Eigen Keytar bouwen

whehehehe wtf?

ik heb besloten mijn ouwe PSR-290 om te bouwen tot een keytar. het ding weegt lekker weinig en ziet er doorleeft en bestickerd genoeg uit om het podium te veroveren. als band had ik een gewone gitaar band in gedachten. wat ik zoek zijn die pinnetjes die op een gitaar zitten waar de band aan bevestigd wordt. hoe heten die dingen? zijn er handige pinnetjes te koop in de bouwmarkt?

Op een gitaar zitten zgn. strap-locks. Die kan je in de meeste muziekzaken wel kopen voor een paar euro. Daar zit vaak wel een lange schroef aan, die normaal in het hout van je gitaar gaat. Misschien dat je daar dus een boutje met moer (en grote ring aan de binnenkant van de behuizing) voor moet gebruiken, omdat je behuizing dunwandig is. Dan past in ieder geval elke gitaarband erop.

bedankt, ik ga dit weekend waarschijnlijk een poging wagen. een gitaarband heb ik al weten te bemachtigen, al weet ik niet of deze lang genoeg is. als het gelukt is plaats ik wel wat fotootjes in dit topic :okdan:

zoals beloofd: de foto's!

de materialen die gebruikt zijn kostte me zo'n 8 euro, maar dan heb je wel de allersterkste lijm die er is (volgens de verkoper)

img4565.jpg

Dit keyboard zal het "slachtoffer" worden van deze operatie, zoals duidelijk zichtbaar is dit niet de eerste cosmetische ingreep waaraan dit keyboard ten prooi valt:
img4568f.jpg

detail van de zijkant met originele daft punk alive 1997 sticker voor de kenners :)
img4570j.jpg

en het resultaat, hij staat nu te drogen en ik heb nog maar 1 kant gedaan. als het af is komt er nog een foto met de hele constructie in actie:
img4573z.jpg

Ik heb ze van mijn gitaar afgehaald en in mijn TRG-149 gemaakt. Alleen moet ik hem voor de rest nog ff verbouwen wat betreft de pitch en mod wheels.
Batterijen erin en een lange midikabel kopen en klaar ben ik. Geen draadloze midi verbinding, die schijnen redelijk prijzig te zijn en zijn nogal wat verbindingsproblemen te zijn.

Dit is mijn keytar (wel een echte Roland) geworden:

Attachments

• keytar1.JPG
    keytar1.JPG
    57,2 KB · Bekeken: 93
  • keytar2.JPG
    keytar2.JPG
    61,8 KB · Bekeken: 96
Zit aan mijn nieuwe Juno Di. Met deze controller kan ik zaken bedienen (aftertouch, vibrato en alles wat op de knopjes/sliders staat) die je zelfs met de pc-editor niet kunt bedienen. Beter als een AX-synth of Lucinda deze!

Strap-locks en band waren een paar euro bij de Thomann.

zoals beloofd: de foto's!

de materialen die gebruikt zijn kostte me zo'n 8 euro, maar dan heb je wel de allersterkste lijm die er is (volgens de verkoper)
Ghehe,.. sorry hoor dude,.. Ik wil r geen voodoo op zetten,..
Maar die lijm,.. Ben bang dat dat m niet gaat worre,.. gaat t gewoon niet houden op den duur!
Zul je toch echt een paar parkers bij moeten draaien,.. of nog beter,..openschroeven en vastbouten die zooi!

Ghehe,.. sorry hoor dude,.. Ik wil r geen voodoo op zetten,..
Maar die lijm,.. Ben bang dat dat m niet gaat worre,.. gaat t gewoon niet houden op den duur!
Zul je toch echt een paar parkers bij moeten draaien,.. of nog beter,..openschroeven en vastbouten die zooi!

Dit heb ik ook gedaan. Is veel veiliger. :eureka:

Check dit keytar

Ik heb hem gekocht (bij Amazon.co.uk voor 70 euro), en voor het geld is ie erg goed. Je kunt hem ook gebruiken als basis voor iets zelfbouwigs. Een nadeel. Als je de ribbon voor pitchbend gebruikt (door de knop erbij in te drukken), en je bend de pitch, en laat vervolgens de knop los, dan blijft de pich gebend. Maar voor het geld is ie echt prima.

De kwaliteit van het plastic is echt opvallend goed, voelt stevig aan. Ik heb er een wireless midi doosje bij, en zit nu na te denken of ik het ding kan verfen in iets cools

Dat heb ik ook gedaan, alleen nooit bij een Roland (te groot 5 octaafs keyboard).:eureka:

Dit is mijn keytar (wel een echte Roland) geworden:

Back