Wat maakt protools HD zo duur?

draven

Stamgast
Op dit ogenblik werk ik nog met logic, maar ik wil eens een andere sequencer uitproberen. Ik heb de protools le versie gezien en waarschijnlijk zou ik die nemen.

Waarom is de Le versie zoveel goedkoper dan de HD?
Hoor je aan de muziek die je maakt of het gemaakt is met een protools HD of LE of logic?
Is er qua werksysteem en schermverdeling veel verschill tussen hd en le?

Laatst gewijzigd:
Je eens kunnen kijken op:

www.digidesign.com en dan denk ik persoonlijk dat je er binnen 2 minuten achter bent dat er behoorljk wat grote verschillen zitten tussen de beide systemen.
Als je vervolgens iets niet snapt van wat er staat kan ik me voorstellen dat je dat misschien komt vragen nog maar verder...:eureka:?
:doei:

Hardware. De Le doet alles in software (mixen, geen dsp, etc.)

Hoor je aan de muziek die je maakt of het gemaakt is met een protools HD of LE of logic?
Nope.

Vraag: Hoor je aan de muziek die je maakt of het gemaakt is met een protools HD of LE of logic?
Antwoord: Nope.

Behalve dat je met HD probleemloos over de 100 audiokanalen kunt en ze ruimschoots van plugins kunt voorzien.

Je zou dus kunnen zeggen dat LE voor professioneel mixen niet toereikend is.
Dat gezegd hebbende, bepaalt gear nog steeds niet of mixen goed klinken, maar degene met de muis in zn handen.

Met hd kun je honderden audiokanalen voorzien.
Ik weet dat Mstrkrft werkt met protools hd maar hun tracks bestaan uit max 20 kanalen...

maar die jonges zijn part time rock band en part time electrohouse. Dus voor rock is pt goed vermits je geen midigebruikt en ong de beste recorder en audiobewerker is. Als ze electrohouyse maken gebruiken ze weinig midi denk ik want ze hebben heel veel analoge dingen (of ze kennen kenton).
mstrkrft.jpg

het zou ook vreemd zijn om dan 2 sequencers te leren als je het allebei akn met pt.

(analoog dus niet helemaal, ook 909, clavia en microkorg.)

Gagarin

Met hd kun je honderden audiokanalen voorzien.
Ik weet dat Mstrkrft werkt met protools hd maar hun tracks bestaan uit max 20 kanalen...

ze hebben de mogelijkheid tot het werken met meer dan 100 kanalen
wil nog niet zeggen dat ze het doen :)

maar die jonges zijn part time rock band en part time electrohouse. Dus voor rock is pt goed vermits je geen midigebruikt en ong de beste recorder en audiobewerker is. Als ze electrohouyse maken gebruiken ze weinig midi denk ik want ze hebben heel veel analoge dingen (of ze kennen kenton).
het zou ook vreemd zijn om dan 2 sequencers te leren als je het allebei akn met pt.

(analoog dus niet helemaal, ook 909, clavia en microkorg.)

Gagarin

Hoezo? Protools heeft een mega flexibele midi intergratie, dat als je er eenmaal mee weet om te gaan net zo makkelijk werkt als een andere sequencer

Op dit ogenblik werk ik nog met logic, maar ik wil eens een andere sequencer uitproberen. Ik heb de protools le versie gezien en waarschijnlijk zou ik die nemen.

Is er qua werksysteem en schermverdeling veel verschill tussen hd en le?

1. Le is een native based platform met een aantal beperkingen, dat zeer geschikt is voor dingen als composing voor muziek en post production, basic recordings en de basic mixprojecten.

HD is daarinteen een volledige geintergreerde DAW van Protools en huge ass digitale mixer, waarmee je eigenlijk wel alles kan dan wat je wil, mits je maar genoeg dsp power hebt. (dat maakt hd zo duur)

2. je hoort aan muziek niet zo snel waar het mee is opgenomen of gemixt is, maar als je dezelfde creatie met vanuit de 3 verschillende applicaties zou horen, dan hoor je een zee van verschil.

3. Kwa werksysteem zijn HD en Le zeker anders (niet op visueel werkvlak, maar wel als het gaat om plugins, opties en mogelijkheden)
De schermindeling is gelijk aan elkaar (iemand die met Le werkt, kan dus gelijk ook met een HD systeem overweg en visa versa, leuker nog: de projecten zijn compatble en kunnen met elkaar worden uitgewisseld [natuurlijk zit er bij een Le set wel de beperking van 32 tot 48 tracks, en zullen de niet aanwezige plugins inactive worden gemaakt])

Laatst gewijzigd:
zij zij mstrkrft en spelen ook in de band death from above 1976. Ze zijn behoorlijk groot in de electrohouse, het zijn canadezen bovendien. En stonden oa op pukkelpop 2007 en ILT2007.

en ja, ben behoorlijk zeker dat het een microkorg is, op het net is er ook een iets grotere versie van die foto te vinden en is zeker geen sherman.

