wat doe ik in godsnaam fout... help

Kan het er misschien aan liggen dat ik wel alles in stereo mix? Las toevallig net een verhaal dat men alles in mono mixed en het dan met effect stereo maakt.
Waar heb je die onzin gelezen????
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van een probleem in je afluistering (monitors), danwel de akoestiek. Het zou idd handig zijn om een stuk audio te posten dan kunnen we eens luiteren of het probleem in de mix zelf zit...

Leren luisteren naar je monitors kost gewoon tijd.
Maar probeer ook zoveel mogelijk andere manieren om je muziek te luisteren.
Via je oude stereosetje die nog op zolder staat. Stof die eens af en sluit die weer eens aan.
Via de doppies van je ipod (of soortgelijke martelwerktuig).
Bij je oom met die fokking dure stereo. etc etc etc

Waar heb je die onzin gelezen????zit...

Da's geen onzin hoor (behalve het laatste deel om stereo als een 'effect' te herintroduceren. Er wordt nog vaak in mono gemixt om te voorkomen dat frequenties zich al te veel gaan overlappen. Is zelfs een goede techniek om te leren mixen, en aangezien het merendeel van de luisteraars nog steeds niet over een goede stereo luisteromgeving beschikt (echt waar hoor, vaak staan luidsprekers uit fase en weet ik wat meer) is dat nog eens zo gek niet.

Maar goed, veel heeft dat niet te maken met de topicstarter z'n probleem, ik zou zeggen, luister eens een tijd naar muziek die je wel goed vind klinken in je studio, zodat je de monitors (die overigens echt wel ok zijn) beter leert kennen.

Ook kan je tijdens het mixen A/B'en (wat een werkwoord) met voorgenoemde 'referentie' muziek om uit te pluizen waar het bij jou fout loopt, erg leerzaam!

Succes

leren luisteren is het een leerproces en ga je later nadenken hoe je vroeger hebt kunnen doen wat je hebt gedaan.
als je het vergelijk tussen "goede" producties op cd, en je eigen brouwsels kan maken op dezelfde speakers ben je een heel eind.

Of het tips zijn dat moet je zelf maar bepalen:
- gebruik eens even geen eq.
- zoek eens even de Normalize functie van je favoriete audiopakket op en gebruik die. Dat geeft je meer inzicht in de verhoudingen tussen kant en klare cd en je eigen productie. (anders is het altijd te zacht en klinkt het 'slecht'.)
- luister je fav. cd op je monitors, en vergelijk dit op dezelfde monitors met je eigen brouwsels.

Een slechte akoestiek denk ?
Je zit misschien precies op de plek waar de laagste frequenties het minst te horen zijn.

Dit is makkelijk te testen.
Zet de track aan in je sequencer.
Mute alle tracks behalve je kick en/of bassline.
Loop rond door je kamer luister goed.
Is het op de plek waar je zit zacht tegen over een meter naar achter ?

Een slechte akoestiek denk ?
Je zit misschien precies op de plek waar de laagste frequenties het minst te horen zijn.

Dit is makkelijk te testen.
Zet de track aan in je sequencer.
Mute alle tracks behalve je kick en/of bassline.
Loop rond door je kamer luister goed.
Is het op de plek waar je zit zacht tegen over een meter naar achter ?
Ruimte is vrij klein en zit dus vrij dichtbij de monitoren, denk ongeveer halve meter, zal zo eens proberen.

Ik normalize trouwens nooit, kan dat ook een reden zijn?

Nee dat kan niet.

Het zijn waarschijnelijk staande golfen waar je last van hebt.
(ja normaal liggen ze, tenzij je kamer te klein is)

ja, kan een reden zijn.
je monitors of opstelling zou ik me niet meteen druk om maken.

harder klinkt bijna automatisch beter. zelfs als je je eigen materiaal eerst opneemt, en het daarna een fractie zachter afspeelt, kan het al slechter klinken dan toen je het maakte. hou dat even in je achterhoofd.

zet je je monitors niet perongeluk harder als je je eigen materiaal wilt beluisteren in tegenstelling tot cd materiaal?
ga eens a-b vergelijken met een cd en met je eigen mix. kun je daar iets uithalen waar je wat aan hebt? qua volume cq luidheid?

daarom noemde ik het normaliseren, zodat je in ieder geval alles naar een vergelijkbaar volume kan brengen, voordat je gaat vergelijken.
dit is nog geen garantie dat je producties goed of beter gaan klinken, de audio is alleen ingepast in een zo luid mogelijk kader. hoe dan ook zou het de vergelijking tussen je eigen en cd materiaal beter kunnen maken.

