[GZ] fm synth "solid bass" samples

Nog even voor de geïnteresseerden:

Een Roland D-20 heeft twee klanksecties: een PCM-gedeelte zonder filters en een 'analoge' sectie met de standaard golfvormen die ook in analoge synthesizers voorkomen. Die sectie heeft ook filters en dergelijke.
Hoe digitaal is die 'analoge' sectie? Het zijn geen PCM-golfvormen, want je kunt de pulsbreedte van zowel de blokgolven als van de zaagtanden instellen en moduleren. Het zijn dus digitaal aangestuurde analoge golfvormen. Wat dat betreft is een D-20 dus net zo analoog als een JX-8P, of een Juno-106; die hebben ook digitaal aangestuurde analoge golfvormen.

Dat zei ik: digitaal aangestuurde oscillatoren. Over de filters heb ik geen woord gerept.

Ga jij nou maar eens een boeiend klankje programmeren op een D-20.
Het is mogelijk... Misschien houdt het je een paar weken weg van dit forum. ;)

Yup, D-20 is volledig digitaal.
Je hebt PCM samples en een subtractive sectie, ach noem het desnoods VA. Maar dus niet echt analoog, wel nagebootst of virtueel analoog. Zeker geen DCO's zoals een Jx8p of Juno-106.
Alles onder de noemer LAS. (linear arithmetic synthesis)

Heb er eentje gehad en ik vond em an sich wel "interessant" (niet vet ofzo) maar had er gewoon geen tijd voor.

Geef het kind een naam...
L/A is voor mij bullshit: je hebt gewoon een PCM- en een 'analoge' sectie die je op diverse manieren kunt combineren. Roland heeft daarvoor destijds algoritmes bedacht om met de fameuze Yamaha DX-7 te willen concurreren. Maar uiteindelijk zijn het gewoon een paar presets om de PCM- en de 'analoge' elementen al dan niet met ringmodulatie te combineren.
Dat kan ook zonder presets.
Feit blijft dat de D-20 niet digitaler is dan een JX-8P. Ja, de filter wordt ook digitaler gecontroleerd dan de voltage-gecontroleerde filter van de JX. Maar is dat een nadeel? Roland heeft lange tijd een flinke voorsprong op de concurrentie gehad met zijn digitale TVF-filters.
Dat een D-20 niet zo klinkt als een JX-8P ligt meer aan het gebrek van een chorus-effect, dan aan de vorm van klankopwekking.

Bericht door een moderator:
Graag de toonzetting weer wat vriendelijker hier a.u.b. het is bijna kerstmis.. :kimono:

Geef het kind een naam...
L/A is voor mij bullshit: je hebt gewoon een PCM- en een 'analoge' sectie die je op diverse manieren kunt combineren. Roland heeft daarvoor destijds algoritmes bedacht om met de fameuze Yamaha DX-7 te willen concurreren. Maar uiteindelijk zijn het gewoon een paar presets om de PCM- en de 'analoge' elementen al dan niet met ringmodulatie te combineren.
Dat kan ook zonder presets.
Feit blijft dat de D-20 niet digitaler is dan een JX-8P. Ja, de filter wordt ook digitaler gecontroleerd dan de voltage-gecontroleerde filter van de JX. Maar is dat een nadeel? Roland heeft lange tijd een flinke voorsprong op de concurrentie gehad met zijn digitale TVF-filters.
Dat een D-20 niet zo klinkt als een JX-8P ligt meer aan het gebrek van een chorus-effect, dan aan de vorm van klankopwekking.

:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:,
snirf,...

:dubbel::dubbel::dubbel:

:koffie:

Mark-T schreef:
Auwch... je slaat de bal hier echt radicaal mis. Kerstmis of niet.

De Jx8p heeft DCO's, met andere woorden, analoge golfopwekking maar digitaal aangestuurd, ttz. zaken zoals tuning van de osc's gebeurt digitaal. Dit is compleet verschillend met de D-20 die 100% digitaal is. Of de sine, square en saw waves PCM samples zijn danwel virtueel gesynthetiseerd weet ik niet exact, maar dus wel sowieso compleet digitaal.
Filter in de Jx8p is 100% analoog, in de D-20 100% digitaal. Chorus in de Jx8p is analoog, de D-20 heeft bij mijn weten geen chorus. (grote verschil met de D-50 maar ook die is 100% digitaal)
Alleen de envelopes zijn bij mijn weten digitaal in een Jx8p.

Ik heb nog steeds een Jx8p en heb een D-20 gehad. Die 2 klinken echt radicaal verschillend.

Ik heb nog steeds een Jx8p en heb een D-20 gehad. Die 2 klinken echt radicaal verschillend.
Ja, dat denk ik nu ook wel :D

Hier vind je de LatelyBass Preset,, In TX81z Editor, Sounddiver en FM8 formaat...
http://www.stephenm.be/sf/LatelyBass-Preset.zip

Alles onder voorbehoudt, want de TX81z preset is echt wel de originele
maar die kan ik precies niet in FM8 importeren ...

Hier de TX81z editor link: http://the-all.org/tx81z/programmer.html
Ook in de demo zit de Yamaha library dacht 'k, met de betreffende lately Preset...

Weet ik wel, maar het ging om het principe. Met PCM-oscillatoren kun je geen PWM doen, met de oscillatoren van de D-20 kun je het zowel op de puls- als op de zaagtand-golven.
In principe kun je alle klanken van de JX-8P nabootsen op de D-20. Alleen klinkt het geheel wat dunner en zonder chorus. Grootste nadeel van de D-20 is dat de zaagtand-golven niet echt als een zaagtand klinken. Er blijft wat pulse in zitten. Maar hang een Boss CE-20 chorus achter een D-20 en er gaat een wereld voor je open.

Alles onder voorbehoudt, want de TX81z preset is echt wel de originele
maar die kan ik precies niet in FM8 importeren ...

probeer deze VST, de Phantom

http://www.discodsp.com/phantom/

Deze is 4 operator, en moet TX81 en de 4-op DX-en kunnen importeren.

Ik heb de Solid bass er in geïmporteerd. Misschien heeft ie wat minder punch in een VST dan in een 4-op hardware bak, ik was er niet heel erg van onder de indruk. Ik kreeg er niet de Fresh Prince of Bell air sound uit, maar, ik heb er niet lang mee gespeeld, ik was vooral nieuwsgierig.

Hmmm, Phantom kende ik nog niet, en de Latelty patchen kan ik nog niet importeren...

TX81z staat er precies niet bij in de demo ??
phantomdemo.png

Soit, ik vind de echte ook veel beter klinken,
maar een vst zoals FM8 benaderd het wel goed, al blijft het wel "VST/Soundcard" achtig klinken..

Ik heb ooit op het web een patch bank gevonden voor 4-op FM, met daarin de solid pass patch. Deze kon ik in de Phantom laden. Ik moet even zoeken waar ie is gebleven.

Ja okey,

In m'n FB01 zit ie ook... via een atari program heb ik de patch daarvoor kunnen converteren...

Back