Eigen Keytar bouwen

Er was niks mis mee, maar er was iemand die er 450 euro voor over had.....:dubbel:
Zo gehecht was ik nou ook weer niet aan die AX-1.

BTW: Wie gebuikt z'n keytar eigenlijk in een 'serieuze' band?

Oh Ja ! Modern Talking gebruikte ook keytar!

Ik heb ook nog een tijdje met de Casio AZ-1 gespeeld. Deze had wel het beste toetsenbord van alle keytars.

Weer even on topic: Wie heeft er nog meer een plaatje van een zelfbouw keytar?

Attachments

• 0025.jpg
    0025.jpg
    47,8 KB · Bekeken: 94
Laatst gewijzigd:
Je keytar in je voorgetekende design zag er wat verfijnder uit dan het uiteindelijke resultaat. Ik heb het dan voornamelijk over de hals. Misschien had die wat langer gemogen, voor de esthetiek maar miss ook als tegengewicht voor de body.
Laat iemand eens een mooie guitarhead uit een blokje hout uitsnijden en plak die er dan gewoon op.

Voor de rest, mooi opschuren, een dunne goed uitsmeerbare verf gebruiken, of een airbrush. Ik zou minstens 2 contrasterende kleuren gebruiken: rood/zwart, wit/zwart, ...

Tof project, heb ook al met dat idee rondgelopen. Ik had wel meer geopteerd voor kleinere toetsen zoals die van de Microkorg, DX-100, ... en 3 octaafjes lang.

Lijkt een beetje op de grote broer van midikeyboard van Jordan Rudess

Ik ben ook bezig om zelf een keytar te bouwen. ik heb hiervoor een behringer UMX49 gekocht en uitelkaar gehaald, dingetje speelt lekker heeft midi-out en werkt op 3 AA batterijen.
Dit wordt het (waarschijnlijke) model van de mijne:
keytar.jpg

Ik ben ook aan het kijken naar zo'n ding. Of een Korg Poly-800 of iets wat lijkt op een Evolution MK-149. Hier had ik gitaar knopjes aan bevestigd (deed dat aan de onderkant, maar bij de eventuele volgende, ga ik gaatjes aan de zijkanten boren.

Jan Hammer speelde op een Yamaha KX-5 die aangepast was. Nml, hij heeft of er is een pitch wheel in de hals gebouwd. Let maar op de verschillen als je kijkt bij YT (Jan Hammer BBC Rock School Series 2 1987) en via een synth site.
Deze uitvoering wil ik eigenlijk wel hebben. Dan een module met een overstuurd gitaartje en dan door een effect apparaatje gooien.

Ik ben ook bezig om zelf een keytar te bouwen. ik heb hiervoor een behringer UMX49 gekocht en uitelkaar gehaald, dingetje speelt lekker heeft midi-out en werkt op 3 AA batterijen.
Dit wordt het (waarschijnlijke) model van de mijne:
keytar.jpg

Prik jezelf geen oog uit!! gheheh

Ik heb een midi-keyboard gekocht maar ik wil hem redelijk aanpassen. Is er iemand in de zaal die redelijk verstand van elektronica heeft. Ik ben bang dat als ik klaar ben, dat ding niet meer werkt. Of ik hou dingen over of ik sloop hem hem zonder dat dat de bedoeling is.

Het voornaamste is dat de pitch en mod wheels verplaatst worden naar een hals (die moet er nog op komen).

als het me lukt wil ik een tekening en een foto plaatsen. Zoals ik hem koop en zoals hij er uit moet komen te zien.
Helluppie.

Laatst gewijzigd:
Later speelde hij op een keytar van het merk Lync (LN4) die speciaal was aangepast qua positie van de pitch en mod hendels (als Jan Hammer signature edition was die ook te koop voor een guldentje of 4000). Meen dat ik ook wat gelezen heb over een prototype dat "the probe" heette.

Het geluid is niet zomaar een overstuurd geluidje en ome Jan zegt wel (in de BBC rock school aflevering) dat hij dat geluid uit zo'n beetje elke synth kan halen (wat klopt), maar wat hij vergeet te vertellen is dat aan het einde van de chain een MXR Flanger stompbox zit die redelijk uniek klinkt en die zorgt voor de messscherpe kanten aan het geluid.

Ben al jaren opzoek naar een alternatief voor de MXR dat zo klinkt, maar helaas. Gek genoeg kwam het guitar combo effect van de MV8800 nog redelijk in de buurt, maar dan moest je wel ook wat chorus erover gooien.

Maar goed, dit gaat over Keytars. Niet over wie-weet-het-meest-van-jan-hammer-terwijl-hij-beter-eens-wat-muziek-zou-kunnen-gaan-maken.

Of een boterham. Heb namelijk ontzettende honger! Doei!

Maar in ieder geval, is er iemand die mij kan helpen met het aanpassen van midi-keyboard?????

Ik wil de mod en pithc wheels verplaatsen en dan in een soort handgrip (zoals bij de HS-101 het geval was).
Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?

Laatst gewijzigd:
Misschien de hoeken rond maken?

Guys,

Ik ben begonnen met het maken van een eigen Keytar, gewoon, voor de gein.
Hier zie je hoever ik ben: (klik).

Ik loop nog tegen twee problemen aan:

1. Mod-Wheel - Hoe kan ik de oorspronkelijke wheels vervangen door iets kleins dat in de hals van de keytar past?
  2. Case design - Ik ben nog niet zo weg van mijn eigen design (zie hieronder). Iemand nog suggesties?

keytardesign.gif

Wow! want! cant! :(

NAh, zelfs JH heeft er 2 en eentje puur voor spare parts dus weet waar je aan begint. Misschien niet helemaal eigen keytar bouwen maar ik zou best een LN4 willen modden naar iets moderns zonder die afzichtelijke 19" voedings/besturingskast. Ergonomisch lijkt de LN4 me bijna perfect nl.

Edit: hoewel de Jan Hammer signature edition aangepaste modwheel/pitchwheels had (en dit is dus ook weer *wel* interessant voor deze thread. Waar hier dus de wheels zitten had de JH versie een contraptie die het mogelijk maakt om met de duim vanaf de bovenkant van de hals (gezien als je hem om had hangen) de wielen te bedienen. Of het nu een palletje was of dat de wielen anders geplaatst waren wil ik weer even vanaf zijn, maar dat bedoel ik dus: waarom moeten het perse wielen zijn. Waarom zou een terug verende pal niet voldoen als controller.
-omdat je dan maar 1 kant op kunt benden/moduleren misschien L56?
o ja

Laatst gewijzigd:
Zo'n handle wil ik hebben. Iemand die handig is om mij te helpen? In ieder geval met materiaal en de electronica, waardoor ik de pitch- en mod wheels kan verplaatsen en de afmeting veranderen.

Volgens mij is dat er een. De bevestigingspunten zijn al aanwezig.

idd, staat ook in de tekst:

Wanna jam and jump on stage? No problem as the UMA25S also comes with a strap for you to shine on stage. Strap it on, step into the spotlight and get the guitar player next to you in trouble!

Back