Is wordclock te gebruiken om 2 pc's via spdif strak in sync te laten lopen?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Aloha! Ik heb onlangs vernomen dat wordclock kan gebruikt worden om de synchronisatie tussen 2 sequencers op 2 computers vrij naukeurig te krijgen.

Als ik het goed begrijp kun je de afwijking die op je midi verkeer zit bijregelen a.d.h. van die wordclock of zoiets. Dus dan kun je midi en spdif samen gebruiken? :confused:

Hoe gaat dit in zijn werk dan? Kan iemand mij dit mss kort even schetsen.

Sequencers als Cubase of Ableton gebruiken toch Midi Clock of MTC om te syncen. En ik zie in beide sequencers ook (op het eerste en tweede zicht) nergens iets staan ivm wordclock precies...heeft dit mss niet met de sequencers te maken en is dit mss eerder iets tussen audio interfaces zelf? Want in de instellingen van mijn geluidskaart (fireface 400) kom ik dat wel vaker tegen.

Thanks!!

EDIT: Deze vraag kan ik mss hierbij plaatsen: Wat is het nut van SMPTE op midi interfaces als de Motu Micro Express?

De laatste vraag kan ik wel beantwoorden. Wiki trouwens ook...

Ik gebruikte zelf SMPTE om een 8 sporen bandrecorder (analoog dus) synchroon te laten lopen. 1 spoor wordt dan ingeleverd voor een tijdsignaal. Hier wordt een digitaal signaal opgezet (wat klinkt als een C64 bandje). Als de band dan loopt, leest de computer dit tijdsignaal en synchroniseert met de band. Je kan dit ook gebruiken voor bijvoorbeeld de audiotrack op een videoband. Je laat dan je sequencer synchroon lopen met de video.

Verder ken ik geen toepassingen, maar die zijn er welicht.

De laatste vraag kan ik wel beantwoorden. Wiki trouwens ook...

Ik gebruikte zelf SMPTE om een 8 sporen bandrecorder (analoog dus) synchroon te laten lopen. 1 spoor wordt dan ingeleverd voor een tijdsignaal. Hier wordt een digitaal signaal opgezet (wat klinkt als een C64 bandje). Als de band dan loopt, leest de computer dit tijdsignaal en synchroniseert met de band. Je kan dit ook gebruiken voor bijvoorbeeld de audiotrack op een videoband. Je laat dan je sequencer synchroon lopen met de video.

Verder ken ik geen toepassingen, maar die zijn er welicht.

Mja, dat wat op wiki stond heb ik wel al gelezen, maar wat heeft dat dan met die midi interface te maken vroeg ik me dan af...SMPTE corrigeerd het midi signaal dat door de midi kabel loopt misschien? Anders zie ik niet direct een verband.

Thanks en groeten

Mja, dat wat op wiki stond heb ik wel al gelezen, maar wat heeft dat dan met die midi interface te maken vroeg ik me dan af...SMPTE corrigeerd het midi signaal dat door de midi kabel loopt misschien? Anders zie ik niet direct een verband.

Thanks en groeten

Tja, je kan het ook allebei los kopen. Er zullen ongetwijfeld veel toepassingen zijn waarbij je wel SMPTE nodig hebt en geen MIDI, net als andersom. Feit is dat het allebei mogelijkheden zijn externe apparatuur te synchroniseren met je sequencer.

Verder heb ik er de ballen verstand van. Ik heb het een paar keer geprobeerd en werd er helemaal knettergestoord van. Inmiddels heb ik de interface en de bandrecorder ook niet meer.

Ik denk dat SMPTE alleen maar interessant is voor de mensen die er echt naar op zoek zijn. Het is in ieder geval helemaal niets voor jou. Vergeet SMPTE dus verder maar. Verder begrijp ik ook niet helemaal wat SPDIF in je verhaal doet. Bij mijn weten is SPDIF alléén maar geluid, alleen dan in digitale vorm. Dus niet geschikt voor sync-doeleinden.

Volgens mij zijn er wel wat topics over het synchroniseren van 2 sequencers op verschillende computers. Verder lijkt het me een heel specifieke kwestie die je aankaart. Wat zijn precies je beweegredenen?

Ik gebruik ook 2 pc's, maar op een andere manier. Op 1 draai ik mijn sequencer waar de midi en audiotracks op lopen, op een andere pc draait een softsampler en eventueel wat softsynts. Ongebruikelijk, maar prettig. Want zo gebruik ik twee relatief oude pc's als 1 krachtig systeem, kan ik 4 monitoren gebruiken en heb ik 16 uitgangen. Dit boeltje synchroniseer ik gewoon met midi. In feite is die 2e pc gewoon een midi-apparaat als al mijn andere midi-rommel.

Wordclock heeft een heel andere functie dan SMPTE of midi clock of MTC. Worldclock synchroniseert de kloksignalen van digitale audiosignalen. Een digitaal signaal wordt bijvoorbeeld 44.100 keer per seconde gemeten en dit moet voor alle digitale audiosinalen tegelijk gebeuren. Daarom moet er in een digitaal audiopad 1 hoofdklok zijn, anders hoor je vervoming door tikken of erger. Worldclock gebruikt aparte (BNC) kabels, dus dat zou nauwkeuriger moeten zijn dan via SP/DIF of AES/EBU. Als je geen digitale audio gebruikt, gebruik je dus ook geen wordclock.
SMPTE is een tijdcode die je gebruikt voor de synchronisatie van twee of meer audiosporen, zodat ze niet uit de maat lopen. SMPTE is veel makkelijker dan midi clock, omdat je niet aan het midi tempo bent gebonden. Maar als je alleen midi gebruikt, heb je SMPTE niet echt nodig.
Ik gebruik wordclock nu zo'n 4 jaar, maar sinds ik een tweede mengtafel heb, is mijn wordclockconfiguratie een stuk ingewikkelder geworden. Ik heb zelfs een wordclockpatchbay moeten kopen. Sindsdien gebruik ik ook SEMPTE (en MTC) naast midi clock, dus synchronisatie is een stuk complexer geworden, maar het werkt. Alles loopt synchroon (alleen de SX-1 heeft een afwijking, waardoor na een door mij ingestelde overschrijding opnieuw moet "locken"). Jammer is, dat de tijdsweergave op elk apparaat iets verschilt. Je kunt dat overigens wel corrigeren.

Back