voor compressie

Jake

Stamgast
Hallo,

Ik werk al geruime tijd samen in een Hardcore hip hop band.
Ik ben de producer en scratch dj.
We treeden best vaak op en hebben al aardig wat tracks gemaakt.
Maar omdat ik nog niet gigantich veel kennes met het afmixen heb,
heb ik even een vraag.
Ik neem via Cubase sx 3 op, en hier maak ik ook me beats in.
Ik neem de vocal spooren altijd droog op (zonder effecten).
En daarna ga ik pas compressie toe passen.
Maar ik vind zoon vst compressie maar kut , ik heb liever een echte,
klinkt veel beter.

Wat voor hardware compressor raden jullie mij aan ?

En nog een vraag ik heb een Yamaha 0v1, die ik gebruik als midi mixer,
en als mic pre amp.
Op deze mixer zitten ook effecten, zou het handig zijn als ik me vocals opneem met de compressie van de mixer er op.
Dus opneemen met voor compressie ?

hier nog wat nummer geef je mening.

http://www.2shared.com/fadmin/3352310/d7c7660e/Wiet_rack_beta.mp3
http://www.2shared.com/fadmin/3352322/12e454e1/jakaan.mp3

Gr

D'r stond hier laatst een Drawmer 1968 Mercenary Edition compressor te koop. Die moet je hebben.

zou ik mijn mic dan voor of na mijn 48v pre amp moeten aansluiten ?

op de compressor

D'r stond hier laatst een Drawmer 1968 Mercenary Edition compressor te koop. Die moet je hebben.
:dubbel:

@ topic starter

Als je met de huidige VST comps je productie niet dik krijgt; dan gaat je dat met een HW bak ook in aller waarschijnlijkheid niet lukken! Dan ligt het toch echt aan de engineer en niet de tools. ;) De huidige emulaties van Vintage en High-end gear klinken nl. tegenwoordig zó goed dat je echt van goede huize moet komen (of ergo een mieren neukende purist moet zijn) om te achterhalen of je nou de real-deal of een emulatie gebruikt hebt.

Bekijk UAD eens samen met hun Neve Classic Console Mk2 bundel, of bedrijven als Fabfilter (Pro-C), Sonalksis, URS of Flux. Mocht je dan toch nog steeds van mening zijn dat je met hardware wel je sound kan krijgen (:stupid) dan zou ik zeker gaan voor een High-end oplossing als Avalon, Drawmer, Empirical Labs , TL-Audio of Manley; want dan gaat een dbx-je het voor jou waarschijnlijk ook niet doen.

*D8o)

eens.

+1

Sommige VST's zijn al heel goed, maar als die nog niet genoeg doen, zou ik het absoluut in de high-end gaan zoeken. En aangezien je nog niet heel veel ervaring met mixen hebt kun je je afvragen of je dat wel direct zou moeten doen.

Experimenteer wat met compressie plugins. Kijk welke verschillen in sound je hoort en experimenteer wat met settings. Als je weet wat het voor je kan doen kun je altijd nog opschalen naar dure hardware. Flux is een goede cleane compressor. De Neve plugs op je UAD-kaart zijn aanzienlijk prijziger en kleuren je geluid veel meer. Check ook PSP Vintage Warmer.

En als je dan toch echt graag met knopjes onder je handen zit, raad ik je ten zeerste aan om de RNC van FMR te kopen. Heel vaak geprezen als de beste compressor onder 1000,-. Ruim eronder zelfs.

Dan zou ik eerlijk gezegd eerst eens wat aan je mic preamps doen. Je mixen klinken in het hoog heel mat en de stemmen komen er bekaaid vanaf.
Een channel strip hardware bak voor je MC is waarschijnlijk een interessante optie.

ik vind zoon vst compressie maar kut , ik heb liever een echte,
klinkt veel beter.

Welke vst-compressors heb je allemaal geprobeerd dan?
Er zijn echt wel zeer goede vst-compressors hoor!
Sonalksis Compressor is bijvoorbeeld een hele fijne.
T-Racks Compressor is ook echt heel lekker.
Waves compressors zijn wel aardig.
Zo zijn er een heleboel meer, die zeer dichtbij een goede hardwarebak komen.

Voor wat ik uit je tekst kan opmaken is de aanschaf van een goede (lees: dure) hardware compressor niks voor jou!
Leer eerst maar eens werken / experimenteren met de juiste software!

En nog een vraag ik heb een Yamaha 0v1, die ik gebruik als midi mixer,
en als mic pre amp.
Op deze mixer zitten ook effecten, zou het handig zijn als ik me vocals opneem met de compressie van de mixer er op.
Dus opneemen met voor compressie ?