@JK: ok, wist ik niet. dacht dat pro tools een beetje onder moest doen qua midi tegenover logic en cubase.

Gagarin

Ja dat was een aantal jaren geleden tot versie 5, versie 6 was meer dan werkbaar, vooral in combinatie met beat detective(tot en met verzie 6 moest je ook voor een intrument kanaal ook 2 verschillende kanalen toevoegen, een aux of audio voor de plugin, en een mide voor het midi gedeelte. Vanaf versie 7 zijn er gecombineerde intrument kanalen) en nu met verse 7.4 is het helemaal meer dan goed ;)
(het is gewoon een beetje zo'n ronde verhaal wat iedereen maar overneemt zonder het te proberen :))

kijk ok, logic doet wel een hoop meer op midi vlak, vooral met de hyperdraw functie, maar er zijn tegenover elkaar altijd en hoop plus en min punten, het is voor je zelf gewoon de vraag: welke functies zijn een must en welke heb je niet nodig ;)

2. je hoort aan muziek niet zo snel waar het mee is opgenomen of gemixt is, maar als je dezelfde creatie met vanuit de 3 verschillende applicaties zou horen, dan hoor je een zee van verschil.

kan niemand eens zo een vb plaatsen van net dezelfde track helemaal hetzelfde afgemixt in PT en een andere sequencer zodat we zo het verschil horen Zo'n thread met vergelijkende fragmenten tussen de sequencers bestaat, maar nog niet met PT.

Dank

Gagarin

Ja dat was een aantal jaren geleden tot versie 5, versie 6 was meer dan werkbaar, vooral in combinatie met beat detective(tot en met verzie 6 moest je ook voor een intrument kanaal ook 2 verschillende kanalen toevoegen, een aux of audio voor de plugin, en een mide voor het midi gedeelte. Vanaf versie 7 zijn er gecombineerde intrument kanalen) en nu met verse 7.4 is het helemaal meer dan goed ;)
(het is gewoon een beetje zo'n ronde verhaal wat iedereen maar overneemt zonder het te proberen :))

kijk ok, logic doet wel een hoop meer op midi vlak, vooral met de hyperdraw functie, maar er zijn tegenover elkaar altijd en hoop plus en min punten, het is voor je zelf gewoon de vraag: welke functies zijn een must en welke heb je niet nodig ;)

idd klopt als een dubbledekkerbus, maar waar kan je deze functies mooi vergelijken. Dingen zoals hyperdraw ben ik nl. nog nooit tegen gekomen op de logic site (is maar een vb., geldt niet enkel voor softsequencers) maar het zijn deze dingen die uiteindelijk sde doorslag geven. Bovendien kan je niet altijd bij iemand anders of een winkel gaan kijken.

Gagarin

Behalve dat je met HD probleemloos over de 100 audiokanalen kunt en ze ruimschoots van plugins kunt voorzien.

http://www.steinberg.net/1050_1.html - "Unlimited" is natuurlijk CPU-gebonden en je knalt op een gegeven moment tegen de limiet aan dus je zult tussentijds moeten bouncen, maar PT heeft ook echt wel een grens aan z'n processing. Misschien knal je daar zelfs eerder tegenaan omdat de plugins van hogere kwaliteit (worden geacht te) zijn.

Lijkt me overigens wel gaaf, zo zou je een mixer als gigantische additieve synthesizer kunnen gebruiken :).

http://www.steinberg.net/1050_1.html - "Unlimited" is natuurlijk CPU-gebonden en je knalt op een gegeven moment tegen de limiet aan dus je zult tussentijds moeten bouncen, maar PT heeft ook echt wel een grens aan z'n processing. Misschien knal je daar zelfs eerder tegenaan omdat de plugins van hogere kwaliteit (worden geacht te) zijn.

Lijkt me overigens wel gaaf, zo zou je een mixer als gigantische additieve synthesizer kunnen gebruiken :).

Het voordeel van HD is dan natuurlijk wel, dat mocht je tegen de max aan komen van je dsp's ........ ehhh dan begin je toch gewoon aan je cpu based plugins en processing :P

Back