van Drive-in naar Studio

Da-Vince

Ingeburgerd
Beste mede-forummers.

Hierbij mijn 1ste vraag op het forum. Momenteel bezit ik een drive-in show.(mobiele discotheek)
Deze show bestaat uit;

3 x Mixers (dateq apollo/xtc en behringer ddm-4000 (midipaneel)
1 x denon hd-n2500 hd speler
2 x gemini pt 240 draaitafels
2 x Das Factor 8 (monitors)
1 x numark total control
1 x zelfbouw geluidsset (2 x sub/2 x top)

Nu beleef ik de afgelopen jaren, steeds minder plezier aan een show. Vroeger kon je me er voor wakker maken en was ik bereid er veel moeite voor te doen, dit is (het laatste jaar vooral) sterk afgenomen. Dit had ik 5 jaar geleden ook (heb toen ook een kleine pauze genomen). Toen ben ik er bij gaan draaien (dus ipv drive-in muziek, alleen maar hardstyle/hardcore en leren beatmixen. Ook dit begint een beetje te vervelen en ben dus toe aan wat nieuws. Dit gaat dan ook gebeuren in de vorm van produceren.

Produceren is echter iets waar ik me (tot nu toe) nooit in verdiept heb en toen ik daar vorige week over begon te lezen (goed forum trouwens!:halleluja)lag ik in 1 keer in het diepe. Nu weet ik er al wel wat meer vanaf, echter zoek ik nog wat informatie waar ik zo niet wijzer uit wordt:

Wat kan ik het beste doen met m'n huidige apparatuur?
welke hardware (synth) kan ik het beste gebruiken om hardstyle/hardcore te produceren? Of misschien toch beter via software (en een midi controller)
Is een MPC een leuke gaget voor erbij of beter niet?

Naast produceren wil ik wel blijven draaien. Echter is bv afmixen met een apollo nou niet het makkelijkst denk ik. hoop dat alles nog beetje duidelijk is en beetje te beantwoorden is.

Ik duik weer het forum op, om nog wat wijzer te worden..

IIG bedankt alvast voor de reacties;

MVG Vincent

je huidige set gewoon behouden als dj set, en voor je studiodoeleinden nieuwe/andere spullen erbij kopen of met software kopen.

Voor hardcore/-style zit je hardwarematig gezien nooit mis met een roland jp 8080/8000, access virus a/b/c, korg ms 2000, roland alpha juno 1/2, alesis andromeda, roland sh201.
Daarvan denk ik dat een Roland JP 8000 (die heeft een keyboard) voor jou het beste uitkomt. Beste 2e een SH 201 om mee te beginnen.

Ik heb zelf in het begin heel veel aan reason gehad, het is nog steeds mijn meest gebruikte tool. Na een aantal sequencers te hebben uitgeprobeerd ben ik bij Ableton Live blijven hangen.

Ook heb ik vroeger een Nord Rack 2 gehad, past er ook wel bij denk ik. En een sherman filterbank :-)

Zelf sta ik op het punt weer meer met hardware te gaan werken omdat ik op mijn werk al veel achter de pc zit. Maar qua flexibiliteit en mogelijkheden zit je met software gebakken.

Hey Niels,

bedankt voor je reply,

dus jij zegt dat ik het beste kan beginnen met synth's?

Ik heb helemaal geen ervaring met synth's.
Is er online geen site waar je de verschillende sounds van kan downloaden? Of heeft dat weinig nut aangezien het ook gaat om filters/effecten/etc?

overigens moet alles gekocht worden dus.

Mixer=> heb nu dateqapollo, maar gaat dat werken (wel send & return)
beter een pa mixer? bv soundcraft sperit e8?
sampler=> is dit nodig, of maakt dat het een makkelijker en welke werkt lekker? Lees veel over de akai reeksen.

Zijn er ook samplers/synths/sequensers in 1?

Dat zou het mooiste zijn denk ik.

Iemand ervaring met de akai MPC4000?

Misschien is de Korg Electribe MX iets voor je....dat is een sequencer/synth en rompler in 1......mijns inziens een uitermate geschikt kastje voor beginners.

Met software beginnen lijkt mij het handigst, een laptopje met ableton live bijvoorbeeld. Heb je in 1 klap alles in huis om een track te produceren, en je komt er dan gauw genoeg zelf achter wat je nog mist voor jouw sound/werkwijzen.

ik zou ook zeggen begin eens met software, maar als je graag met hardware gaat werken, alles in 1, dan is zo'n mx wel een goeie idd, of als je wat meer te besteden hebt bijvoorbeeld een yamaha rs7000

Beste Forummers,

Na weer een dagje op het world wide web doorgebracht te hebben, wil ik m'n zinnen zetten op een akai mcp 4000 of 5000, dit on combinatie met een synth. Deze keuze omdat ik ook live wil kunnen werken en je met de mcp's dat kan doen, als wel ook je software bedienen. Ook zit er volgens mij een synth in de 4/5 k, klopt dit?