Dit onderdeel is onderdeel van pre-mastering. Als je wilt dat je mix goed transleerd op zoveel mogelijk systemen, dan moet je een zo'n vlak mogelijk frequencie respons krijgen van je speakers.

KRK zijn goeie speakers, maar als de kamer niet akoestisch behandeld is, dan maakt het niet uit hoe goed ze zijn, je krijgt nooit een juiste beeld.

Je krijgt last van standingwaves, combfiltering, early reflections, etc.

Het beste is om je kamer de juiste behandeling te geven. Als je dit niet wilt of kunt doen, dan kun je eventueel terugvallen op bv een AKG 701 of Sennheiser HD650 om een redelijk beeld te krijgen.

Probeer het tooltje room eq wizard eens om een kijkje in je kamer te nemen. http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Nee dat kan niet.

Het hebben van een doffe saaie mix heeft niks te maken met het wel of niet normalizen.

Misschien helpt het als je wat verder toelicht
hoe je van wav op je desktop het geluid op je laptop of hifi krijgt? Daarbij kan ook wel wat mis gaan.

Speel je dezelfde wav als je op je desktop hebt gezet, en op je krk monitoren goed klinkt, ook af via je hifi of laptop?

Je zou ook nog een kabel probleem kunnen hebben (massa los geeft vaak ook een heel apart geluid)...

Misschien helpt het als je wat verder toelicht
hoe je van wav op je desktop het geluid op je laptop of hifi krijgt? Daarbij kan ook wel wat mis gaan.

Speel je dezelfde wav als je op je desktop hebt gezet, en op je krk monitoren goed klinkt, ook af via je hifi of laptop?

Je zou ook nog een kabel probleem kunnen hebben (massa los geeft vaak ook een heel apart geluid)...

Dmv een gebrande cd, maar heb ook al geprobeert om exact dezelfde wav file door te sturen naar paar mensen en deze hadden allemaal de klacht dat het doffig klonk. Zo ontstond het probleem eigenlijk.

Morgen eens kijken voor die headphones? Heb wel het idee dat ik op headphones het doffige beetje terughoor namelijk. Dus misschien uiteindelijke mix even headphones op doen en het doffige karakter eruit halen.

als alles in de studio goed klinkt, tja, het zijn nu eenmaal goede speakers he ;)
In ieder geval doe je IETS fout als een gemasterde cd en eigen materiaal WEL goed klinkt op je monitors, maar je eigen materiaal elders niet. het lijkt me sterk dat dat aan de afluistersituatie verweten kan worden. de uitdaging is nu te vinden WAT het is.

Wat ik zei over het normaliseren. ik heb het vermoeden dat omdat in de studio een volumeknop bij de hand is, automatisch bijregelen makkelijk en binnen handbereik is om het niveau hetzelfde te krijgen als van de audio cd. daardoor merk je het verschil in luidheid of volume niet.
als eigen materiaal eenmaal op de stereo wordt afgespeeld is dat bijregelen ineens zo makkelijk niet meer, cq het valt meer op als je de volumeknop 13 standjes moet bijdraaien voordat het "goed" klinkt.

herken je dat?

misschien het is wat vroeg om het probleem af te schuiven op staande golven in mijn optiek. er is niet eens bekend wat voor ruimte het betreft.
(beton/steen of andere harde oppervlakken, rechte muren? 3x4 meter? nieuwbouw? )

als je staande golven of een kut akoestiek hebt klinkt gemixt en gemasterd materiaal eveneens kut, dus ik denk niet dat je daarmee een eerlijk oordeel kunt vellen.

doffig..! ahaa zeg dat dan.

merk je verschil tussen een audiocd en je eigen herrie? qua dof helder etc? dat zou je op zijn minst moeten horen

Dmv een gebrande cd, maar heb ook al geprobeert om exact dezelfde wav file door te sturen naar paar mensen en deze hadden allemaal de klacht dat het doffig klonk. Zo ontstond het probleem eigenlijk.

en wat vind je zelf van je eigen spul als je het ergens anders luistert? of ga je af op de mening van anderen?

