een clicktrack op maat.