daft punk sound?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Hooloi

Als je naar Thomas Bangelter zijn shit luistert dan hoor je een sound die we allemaal kennen, maar niet iedereen weet hoe je dat voor elkaar krijgt. Ook ik vraag het me soms af en ging het laatst proberen omdat ik dacht erachter te zijn gekomen, maar het lukte me niet..

Waar ik het over heb is dat als je een track hebt waarbij het lijkt alsof er een string is die op de basskick wegvalt, door compressie denk je dan natuurlijk.. doordat de compressor de basskick over de string laat overheersen, krijg je het idee dat de string nu op 4 tellen 4 korte strings zijn geworden.

Nu ging ik thuis proberen; ik pak een basskick,

boem boem boem boem
en zet de string erover

strrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnggg

compressor erover

maar toch kreeg je niet

boem-string-boem-string-boem-string-boem

altijd lastig om in woorden muziek uit te leggen, maar de kenners hier snappen wel wat ik bedoel
als je weet het moet en ik denk dat mensen als Dobre en Laidback Luke die deeze techniek al jaren gebruiken
het me wel uit kunnen leggen...

Ik ben heel benieuwd!

He man..

Waarom zou je dat doen als het al gedaan is...;)

waarom zou iemand Bach leren spelen wanneer Bach het al gedaan heeft?
waarom akkoorden leren spelen, wanneer je geen piano speelt?
waarom drum & bass kunnen maken wanneer je hardcore maakt?

kennis is alles man, hoe meer je KUNT deste meer kun je maken :-)

Ik zat je een beetje te geinen hoor...8o)

Rielex!

Hoi!!

Denk dat ik begrijp wat je bedoeld in je mailtje...

Misschien hebben ze met 'gating' techniek gewerkt..
Dit krijgt men door het volumen of de expressie van een midi channel te regelen (geloof midi cc11 of midi cc07)
Op de forums van ww.irishacts.com (korg triton site) staat zo een tutorial...

groeten!!

heb je de kick op de sidechain van de compressor gezet?
want dan beinvloedt ie de string zonder zelf door de compressor te gaan en valt de string weg zolang de compressor het volume dankzij de kick omlaag gooit.
je houdt dan gewoon 2 tracks, de kick en de string, maar de kick gooi je ook nog met een Aux naar de sidechain van de compressor.
zo wordt de string beinvloed, de kick niet. wat je verder met de kick doet zal mij een digitale worst wezen :D

laidback luke (die de techniek al heeft toegepast op zijn album) en ik maken muziek met fruity loops
daar zitten dus geen sidechains op, het is dan dus echt een bepaalde techniek die niet met hardware is op te lossen

Origineel geplaatst door Erathus
Misschien hebben ze met 'gating' techniek gewerkt..

nee dat is niet zo...
gating is zegmaar het muten van geluid als het onder een bepaalde volumegrens valt, dat is hier niet het geval.

Origineel geplaatst door djsirjamez
het is dan dus echt een bepaalde techniek die niet met hardware is op te lossen

jawel hoor, en ook nog precies zoals ik beschreef ;)

ik bedoel te zeggen dat het te doen is zonder hardware te gebruiken omdat luke het ook doet met alleen fruity loops!

dus er moet (ook) een andere oplossing zijn om dit te bereiken wat je dus alleen binnen je software omgeving kan doen

Ik denk dat de string en de kick niet samen gecompressed zijn maar dat de string gecompressed wordt door de amplitude van de kick, en wat extremer ingesteld is qua compressie. Dus dat de string reageert op de kick of een anderer onhoorbaar geluid op de maat kick zonder dat die kick zelf ook door de compressor gaat met de string.

Ben even de nette officiele technische termen vergeten maar zo doen ze het volgens mij wel.

als ik een titel zou weten van een track dan zouden we met zijn allen er naar kunnen luisteren want het is zo vaak voorkomende techniek ..

hoe heet die tekefilm videoclip daft punk track?

ik bedoel te zeggen dat het te doen is zonder hardware te gebruiken omdat luke het ook doet met alleen fruity loops!

dus er moet (ook) een andere oplossing zijn om dit te bereiken wat je dus alleen binnen je software omgeving kan doen

Met BuzzTracker kan het in ieder geval zeker wel.

Gratis te downloaden op http://www.buzzmachines.com

ja die!
daar hoor je het heel erg in..

elk keer als de kick valt dan valt de string weg..

Dat is toch brass???

Dus je wilt zeggen dat laidback luke het alleen met fruitloops doet? Hij heeft dus verder geen randapparatuur? Bullshit, hij heeft zeker wel een vette compressor , check die pompende sounds op zijn tracks.:kont:

VST Compressor

VST Compressor

Die hebben ook sidechains... succes ;)

Back