Wat voor microfoon/opname-apparatuur

hickle_mc_fatty

Nieuwkomer
Hoi iedereen,

Al een aardige tijd zit ik er over na te denken om opname-apparatuur te kopen. Deze apparatuur zou ik willen gebruiken om piano en zang op te nemen. Het probleem is echter dat ik totaal geen verstand heb van muziek-technische zaken. Hebben jullie misschien een suggestie?
Zoals al eerder gezegd zou ik graag piano en zang willen opnemen. Als het mogelijk is zou ik het liefst maximaal 300 euro uit willen geven, dat lijkt me voldoende om een beetje kwaliteitsspul in huis te hebben. Ik heb trouwens ook nog geen dingen als een mengpaneel ofzo, het zou fijn zijn als jullie daar misschien ook advies over zouden kunnen geven.

Eerst en vooral weet ik niet of je de belangrijkste schakel al hebt ... Piano en zang zijn niet electrisch en je hebt dus eerst en vooral degelijke microfoon(s) nodig. Als je het simpel houdt kom je met 2 Shure SM57 voor een piano wel rond, rest je nog een zangmicrofoon als je piano en zang tegelijk wil opnemen. Kijk daar even naar goedkopere maar goede condensor mikes (bv Rode M3 of AKG Perception reeks) of eventueel een dynamische als de Shure SM58. Je kan eventueel ook een van je SM57 voor zang gebruiken, maar dan heb je wel een popkapje nodig...
Dan volgt je interface/soundcard. Daarop heb je dus net evenveel ingangen nodig als je microfoons teglijk wil gebruiken. Liefst met een beetje goede pre-amps en als je condensor mikes wil gebruiken ook met fantoomvoeding. Elke goede interface komt meestal ook wel met een "light" versie van een bekende sequencer (Cubase LE, Sonar, ...) zodat je gelijk aan de slag kan.
Qua geld denk ik dat je genoeg keuze hebt voor een geluidskaart binnen een 300 EUR budget, welke habt ook een beetje af van je computer en hoe/waar je het wil gebruiken (studio of "on the road"). Voor de microfoons heb je nog eens 300 EUR nodig (minimaal) en dan nog een 100 EUR voor kabels en microfoonstandaards (echt niet op beknibbelen als je piano opneemt ...).
Ik weet dat dit geen eensluitend aankoopadvies is, maar je hebt ook heel wat mogelijkheden. Uit persoonlijke ervaring kan ik je - zeker gezien je budget - een stap-voor-stap aanpak aanraden waar je met een simpele opstelling begint zonder dat je dingen koopt die je later niet meer nodig hebt of die te eenvoudig en low tech zijn om nog te dienen. De Shure microfoons bv zijn betaalbaar om te starten en blijven ee belangrijk deel van je studio, zelfs al heb je later microfoons van honderden EUR in de kast zitten. Kijk naar betaalbare kwaliteit en begin zo terwijl je langzaam je "gearlist" opbouwt.
Laat maar weten wat voor specifieke vragen je hebt ... dit forum zit vol met ervaring.

Ik sluit me zeker aan bij wil72810, bij 300,- gaat het zeker niet blijven...wil iets deftigs voor een tijd.

Wat bedoel je met "kwaliteit"? Er is hier veel verschil op SF, je hebt de pro's, die lachen met 200€ voor een audio-interface en je hebt er die dat al te veel geld vinden...
De Shure SM58 is (in mijn ogen!) al een zekerheid. Laat er dan nog 2 bijkomen voor de piano, wat stands, wat draden...
Dan kom je bij de vraag hoé ga ik opnemen? Op de pc; via mengpaneeltje; Podcastudio-principe (hier op FW, nog een verschil!) ? (niet echt de populairste manier op sf, zeker niet met Behringer). Of elk kanaal op een apart spoor? Een Audio-interface met voor elke mic een input? of gewoon op tape?
En ga je het ook afluisteren? monitors? Hoofdtelefoon?
Als je hier en daar wat moeite doet, eventueel met tweedehands, je gaat het de goedkoopste manier doen, dan kom je wel aan de 300€, anders....

Een deftige microfoon, wat, 100 euro? Anders ga je al snel teleurgesteld zijn... Tweedehands is een optie, maar let een beetje op dan hé:maffia:.

@ onzefree & wil72810

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoord, en goede tips.
Ik zal dan dus nog even moeten doorsparen, als ik het goed begrijp. Ik hoef geen studiokwaliteit, maar laatst had een vriend van me een mengpaneeltje meegenomen, en een behringer condens-mic(een C3 ofzo). De opnames die we daarmee maakten waren echt van een zeer slechte kwaliteit, Er zaten veel pieken en gezoem in de opnames.

