Oberheim obxa

Micheljohn

Nieuwkomer
Ik ben op zoek naar een Oberheim obxa met 8 voices.

Is er iemand die er een heeft en die verkoopt of wil verkopen?

Erg mooie synth, maar weet waar je aan begint.
Kunnen erg onstabiel worden.
De OB-8 heeft daar minder last van en klinkt net zo goed.

Erg mooie synth, maar weet waar je aan begint.
Kunnen erg onstabiel worden.
De OB-8 heeft daar minder last van en klinkt net zo goed.
idd,maar een obxA klinkt toch anders hoor..

Ze hebben auto-tune problemen.
Bij de OB-8 zijn die weggewerkt.
De kans dat er op een OB-8 ook midi zit is groter.
Standaard is ie ook 8-stemmig, OBXa's niet.
Arpegiator mist volgens mij ook op de OBXa.
Filter is ook schakelbaar, 12dB/24dB
Een ding ben ik wel een beetje huiverig voor, dat de envelopes misschien sneller zijn op de OBXa. Dit is ook sterk het geval bij mijn Prophet-5 en 600.
Het kan ook zijn dat de OB-8 wat meer modulatie mogelijkheden heeft, maar wat precies weet ik niet.
OBXa is natuurlijk erg mooi, maar ik denk dat het wel handig is om iemand te kennen die e.v.t. toekomstige reparaties kan verrichten. Vroeger bij Electric Sound in Weesp (de importeur van Oberheim) stond de TD vol met OBXen, OBSxen en OBXa's.

De envelopes van de OB-8 zijn net zo snel als van de OBXa, mits ze goed via de software gecallibreerd zijn. Het zijn hardware-gegenereerde envelopes (cem3310) net als de OBXa en ook voorganger OBX, maar de besturingssoftware van de OB-8 bepaalt de afstelling. Na batterijverwisseling zullen deze instellingen verloren gaan en dien je ze opnieuw af te stellen, tenzij je ooit een tape-dump gemaakt hebt !
De Prophet 600 heeft software-matig gegenereerde envelopes en die zijn niet te vergelijken met de cem3310's.
Arpeggiator is inderdaad aanwezig op de OB-8 en dat is een heel veelzijdige.
Persoonlijk vind ik de OBXa geheel vervangbaar door een OB-8, ik heb ze uitgebreid met elkaar vergeleken.

OB-Xa klinkt veel dikker dan een OB-8
OB-Xa klinkt net zo imposant als hij er uit ziet.
OB-8 is een schaap in wolfskleren
en er zit gewoon autotune op de OB-Xa
heb een 8-voice OB-Xa gehad, gewoon stabiel hoor

ik heb ook wel interesse in een oberheim ob8 of xa maar wat zijn de verschillen allemaal? komen ze uit dezelfde tijd? ze lijken wel op elkaar. en prijs?

Zo aan je gear list te zien heb je nog geen analoge bak.
Vergeet Oberheim.
Prachtige synths, klinken waanzinnig, maar als je toch een analoge bak wil ga dan voor iets meer betrouwbaar zoals een Prophet-5 of Jupiter-8.
Het is een behoorlijke investering, wat alleen maar moeilijker zal worden doordat onderdelen steeds meer uitsterven en ook reparateurs overigens. Koop er een in uitmuntende staat en geef meer uit als je van plan bent. Ik kocht een hele goede JP8, maar er waren toch nog dingen die moesten gebeuren en dat was niet goedkoop.
De Prophet-5 was compleet gerestoreerd door Wine Country, maar ook die heeft erg veel last van haperende toetsen. Oberheims en Moogs zijn stukken minder betrouwbaar en moeilijker te onderhouden. Hou dat in gedachten. Laat je niet gek maken door anderen en maak een verstandige keuze.

De verschillen tussen de OBXA en OB8 staan prima beschreven hier boven.
De OBXA is iets ouder 1981 en de OB8 1982.

Ik kwam vroeger bijna elke week bij Electric Sound in Weesp en als daar een Oberheim verkocht werd ging hij eerst door de Technische Dienst om zeker te weten dat alles goed was.
Ik spreek de oude bedrijfsleider nog wel eens en die kan je al die verhalen bevestigen.
Alle Amerikaanse bedrijven zijn niet voor niets kopje onder gegaan.

Betrouwbaarheid gaan altijd verschillende verhalen over maar dat terzijde; het is wel zo dat als jij een analoge bak wilt hebben en je wilt die Oberheim sound, ga dan ook voor een Oberheim. Een Prophet is geen substitute voor een Jupiter 8, en die op zijn beurt weer geen sub voor een Oberheim of Moog...

thanks! heb wel wat analoge bakken gehad en speel af en toe analoog.maar ben toch wel van plan om nu echt wat knaken uit te gaan geven. vooral veelzijdigheid is van belang. heb een matrix 1000 gehad, zeer dikke bak en ben ook dol op die volle oberheim sound alleen ik heb zo'n hekel aan softeditors dus dikke no no. onderhoud kost ook absoluut geld met een oude bak dus ga dan misschien voor wat nieuwers maar denk wel als ik eenmaal een echte OB hoor met tig knoppen dat ik hem dan meteen laat inpakken.

Tja, ik heb niet van die horrorverhalen over betrouwbaarheid, en wel een behoorlijke tijd een OBXa gehad.

Er zijn altijd wel wat typische mancootjes, zoals bij ieder model, bij Oberheim is bijv. de pitchhendel niet zo handig geimplementeerd en krijgt dus uiteindelijk problemen met centreren. Maar voor de rest is het CEM-a-gogo, dus wat J.Baars al zegt, niets wat onmogelijk is. De OBXa vond ik in ieder geval erg servicevriendelijk opgezet, met z'n openklappende motorkap, opklappende voiceboards met LEDjes en middels schakelaar instelbare service modes (voice fixeren etc.). En hij heeft autotune, dus de meest erge tuning issues worden er wel uitgehaald, het is allemaal niet zo gevoelig als de Yamaha CS poly's etc.

Maar goed, een OBXa vind ik inderdaad een erg goed klinkende bak, maar het is niet de kameleon die overal goed in is. Je valt toch vaak in de paar echt goed klinkende klank(varianten) terug. Tja, eigenlijk net als zoveel van die bakken uit die tijd, dat heet nou karakter, niets mis mee. Hij is wel echt LOMP en ZWAAR, echt zo'n vliegdekschip - daarbij zijn de 'mindere' polybakken als de Juno 60 en de Polysix echt ukkies.

Met die stelling ben ik het wel weer met je eens.
Je gaat voor een bepaalde sound en dan moet je inderdaad niet verder zoeken.
Ik ken iemand die al zijn hele leven naar de B3 sound opzoek was in allerlei klonen en uiteindelijk toch een echte B3 kocht.
Mijn advies was wat meer algemeen gericht en dat is misschien verkeerd, maar het feit blijft dat een JP8 of P5 betrouwbaarder zijn, maar je moet van die sound houden. Al mijn favoriete platen zijn gemaakt met de P5, dus dan valt je keuze daar eerder op. Waren mijn favoriete platen met een Oberheim gemaakt dan had ik waarschijnlijk ook een OBXA gehad inplaats van een Prophet.
Ook een feit is dat de Oberheims voller en wat viezer klinken. De P5 en JP8 klinken wat strakker en schoner. Het beste voorbeeld van de echte typische OBXA sound waar ik gek op ben is "New Gold Dream" van The Simple Minds.

Back