Eigen Keytar bouwen

Echt een leuk idee!
Ben er zelf ook een beetje mee bezig.
Zou je niet gewoon een sleuf in de hals kunnen maken en daar gewoon de originele wheels in kunnen zetten?

Een joystick is denk ik mijn oplossing. Het Doepfer wheel is net zo groot als een gewone. Probeer je hand er maar eens omheen te houden. Best breed voor een keytar-hals. Wellicht kan ik ook een tweedehands kleine Casio slopen. Effe naar Marktplaats...

je kunt natuurlijk ook kleinere wheels plaatsen, uiteindelijk gaat het er om dat de as van de potmeter draait.

Maar de vraag is, hoe kom ik aan die kleinere wielen. Bovendien is het terugveer mechanisme ervan ook niet klein.

Zow, ik heb nu een oude Roland joystick van een forumlid overgekocht, en ben al weer wat verder met de bouw.

voorverf.jpg

Meer foto's

Ziet er wel leuk uit, maar wat ik mij afvraag is waar komen die toetsen etc. vandaan? Ik zelf wil ook een keytar hebben en wil dat liefst ook custom hebben... maar weet nog niet echt waar ik spullen kan halen :)

Klik even op de link, daar staat alles uitgelegd. Maarreh, gewoon oud MIDI-keyboard opgeofferd.

Maar de vraag is, hoe kom ik aan die kleinere wielen. Bovendien is het terugveer mechanisme ervan ook niet klein.

Wat dacht je van een yamaha shs-10/200 op te offeren? Of zo'n KBx mini keyboardje. Zat jaren 90 budget keyboards van yamaha hebben kleine mod en pitch wheels PSS 790 bv...

In ieder geval is de hals van de SHS ongeveer net zo groot als die van jou, dus dat moet passend te krijgen zijn.

Cool project btw...heb er ook jaren mee rondgelopen. Leuk om te zien dat zoiets nu werkelijkheid wordt. :-)

Klik even op de link, daar staat alles uitgelegd. Maarreh, gewoon oud MIDI-keyboard opgeofferd.

Wat ik niet zie is waar je je stroom vandaan haalt. Dat is ook zoiets waar ik nog mee zit, want een accu is te zwaar, de meeste keyboards die je tegenwoordig kopen kan hebben geen opties meer voor batterijen, dus tja, usb powered is leuk maar dan zit je weer met een kabel die je vrije beweging op podium verminderd (al zullen mensen wel sneller geneigd zijn te geloven dat je werkelijk speelt als je een kabel hebt :P).

Het keyboard werkte op 9V, dus ik bouw een batterijcompartiment in (kun je ook zien op 1 van de foto's).

Zo'n yamaha shs-10 staat nu op Marktplaats voor 200 euro. Mijn keytar gaat in totaal minder kosten. Dus dat is niet echt een alternatief. Maar het probleem is inmiddels opgelost.

Ik ben ook bezig om zelf een keytar te bouwen. ik heb hiervoor een behringer UMX49 gekocht en uitelkaar gehaald, dingetje speelt lekker heeft midi-out en werkt op 3 AA batterijen.
Dit wordt het (waarschijnlijke) model van de mijne:
keytar.jpg

laat ik door een meubel/scheeps timmerman maken. Wordt gemaakt van kersenhout.

Zo'n yamaha shs-10 staat nu op Marktplaats voor 200 euro. Mijn keytar gaat in totaal minder kosten. Dus dat is niet echt een alternatief. Maar het probleem is inmiddels opgelost.

Snap het, maar een SHS-10 is in geen MILJOEN jaar 200 euro waard en dat is dus een bullshit prijs. Nieuw was ie 150 gulden of zo en dan hebben we het over 1990 omtrent. Verder zit hij boordevol slechte FM geluiden en is het enige, en echt het ENIGE pluspunt de midi out. Geen velocity nix...

Ik bedenk me nu ook dat er alleen een pitchbend wheel op zit en een modulatie knop (en ook een portamento knop en sustain knop - dat dan weer wel....).

Maar waar het me om ging, is er zat yammie keyboards zijn uit de jaren 90 met kleine wieltjes. Om maar een bron te noemen :)

Maar goed, je hebt de roland stick nu al. Succes! :)

Edit: een sustain knop is best onmisbaar bedenk ik me nu. De meeste midi controller keyoards hebben een sustain pedaal input, dus het lijkt me een eitje om daar een Normally Open schakelingetje van te maken (Zelfs voor een totale electro n00b als ik). Als dit als gebeurd is of als het al in deze thread vernoemd is, dan mijn excuses....

Back