Eigen Keytar bouwen

Jeroen

Music!
Guys,

Ik ben begonnen met het maken van een eigen Keytar, gewoon, voor de gein.
Hier zie je hoever ik ben: (klik).

Ik loop nog tegen twee problemen aan:

1. Mod-Wheel - Hoe kan ik de oorspronkelijke wheels vervangen door iets kleins dat in de hals van de keytar past?
  2. Case design - Ik ben nog niet zo weg van mijn eigen design (zie hieronder). Iemand nog suggesties?

keytardesign.gif

Welk materiaal ga je voor de behuizing gebruiken?

Guys,

Ik ben begonnen met het maken van een eigen Keytar, gewoon, voor de gein.
Hier zie je hoever ik ben: (klik).

Ik loop nog tegen twee problemen aan:

1. Mod-Wheel - Hoe kan ik de oorspronkelijke wheels vervangen door iets kleins dat in de hals van de keytar past?
  2. Case design - Ik ben nog niet zo weg van mijn eigen design (zie hieronder). Iemand nog suggesties?
voor de wieltjes: je zou ze kunnen draaien, dat ze haaks staan op de toetsen, dit speelt volgens mij ook eenvoudiger. (als ik denk aan de pad op een AX-7)
Om ze kleiner te maken, zou je er wat kunnen afsnijden, tot ze slechts een slice van , bwa, 45° ofzo hebben.
Of je maakt er zelf uit plastic/alu, je maakt toch de gehele case zelf?
Of je gebruikt een radwieltje dat je uit de een of andere koekoeksklok haalt (de scherpe hoekjes kan je wegvijlen) of je neemt dit uit een speelgoedautootje, weet ik veel:eureka:.

Case design: je gaat voor star wars look ? (vanwege de lightsaber) dan moet je eens het net afsurfen naar gemodde pc's, vind je zeker wel starwars themes, en misschien tegelijk wat mooie tips met LED's ofzo:z.

Keep us posted!

edit: die ring die je overhoudt van je lightsabers, heb je die nog? hoe groot is die? :eureka: misschien goed voor het wieltje?

Case design - Ik ben nog niet zo weg van mijn eigen design (zie hieronder). Iemand nog suggesties?

Als gevorderde zou je je case van kunstof kunnen maken. Mallen maken van hout (op bv freesbank) en daar een kunstofplaat op leggen. warm maken met een verfstripper en in de mal rollen/ duwen/ aandrukken.
ff verven en prachtig mooie kunstof kappen om een case van te maken.

Is maar een idee.

Je zou misschien een soort van kogelgewricht kunnen gebruiken naar de hals toe, en zo a la Alpha Juno joystick pitchbend en modulatie in een doen. Ziet er live in ieder geval zwaar kicken uit :)

Pfff, das te moeilijk voor mij. Het gewicht va MDF valt ook wel mee als je het allemaal niet te dik maakt. Je kunt MDF zo afwerken dat het eruit ziet als kunstof. Dat laserzwaard is vooral voor de techno/scifi look. Niet perse StarWars.

Pfff, das te moeilijk voor mij. Het gewicht va MDF valt ook wel mee als je het allemaal niet te dik maakt. Je kunt MDF zo afwerken dat het eruit ziet als kunstof. Dat laserzwaard is vooral voor de techno/scifi look. Niet perse StarWars.

Tjah, de hint van gemodde pc's blijft hoor:okdan:, al gedacht aan doorzichtige kunststof? (hoe gaat die afkorting daarvan nu ook al weer... geen pvc maar...)
met reepjes alu, lekker blinkend, wat ledjes...:okdan:.

edit: en ik droom weer weg, ik zal me zelf er wel eentje bouwen als ik de tijd heb:).

Tjah, de hint van gemodde pc's blijft hoor:okdan:, al gedacht aan doorzichtige kunststof? (hoe gaat die afkorting daarvan nu ook al weer... geen pvc maar...)

Plexiglas :eureka:

Zeker in ene live omgeving is het wel stoer om iets opvallends te hebben! Misschien kun je ook kijken naar van die x-controllers waar je met je vinger op schuiven kunt, soort ribboncontroller, of als je pitch en modulatie samen neemt een xy-controller te nemen.

Plexiglas :eureka:

Zeker in ene live omgeving is het wel stoer om iets opvallends te hebben! Misschien kun je ook kijken naar van die x-controllers waar je met je vinger op schuiven kunt, soort ribboncontroller, of als je pitch en modulatie samen neemt een xy-controller te nemen.

plexiglas will do!
(okok, geen afkorting, maar toch)
heeft de AX-7 ook geen ribboncontroller? of heb ik daar een verkeerd idee over?
wel goed idee vind ik vn die xy-controller, maar is het bespeelbaar, zo on the fly?

Ben aant zien om hetzelfde te proberen gezien men voor die Roland AX-7 al zo veel geld (+700 euries) durft te vragen.

Ik heb al een ELKA MK55 kunnen fixen voor €50. En die heeft tenminste nog poly aftertouch itt tot die stomme roland. :p Maar ik moet eerst eens op het gemakske zien in hoeverre dat poly at bruikbaar is voor zoiets.

greets

EDIT: Damn ik zou de midi interface al moeten vervangen door een usb midi interface zodat het de grote hoeveelheid aftertouch data aan zou kunnen wsl...

Laatst gewijzigd:
Het project ligt een beetje stil, omdat ik nog geen oplossing voor de hals heb. Het zou mooi zijn als de modulatie-wielen erin passen, maar dan wordt de hals een beetje dik. Iemand ideeen?

EDIT: heb maar een algemene thread gestard voor custom midi controller tips:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1009820#post1009820

Heb een usb midi interfaceke gevonden, met digitale en analoge inputs.
Kunnen dus van die potentiometerkes gewoon op aangesloten worden denk ik:

The UMC32 provides the essential core (micro controller, power supply, USB functionality) to let you implement your choice of control elements (example: switches, pots and or faders). In short, the UMC32 will allow you to build your own USB-MIDI controller.

http://www.halemicro.com/Products.html

Op Doepfer site staan al redelijk wat componenten.

Laatst gewijzigd:
Back