Sampler voor live.. HELP!

Von Haunebu

crypto-technologisch lid
Mijn moeilijke experimentenbandje zoekt een sampler. Voor cd-opnames heb ik een geprepareerde piano gebruikt als percussieinstrument en aangezien we niet over een vrachtwagen/mankracht beschikken om dat ding overal mee naartoe te slepen, heb ik de geluiden gesampled om ze te laten triggeren door een percussionist via een alesis controlpad. Omdat ik de sampler verder niet hoef te gebruiken, anders dan voor triggering, hoeft er niks extra's op te zitten, behalve ongeveer 6/8 noten polyfonie, minimaal 12 sample plaatsen en ik denk zo'n 4 mb geheugen voor stereo of 2 mb voor mono (op 44.1/16bit).

Nu heb ik al wat zitten rondkijken en er komt wel wat spul in aanmerking, maar ik zie een beetje door de booms het bos nie meer. Ik had vroegah een Emu Esi doos, die behalve veeeel te lange laadtijd via de diskdrive het ook wel eens af liet weten op cruciale momenten. Dat mag nu dus echt niet gebeuren; daarom zou ik graag ook een betrouwbare opslagmethode in de betreffende sampler hebben; zoiets als smartmedia misschien? Ik zag al een akai s20 staan voor weinig, maar daarbij blijven de samples niet in het kastje zitten als je 'm uitzet, ofwel? Het liefst dus iets dat bijna gelijk werkt als je 'm aanzet op het podium. Ook die SP x0x serie is op zich wel interessant, maar kan alweer veel te veel. Is een Yamaha SU200 misschien iets?
Oh.. en als laatste: het liefst geen 19'' spul, dat wil zeggen; zo compact mogelijk en reisbestendig.
Thanks!!

Nog even de wensen op een rij, want ik zie dat het wel een heel verhaal is:
- 6 à 8 noten polyfonie
- 2/4 mb mono/stereo 44.1-16bit (indien mono, het liefst wel met panning optie)
- minimaal 12 sample plaatsen
- betrouwbare opslag, het liefst iets dat intern de samples bewaart
- compactheid
- geen toeters en bellen

budget ?

Akai S20 heeft mij nooit laten zitten, ookal werkt die met 3,5" flops.
Als je een prg maakt begint hij die al te laden als je de flop erin hebt zitten als je de S20 aanzet. De 16 pads werken ook super.
Stevig gebouwd ook.

Anders voor iets meer geld een korg electribe SX halen maar dan heb je minder pads. Roland/boss series ben ik niet over te spreken, heb zelf de SP808 en SP606 gehad.

budget ?

Akai S20 heeft mij nooit laten zitten, ookal werkt die met 3,5" flops.
Het liefst ben ik voor minder dan 150 euro ermee klaar, ook omdat het 'benodigdheid' is en niet echt een creatieve stimulans... De knoppen op de sampler zelf maken me niks uit, aangezien de drummer de samples via midi triggert.
Die grotere SP's kunnen veel te veel en zijn ook 'groot'. En de electribes zijn moeilijk te vinden, behalve dan die sx, maar die kost/kan te veel.
De S20 is wel echt een twijfel geval; ik wil niet straks ergens op het podium staan met 'bad disk, abort, retry.. bla' Moet je de diskettes ook op een akai-manier geformateerd worden? Of, mocht het noodlot toeslaan, neem ik een mint pakje Hd's mee en gooi via een usbstick oid de files op een nieuwe set flops via iemands pc?

Een laptop (of mpc) is uiteraard geen optie voor een laag budget. Ik koop liever een fatsoenlijke synth op het moment dat ik veel geld ga uitgeven.

Als ik naar je mogelijkheden en vraag kijk zou ik idd voor de S20 gaan.
Floppen moeten als akai format geformateerd worden idd. Binnen 20 seconden gebeurt. M'n S6000 zag de S20 floppen als S1000 floppen.
Als je nieuwe floppen hebt gaat er niet snel iets mis, ik heb de S20 een paar keer live op het podium gehad zonder problemen.
Voordeel is wel dat je de S20 max met 16mb ram kan vinden, waardoor je dus meer dan 2 minuten op zijn hoogste kwaliteit kan samplen en afspelen.
Je kan één program op meerder floppies opslaan, die je dan bij het laden achter elkaar erin stopt als hij vraagt om de volgende flop. Via de lampjes bij de pads kan je zien hoe ver met laden hij is.

Nadelen, nu ik er weer aan denk: De S20 is max 32 khz, maar ik moet zeggen dat ik er amper wat van hoorde (heb er meerdere tracks voor platen en verzamelcd's mee geproduceerd), hij klonk beter/strakker dan mijn yamaha A4000 sampler die 44,1khz is, waarschijnlijk vanwege de betere akai DA converters.
Nog een nadeel, je moet alles in de S20 samplen omdat hij geen wave files leest, maarja, je zit met het budget.
Even een half uurtje alles voorbereiden en je kan los :)

Het gaat uiteindelijk om de klank, gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en de prijs. Ik kan mijn geen alternatief bedenken voor de S20 op het moment.

Test wel of alle pads goed werken als je hem gaat halen.

Back