Meestal zijn anderen, mits het je vrienden of familie niet zijn, wel
een redelijke betrouwbare bron.

Maar ik heb nog nergens het woord compressie gezien.
Dofheid komt met name voor als de frequentiegebieden elkaar in
volume overlappen. (Dikke brij van geluid)
Probeer daar eens mee te klooien zou ik zeggen. En knip vooral
alles onder de 22Hz radicaal af.

Maar laat eens een stukje horen, daarmee kunnnen mensen
die verstand van zaken hebben echt met concrete tips komen.

Heb je je monitors al eens in een andere ruimte gezet en het dan afgeluisterd?

Zover ik weet is de VXT serie een hele mooie monitor maar extreem gevoelig voor plaatsing en akoestische behandeling van de ruimte zelf en dit kan een enorme invloed hebben op je mix.

Heeft een vriend of kennis misschien een behandelde ruimte waarin je je mix kunt checken op de VXT's?

Buiten dit is het natuurlijk moeilijk in te schatten wat iemand als "doffig" ervaart. KRK is een monitor merk waarvan men de sound van als "hyped" de middenregionen omschrijft. Een reactie daarop kan zijn dat jij middentonen gaat weg EQen en zo tot een resultaat komt wat op jouw monitor opstelling prima klinkt maar op andere sets die niet of minder gehyped zijn aan de "doffe" kant.

De vraag is hoe het klinkt op een andere set middenklassen monitoren (en dan het liefst in een behandelde ruimte voor een echte referentie).

Overigens wel grappig dat iedereen een totaal andere mening heeft. Ik zou persoonlijk eerst mijn monitoring eens flink onder de loep nemen aangezien je juist op basis van je monitoring zowel de productie van je sounds als je eindmix doet.

Het feit dat de topcstarter noemt dat een commerciele cd net zo klinkt op de set monitors dan op een set hifi speakers vind ik alleen maar aansluiten op mijn vermoeden dat de luisterruimte of luisterpositie niet in orde is.

Laatst gewijzigd:
Ik moest de highs op mijn genelecs zetten op -4 of -6 db,en dan moest de highs in de mix in logic,zowiezo bij elke track geboost worden tot 6.5 of 7.5 db,dan was het luisterbaar op de genelecs en klonk het elders goed ook.

Dus op sommige monitors moeten de highs echt 'pissen' en dan klinkt het elders ook ok,veel studios oa haten daardoor ook genelec omdat het moeilijk is om erop te mixen.

als de highs moeten pissen is het onmogelijk erop te mixen,na enkele minuten kunnen je oren het niet meer aan.

mischien is het bij jouw monitors hetzelfde probleem.

mischien is het bij jouw monitors hetzelfde probleem.

Ik vond het karakter van de VXT erg doen denken aan dat van de Genelecs. Nog steeds anders maar wel in die hoek, dus wie zal het zeggen.......

Een hoofdtelefoon gebruiken af en toe is een goed idee. Ik switch vaak tussen monitors en de AKG 701. Meestal zit het dan wel goed. Kan me voorstellen dat je graag wilt dat als je KRK VXT6 hebt, dat ze ook representatief klinken. Maar dit vereist extra effort m.b.t. de kamer behandelen.

Om mixen op hoofdtelefoon nog net een stapje te verbeteren kun je de plugin hdphx van Refined Audiometrics Laboratory gebruiken op de master buss. (http://refinedaudiometrics.com/products-hdphx.shtml)
De plugin zorgt ervoor dat je in je rechter oor ook enige geluid van de linkerspeaker hoord en vica versa.

Back