-80's synths-

wat is de vetste 80's synth..

de dx7 of een D'tje van Roland?.. waar haal je de foutste 80's klanken uit, wat vinden jullie..

voor mij doen de keytec cts 2000 en een d-10 het erg goed..!

Het is natuurlijk maar wat je zoekt: digitaal of analoog.
Digitaal zijn inderdaad de DX7 en de D50 erg fijn, maar ook de M1 en zelfs de K1 hebben zo hun charmes.
Analoog ga ik voor de Juno's, de JX-en en absoluut niet te vergeten de Bit 99.
Allemaal erg fijne 80ties synths.

DX7 de aller diepste ambient space synth, zeker niet fout qua klank

aller foutste en stomste jaren 80 synth KAWAI K1 (of was die uit de jaren 90)...wat een stom ding was dat

D50 Roland :P

Akai VX90. Wat een saaie bak was dat, geen vette sounds uit te krijgen. Volgens mij dezelfde basis als de ax73 ook zo'n slappe bak, ondanks dat ie analoog is.

Beter deden de matrix, dx7 en de m1 het in die tijd. Roland deden we niet aan, die gaven altijd vertraging, behalve de JX en juno's dan die zijn nog steeds top!

Casio VLTone bliep bliep VL1

Wat is een "foute" 80's synth? Zo een die je op bijna iedere hit uit die tijd kan horen? Ik ga voor de Arp 2600 met sequencer voor de getransponeerde sequences die vooral in de 70's en 80's populair waren in de disco/ top 40. Daarbij een Oberheim OBX(a) voor de strings en brass (denk o.a. aan Drive van de Cars, Madonna etc). Vaak een Pro-One, MiniMoog of ander Moogje voor het synthsolo'tje of basje. DE drumbak was toen de Linn en op bijna alle discostampers te horen. Samplers had je toen nog niet veel maar die het konden betalen hadden een Fairlight (Petshop Boys, Jan Hammer, Jarre etc) en die dat net niet konden betalen hadden toen een Emu Emulator (Art of Noise, Depeche Mode etc). Verder hoorde je soms ook een Yamaha DX7 maar minder als veel mensen denken volgens mij. Prophet 5 hoorde je ook veel.
Verder waren PPG en Roland ook populair natuurlijk.
Deze bakken zijn volgens mij DE 80's sound... en de enige echte ook. Ja zo klinkt het tegenwoordig niet meer. DE spannendste tijd als het ging om lekker vette synthsounds.

..die dat net niet konden betalen hadden toen een Emu Emulator (Art of Noise..

volgens mij kon Trevor Horn echt wel een Fairlight betalen... :D (sterker nog: hij had er toch echt twee, en waarschjnlijk had hij nog wel wisselgeld over voor een Emulator)

Deins, je noemt ook wel wat op nu... Dit soort poedelrockers noem ik geen muzikanten! ´t Is bijlange na geen Depeche Mode in elk geval...

Deins, je noemt ook wel wat op nu... Dit soort poedelrockers noem ik geen muzikanten! ´t Is bijlange na geen Depeche Mode in elk geval...

De gasten uit het clipje inderdaad niet,
maar het nummer is toch van Devo?
die maken wel mooie muziek
die ene van "are we not men"
jocko homo heet ie geloof ik is echt geweldig:yamaha:

Oh zo bedoel je het! Ja, Devo is wel leuk. In tegenstelling tot die spandex ridders uit het filmpje :-)

De dx-7 is 'fout' in die zin dat destijds 80% van de bezitters/bespelers
de synth niet wilde of kon programmeren (andere opzet & benaming van
parameters).
Dit had tot gevolg dat in 9 van de 10 platen en filmmuziekproducties dezelfde
presets van de dx-7 gebruikt werden.

Wat fout of vet is, is een kwestie van smaak. En daarover valt.....

Back