Ik zou de compressor van de 01V absoluut niet gebruiken. En zeker niet op zang. Die compressor van de 01V is gewoon simpelweg kut!

Ik ben het helemaal met fuse eens!
Kijk eens rond in het wereldje van de mic preamps.
Hoeft nog niet eens zo heel duur te zijn en daar zul je al een aardig eind mee opschieten!

Voor wat ik uit je tekst kan opmaken is de aanschaf van een goede (lees: dure) hardware compressor niks voor jou!
Leer eerst maar eens werken / experimenteren met de juiste software!

En gelijk heb je. Lees eerst ff dit door http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_level_compression dan weet je iig wat er precies gebeurt. Ga nog eens aan de slag met je vst compressor, zorg dat de ratio in eerste instantie niet te hoog staat. Attack op een paar ms, release op een ms of 30 en dan langzaam de threshold van hoog naar beneden halen (vooral niet te laag zetten dan stamp je je mix dood) tot hij lekker klinkt en vervolgens eventueel de attack, release en ratio aanpassen.

Waarom willen mensen hier toch vaak hun kennis bijspijkeren door dure(duurdere) apparaten te kopen?
Als je het om draait bespaar je geld, tijd en moeite.

Het is geen schande om met een behringer autocom te beginnen hoor.

Waarom willen mensen hier toch vaak hun kennis bijspijkeren door dure(duurdere) apparaten te kopen?
Als je het om draait bespaar je geld, tijd en moeite.

Het is geen schande om met een behringer autocom te beginnen hoor.

Inderdaad, heb ook eerst 3 jaar met een Alesis 3630 gewerkt, prima ding.
Daarna de compounder van Focusrite..

dan zou je zeggen, dat is een duurder beter apparaat dus een stap vooruit, maar het bleek me al snel dat het 2 hele verschillende apparaten zijn die elk wat anders kunnen toevoegen. ofwel, de compounder was gen vervanger voor de 3630

Ik gebruik nu de standaart Cubase compressor

Juuuuist jaaaa... en daarrrr gaat het fout!!!

Ik heb me altijd groen en geel geërgerd aan de standaard cubase compressor.
Als die iets doet is het wel: je signaal vernachelen tot een dunne straal diarree!
Als die iets niet doet is het wel: klinken hoe een compressor hoort te klinken.

Hij heeft gewoon zero karakter en klinkt over het algemeen echt als een slappe vaatdoek! Trouwens de dynamics van de 01V ook! Heb jij even slechte ervaringen met compressors als je deze 2 alleen nog maar hebt geprobeerd. :)

Ga eens op zoek naar goede VST compressor plugins. Er zijn er maar zat en een paar goede zijn hier in deze thread al genoemd.

Compressie op raps

Compressie op raps

Jake,

Ik neem bijna enkel en alleen rap op.
Het verhaal begint met een deftige mic. (de mijne NTK RODE)
Pop shield.
Het verhaal gaat verder met een goede pre-amp ( Focusrite Voice master)
Op de pre-amp gaan we al high pass instellen (filter) alles onder 70 hertz weg!
9Hangt af van vocalist tot rapper :eureka:
EQ instellen naar wens, weinig weinig compressie voor het opnemen.
Stel je pre-amp input en output zo in dat je rond de -2 db op zen hardst in je DAW binne komt.

Zo, nu heb je een vocal die al goed is opgenomen, met nog dynamiek in de stem.

Nu kan je met Plug naar keuze gaan na compreseren.( de mijne voicestrip van powercore)

En eum ik vond de compressor van C4 eum wel goed, maar powercore is beter.

Vaste compressie waarden bestaan er niet denk ik.
Het is een persoonlijke keuze, zoals je mix.

Rappers hebben nog al de gewoonte zoals in video clips 8>
zo dicht mogelijk tegen die mic te hangen......dit brengt heel veel bass mee in de opnamen, dus best MC wat naar achteren trekken.

Zo neem je ook weer wat meer room op,
Dan heeft die rap toch wat natuurlijke reverb.

Reverb in DAW bijvoegen duwt de rap naar achter.
Ik zet nooit op lead rap reverb bij.

Enkel op ad lips en refreinen.

Voila my 2 cents...

En kunnen julli nog wat goede pre amps opnoemen ?

Gr Jake

Laatst gewijzigd:
Mijn tip in deze is om eerst goed te leren compressen. De compressor is 1 van de minst begrepen randapparaten die er zijn en je geeft zelf al aan dat je kennis nog niet gigantisch is.

Hardware compressors klinken ook echt niet per definitie beter dan de software varianten. Daarbij, als je kiest voor hardware, ben je niet alleen duurder uit, je blijt tevens constant ompluggen en het is maar de vraag of je daar erg veel zin in hebt.

Ps. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zelf alles weet van compressors.

Back