Wat maakt protools HD zo duur?

Ik moet zeggen dat het hele PT verhaal best onduidelijk is voor de beginnende user. Ik was zelf ook eerst redelijk confused. M-Powered, LE, TDM, HD....

TS: Je vraag is beantwoord. HD systemen werken met DSP cards, zodat het processen niet ten koste gaat van je computer CPU. Die kaarten zijn vreselijk duur en hebben een HD systeem nodig dat enige (veel) centen kost. Als alternatief (voor de minder kapitaalkrachtige medemens) heeft PT een M-powered versie uitgebracht (werkt alleen met M-Audio hardware) en een LE versie uitgebracht (werkt alleen met digidesign hardware). Deze versies gebruiken wel je CPU om te processen, dus kun je minder plugs draaien.

Zelf ben ik een tevreden M-Powered user. Een klein M-Audio kaartje kost 100 Euro (Audiophile 24/96) en M-Powered kost iets van 250 Euro. Dit is de goedkoopste setup om met PT aan de slag te gaan.

(Ik zou persoonlijk heel graag een HD set willen hebben, maar met mijn huidige skills en acoustische ruimte zou het wegegooid geld zijn... Binnenkort een nieuwe quadcore computer, UAD kaartje en dan heb ik voldoende CPU om alles wat ik wil te kunnen doen.)

Ik moet zeggen dat het hele PT verhaal best onduidelijk is voor de beginnende user. Ik was zelf ook eerst redelijk confused. M-Powered, LE, TDM, HD....

TS: Je vraag is beantwoord. HD systemen werken met DSP cards, zodat het processen niet ten koste gaat van je computer CPU. Die kaarten zijn vreselijk duur en hebben een HD systeem nodig dat enige (veel) centen kost. Als alternatief (voor de minder kapitaalkrachtige medemens) heeft PT een M-powered versie uitgebracht (werkt alleen met M-Audio hardware) en een LE versie uitgebracht (werkt alleen met digidesign hardware). Deze versies gebruiken wel je CPU om te processen, dus kun je minder plugs draaien.

Zelf ben ik een tevreden M-Powered user. Een klein M-Audio kaartje kost 100 Euro (Audiophile 24/96) en M-Powered kost iets van 250 Euro. Dit is de goedkoopste setup om met PT aan de slag te gaan.

(Ik zou persoonlijk heel graag een HD set willen hebben, maar met mijn huidige skills en acoustische ruimte zou het wegegooid geld zijn... Binnenkort een nieuwe quadcore computer, UAD kaartje en dan heb ik voldoende CPU om alles wat ik wil te kunnen doen.)

Natuurlijk betaal je voor het merk maar zeker ook voor de kwaliteit ,
trouwens zijn de prijzen van de niet HD versie zeker aantrekkelijk
voor je homestudio zoals de 002 en 003.
Je kunt ook nog kijken voor een iets oudere PT setje die worden aangeboden.

Met die m-audio zooi sla je wel natuurlijkde plank behoorlijk mis met d/a conversie he.
Ik vind het wel meevallen met die conversie. (Heb ook niet bijster veel ervaring of hele goede gear verder...) Ik noemde het ook als de goedkoopste oplossing :) Maar je kunt toch ook via ADAT er een andere converter aanhangen?

Met die m-audio zooi sla je wel natuurlijkde plank behoorlijk mis met d/a conversie he.

ik gebruik zelf ook die m-audio zooi :okdan: maar dan voor softsamplers en
het is best te doen , zeker als je de prijskwaliteit verhouding bekijkt.

gebruik trouwens ook nog andere kaarten zoals

Emu , Rme en Motu dus kan het wel vergelijken

Houd er dan wel rekening mee dat je de Uad dsp power alleen kan gebruiken voor mix-doeleinde, het voordeel van HD is oa. dat je de plugins ook kan inzetten voor tracking en en tijdens overdubben.

De aanschaf is in verhouding wat sommige users van hun daw vrwachten best prijzig, maar ik werk ten allertijde nog liever met een oud Pro Tools mix|24 systeem, dan met welke native enviroment dan ook.
En wie weet komt er wel binnenkort wel een pro tools systeem dat tussen Le en HD inkomt......

Ik zou zelf voor een oudere protools gaan.
Daarmee lekker opnemen en dan arangeren in live.
En dan vervolgens je audiotracks weer in pro tools knallen.

Of zoals ik al eerder aangaf bv paris wat geen drol meer kost.

Jeps uit eindelijk heb ik het setje nog en ga het lekker in een 1u servertje bouwen.
Dan heb ik in een 4u flightcase mijn recorder/fx bak en dan gooi ik er nog 2u limiters/eq's bij.

naart schijnt is de mixbus in sonar (volledig opde host cpu dus) met beter resultaat als in protools,maar zelf heb ik dat nog niet kunnen testen ,wel is waar dat mixen met HD niets te maken heeft met de LE ,logic of cubase. Het gaat em niet om de plugs dat je kunt draaien hier natuurlijk (wat ook wel cool is) maar om de mixing algorithmes (de a/d d/a natuurlijk ook) maar het is niet zo dat je idem resultaat bekomt door hi res a/d's aan een zeg maar native Logic systeem toevoegt om een HD resultaat te bekomen,nogmaals er zijn reports dat dit anders zou liggen bij gebruik van sonar.maar het is van horen zeggen (lezen).

Net zoals mono zegt en waar ik ook overtuigt van ben ,zen paris zal 10x beter klinken als de laatste Logic 8 of cubase,of mischien zelfs een HD,want ikzelf vind een protools nubus beter klinken als een HD!

Mijn oude DM-80 met 20bit converters klinkt niet zo cristalhelder als de modernste dingen maar wat een headroom en volle sound heeft die zeg....

Als ik zo die muziek hoor dan is dat aldi geluidskaartje qua kwaliteit meer dan genoeg. En past het zelfs beter dan een hele nette sound waar je weer veel meer moeite moet doen om het extra brak te laten klinken.

Ik zou zelf voor een oudere protools gaan.
Daarmee lekker opnemen en dan arangeren in live.
En dan vervolgens je audiotracks weer in pro tools knallen.

.

Zo werk ik ook erg relaxed

Zijn er eigelijk verschillen tussen de rtas plugins die je op Protools HD draait en die die je op Protools LE draait, of gebruiken die plugins exact dezelfde algoritmes? (niet dat ik ooit een HD systeem zou kopen, maar 'k vroeg het me gewoon af)

dus extern geluid opnemen in pt dat dan overbrengen naar live om te bewerken (effecten, ...) en terug naar pro tools voor de eindmix??

Gagarin

Zijn er eigelijk verschillen tussen de rtas plugins die je op Protools HD draait en die die je op Protools LE draait, of gebruiken die plugins exact dezelfde algoritmes? (niet dat ik ooit een HD systeem zou kopen, maar 'k vroeg het me gewoon af)

Yep, dat zijn dezelfde plugins.

Het is alleen bij het punt, dat de rtas plugins bij Le de enige optie zijn, en bij HD een mogelijheid, gezien je ook de keuze hebt uit de tdm versie.

Back