Nee man, denk niet zo ingewikkeld, hij vind het gewoon duur omdat ie een Hollander is![]()
ach ja ga dan voor een nuendo crack met een SB kaartje bij de Aldi van 5 euro

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nee man, denk niet zo ingewikkeld, hij vind het gewoon duur omdat ie een Hollander is![]()

ach ja ga dan voor een nuendo crack met een SB kaartje bij de Aldi van 5 euro![]()

Ik moet zeggen dat het hele PT verhaal best onduidelijk is voor de beginnende user. Ik was zelf ook eerst redelijk confused. M-Powered, LE, TDM, HD....
TS: Je vraag is beantwoord. HD systemen werken met DSP cards, zodat het processen niet ten koste gaat van je computer CPU. Die kaarten zijn vreselijk duur en hebben een HD systeem nodig dat enige (veel) centen kost. Als alternatief (voor de minder kapitaalkrachtige medemens) heeft PT een M-powered versie uitgebracht (werkt alleen met M-Audio hardware) en een LE versie uitgebracht (werkt alleen met digidesign hardware). Deze versies gebruiken wel je CPU om te processen, dus kun je minder plugs draaien.
Zelf ben ik een tevreden M-Powered user. Een klein M-Audio kaartje kost 100 Euro (Audiophile 24/96) en M-Powered kost iets van 250 Euro. Dit is de goedkoopste setup om met PT aan de slag te gaan.
(Ik zou persoonlijk heel graag een HD set willen hebben, maar met mijn huidige skills en acoustische ruimte zou het wegegooid geld zijn... Binnenkort een nieuwe quadcore computer, UAD kaartje en dan heb ik voldoende CPU om alles wat ik wil te kunnen doen.)
Ik vind het wel meevallen met die conversie. (Heb ook niet bijster veel ervaring of hele goede gear verder...) Ik noemde het ook als de goedkoopste oplossingMet die m-audio zooi sla je wel natuurlijkde plank behoorlijk mis met d/a conversie he.
Maar je kunt toch ook via ADAT er een andere converter aanhangen?Met die m-audio zooi sla je wel natuurlijkde plank behoorlijk mis met d/a conversie he.
(Ik zou persoonlijk heel graag een HD set willen hebben, maar met mijn huidige skills en acoustische ruimte zou het wegegooid geld zijn... Binnenkort een nieuwe quadcore computer, UAD kaartje en dan heb ik voldoende CPU om alles wat ik wil te kunnen doen.)
Of zoals ik al eerder aangaf bv paris wat geen drol meer kost.
Ik zou zelf voor een oudere protools gaan.
Daarmee lekker opnemen en dan arangeren in live.
En dan vervolgens je audiotracks weer in pro tools knallen.
.
Zijn er eigelijk verschillen tussen de rtas plugins die je op Protools HD draait en die die je op Protools LE draait, of gebruiken die plugins exact dezelfde algoritmes? (niet dat ik ooit een HD systeem zou kopen, maar 'k vroeg het me gewoon af)