als alles in de studio goed klinkt, tja, het zijn nu eenmaal goede speakers he
In ieder geval doe je IETS fout als een gemasterde cd en eigen materiaal WEL goed klinkt op je monitors, maar je eigen materiaal elders niet. het lijkt me sterk dat dat aan de afluistersituatie verweten kan worden. de uitdaging is nu te vinden WAT het is.
Wat ik zei over het normaliseren. ik heb het vermoeden dat omdat in de studio een volumeknop bij de hand is, automatisch bijregelen makkelijk en binnen handbereik is om het niveau hetzelfde te krijgen als van de audio cd. daardoor merk je het verschil in luidheid of volume niet.
als eigen materiaal eenmaal op de stereo wordt afgespeeld is dat bijregelen ineens zo makkelijk niet meer, cq het valt meer op als je de volumeknop 13 standjes moet bijdraaien voordat het "goed" klinkt.
herken je dat?
misschien het is wat vroeg om het probleem af te schuiven op staande golven in mijn optiek. er is niet eens bekend wat voor ruimte het betreft.
(beton/steen of andere harde oppervlakken, rechte muren? 3x4 meter? nieuwbouw? )
als je staande golven of een kut akoestiek hebt klinkt gemixt en gemasterd materiaal eveneens kut, dus ik denk niet dat je daarmee een eerlijk oordeel kunt vellen.