Als ik wil opnemen, heb ik dus de volgende dingen nodig:
-een shure mic voor piano
-een M3 of Akg Perception voor de zang
-een Soundcard
-standaards en kabels

Ik zou de apparatuur later willen gaan gebruiken, om over een jaartje, als ik waarschijnlijk op kamers zal gaan. Ik wil ruim de tijd nemen om me goed voor te bereiden, en ik wil inderdaad liever langer sparen en betere apparatuur kopen, dan troep kopen die ik al snel kan wegdoen.

Nu heb ik nog een vraagje, hoe zit het met opnemen met een elektrische piano? Ik heb er nog niet een, maar ben er wel hard voor aan het sparen. Zou ik dan een kabeltje direct van de piano in het mengpaneel kunnen inpluggen voor een goed geluid?

Het spijt me dat ik misschien wel erg veel vragen stel, en dan ook nog eens zeer weinig van het onderwerp afweet, maar in ieder geval helpen jullie me een eind op weg. Daarvoor nogmaals bedankt

@wil
Is een interface/soundcard zoiets als een mengpaneel? Of is het computerhardware?

Een goede electrische of digitale (stage) piano heeft natuurlijk een standaard line out en kan zo zonder microfoon in je geluidskaart. Zeker als je piano een mooie set geluiden aan boord heeft is dat - zeker op amateurniveau - niet te onderscheiden van een accoustische piano met microfoon-opnames. Dat bespaart je dus de microfoon(s) voor de piano uit en kan je iets meer investeren in een goede zangmicro en een geluidskaart met genoeg ingangen. Zelfs al zou je nu bv de Shure micros kopen dan blijven die in je studio tot het einde der tijden :D De mijne gaan al zo'n twintig jaar mee ... verschillende toepassingen, maar nog altijd actueel en kwaliteit.

ik vind een shure sm58 / 57 niet echt fijn voor piano. nogal boomy en dof, en vrij ongevoelig. waarom niet een condensator microfoon ?

Nu heb ik nog een vraagje, hoe zit het met opnemen met een elektrische piano? Ik heb er nog niet een, maar ben er wel hard voor aan het sparen. Zou ik dan een kabeltje direct van de piano in het mengpaneel kunnen inpluggen voor een goed geluid?

bedoel je een elektrische of elektronische piano ? een elektronische heeft gewoon line uitgangen, maar een elektrische, zoals een rhodes of wurlitzer heeft eigenlijk nog een voorversterker nodig.

Is een interface/soundcard zoiets als een mengpaneel? Of is het computerhardware?

een audio interface / soundcard / geluidskaart is een printplaat of kastje dat de audio in- en uitgangen verzorgt voor je computer. deze kan direct in een PCI slot worden gestoken, of via usb / firewire etc. aangesloten worden op je computer.

Zou ik dan een kabeltje direct van de piano in het mengpaneel kunnen inpluggen voor een goed geluid?

Electrisch, electronisch, digitaal? Als je niet zeker bent, geef ons gewoon het type... Maar vaak kun je gewoon een headphone-out of een line-out vinden.. (vaak zelfs stereo) Ik denk dat het meestal beter geluid geeft als je de line-out gebruikt, maar ik kan me hierin vergissen, want ik heb hier een keyboardje staan dat slecht klinkt door z'n eigen speakers, maar een ramp geeft door zijn line-out...

Een interface is idd een printplaatje dat je geluid-in/out van je pc verzorgt, vaak met meerdere in's / out's. Vele kan je ook ze nog standalone gebruiken: zonder pc; als mengpaneeltje. Hier is zeker veel info over te vinden op het SF! Maar vraag maar op:biertje:.

Succes!

interface?

interface?

hallo,

ik ben nieuw in de opnamewereld, en ben op zoek naar een gewoon (lees goedkoop) systeem om van 5 microfoons een opname te maken op de computer .
de bedoeling is dat de opnamen in 5 verschillende kanalen gebeurt zodat ik deze kan nabewerken indien nodig.
nu heb ik gewoon een mengtafel maar deze stuurt zijn signaal door in een links en rechts, zodus alles is reeds samengeduwd.

ik denk aan een systeem zoals in de fotografie of video dat men in apparte lagen werkt , en na bewerking pas een geheel maakt.

wie kan me helpen? , we hebben fantomgestuurde microfonen.

gr

alain billiouw

bredene

Back