Eerste Spraak Synthesizer?

Ja hoor, Yamaha liep er jaren mee te leuren, om de zoveel jaren stonden ze weer in een (apart) hoekje ergens verstopt op de Musikmesse.
Ze hebben het ook uitgebracht onder de namen 'Leon' en 'Lola'.
Ik vond het een vrij matig product, overigens. En 'een van de eerste' was het ook al niet.

Ik ken een artiest die Vocaloid heeft gebruikt en dat is Mike Oldfield op Liught and Shade. Het resultaat viel me tegen, te meer daar Oldfiled zelf geen onaangename zangstem heeft en de software geen vocale technieken als uithalen mogelijk maakt. Vocaloid maakt een zangeres die toon en vibrato houdt, maar niet mee dan dat.

De Voder is als effect nagemaakt voor de Ensoniq ASR-10 door Bill Mauchly. Ik ben benieuwd of er nasst mij nog meer artiesten zijn die het effect op hun platen hebben gebruikt.

meer vocaloid

Erg interessant ding , de inspiraties borrelen me nu al naar boven.
Maar die keyboard/computer knoppen aan de linkerkant lijken met helemaal niets.
Ik krijg van het zien al vingerpuntverknettering van .

Wel mooie looks zo. Iets mooier hout gebruiken, en klaar met het design. Maar dat zal wel weer een gestroomlijnde case krijgen.

In hoeverre dit ergonomisch is, is inderdaad een tweede.

k'vinnut niet echt handig... het was makkelijker geweest als je eerst de hele zin zou kunnen intoetsen en daarna het melodietje spelen want voordat je het realtime (en blind) tegelijk kan doen ben je heel wat uurtjes *understatement* verder...

Het uitgangspunt van deze keyboardversie is dat je nu (indien geoefend) alles live kan doen tov de softwareversie. Een tussenstap zou inderdaad zijn dat je voordien de tekst hebt ingetypt (die in een soort karaokevorm op het scherm komt *D) waarover je de melodie dan live speelt. Ik voorzie bij die manier van werken wel problemen: als je 1 keer een noot te veel speelt, dan valt het metrum van demelo die niet meersa men met de. tekst

Leg dan eens in detail uit hoe jij dit ziet werken, want ik ben de draad een beetje kwijt. :)

Stel, je hebt op voorhand de tekst voor "wij zijn twee vrienden, jij en ik" ingetypt.

Hoe ga je nu live kunnen spelen zonder het risico te lopen dat de tekst al aan het hoebahoebahoppen is terwijl jij nog de noten van een strofe aan het spelen bent? Op basis waarvan fietst de synth doorheen de tekst als dat niet op basis van de noten die je speelt is? Met een step sequencer ofzo? Dan is het qua werking dus een beetje als zou je met een Korg VC-10 vocoder spelen op basis van een afgespeelde tekstopname op tape terwijl je de noten speelt, ipv live inspreken terwijl je de noten speelt.

Dat zou kunnen, maar dan is het natuurlijk weer een heel stuk minder live dan wat de bedoeling is van deze synth. Dan zit je al heel wat dichter bij de softwareversie aan. Met deze synth zou je live de tekst nog aan kunnen passen, of het arrangement (bv extra herhaling refrein) live aanpassen.

triggers apart sequencen die dan de juiste phrase pakken... het aanslaan van het klavier zorgt dan nog slechts voor de pitch en het volume...
en mocht dat dan weer niet live genoeg zijn dan kan je beter zelf gaan zingen...

de toegevoegde waarde van het live spelen met een vocaloid zal voor de gemiddelde luisteraar toch al vrij klein zijn daar hij/zij toch geen weet heeft van hoe het in zijn werk gaat en dus kan je dat risico beter direct achterwege laten...

Back