MVG Vincent

Hmm als ik dat zo lees... Bedenk eerst wat je precies wilt. Denk na over welke manier van werken je wilt nastreven voordat je daar de apparatuur en/of software bij selecteert.

Begin 2007 ben ik begonnen met de aanschaf van een Roland W30 als masterkeys. Inmiddels ben ik verder qua setup en werk ik (hybride) met zowel software als hardware.

Mijn punt is dat je beter kunt oriënteren als je weet wat je wensen zijn en wat er natuurlijk mogelijk is.

Spit de volgende twee links eens door:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Probeer demo's van de diverse Softsequencerpakketten (Ableton Live, Cubase, Cakewalk Sonar, Fruity Loops)

Een MPC is heel krachtig, maar kent z'n limits qua seqencing, bij software is dit minder. Anderen zweren bij de intuïtieve workflow van een MPC. Als je er dan toch een koopt, zou ik persoonlijk eerst voor een 1000 gaan met het alternatieve JJ-os. De 4K is de meest uitgebreide ooit gemaakt, de 5000 moet je meer zien als een geüpgrade 2500.

Mijn advies is dus: denk eerst goed na over je wensen qua setup, en ga dan pas over op gerichte aankopen.
Tip van de dag: 2ehands scheelt enorm in geld... mijn huidige setup zou mij zeker 1000 euro meer hebben gekost als ik niet via marktplaats en SF zaken had aangekocht.

Beste Daan,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de verschillende software + links doornemen. De manier waar ik mee wil gaan erken, word toch waarschijnlijk een mpc 4000. Lijkt me heerlijk om zelf een numer te maken met de gevoelige pads. Ik ga even kijken of ik hem ergens kan testen (iemand)

MVG Vincent

Wat je ook kan doen...is een winkel binnen lopen...en ff een aantal synths proberen...mpc's proberen...

gezien het feit dat je hier op het forum neust ga ik er vanuit dat je al een computer hebt in welk geval ik zeg:"ga voor de software, daar kun je je geen buil aan vallen". Ik zal echter nooit iemand tegen houden die op het punt staat een mpc te kopen. Als je et geld ervoor hebt, is dat zo'n beetje de tofste muziek gimmick die je kunt kopen. Je kunt er in principe alles mee. En als het je niet lukt om er iets tofs mee te maken lag het in ieder geval niet aan het apparaat.

Afgezien daarvan loont het de moeite om je in wat software te verdiepen, al is het alleen al omdat je er zo veel van kunt leren (ook over het volgende stuk hardware wat je wilt kopen. want hardware is niet beter of slechter dan software, alleen veel, veel, veeeeeel toffer. en je wilt er meer van)

Beste Heren,

Bedankt voor de reacties. De software zal ik vandaag/morgen doornemen. Ik ga kijken of ik de mpc (kan een 4000 + krijgen voor 1300 euro.. doen/laten?) me bevalt. Iemnd suggesties voor goeie synth/sample winkel met verstand van zaken (dus geen feedback ;-)

MVG Vincent

Een MPC is een complete productietool. Probeer eens bij iemand die een van de MPC's (in grote lijnen zijn ze allemaal het zelfde) heeft, en kijk of die workflow je bevalt. Bovendien moet je bepalen voor jezelf of je ook zeker weet dat je doorzet als je er aan begint. Anders gooi je echt een hoop geld weg. Als dat zo is is er geen enkele reden om geen 4000 te kopen.

Met een MPC4000, Virus C en een masterkeyboard kom je de komende twee jaar vooruit. Vergeet niet in goede speakers te investeren, die van je drive-in zijn op een ander vlak goed dan wat je nodig hebt om te produceren.

Als je in de buurt van Eindhoven komt kun je eens bij I4 kijken.

mja, ik zou niet beginnen aan een mpc.

dat gekut op zo'n klein scherm.
Ik zou toch eerder een daw nemen, mss zelfs al FL studio.
en mss zoals Niel schreef, een jp8000/ sh-201
of een Virus KC
een goede snelle Qcore pc is ook wel een vereiste (moet lukken voor 500 euro)
enkele leuke VST's, bv predator van rob papen, microtonic.
en dan uit bouwen.

MPC, is meer voor live dan produceren imho.tuurlijk is een 4000 volwaardig maar
voor 1500 koop ik liever iets anders.

bv flstudio,pc,jp8000,geluidkaartje,en wat vst's

MPC is idd complete productietool. Als je voor de pads voor een mpc kiest kan een padcontroller (mpd/padkontrol/triggerfinger) in combinatie met software al genoeg zijn. heb je toch pads maar ook de (uitgebreide) mogelijkheden van een daw.

Iemand die wil beginnen met produceren wordt geadviseerd om duizenden euros uit te geven aan een Access Virus C en weet ik wat meer???

Ik neem voor 't gemak aan dat je een pc hebt met fatsoenlijke specs, neem FL studio, een aantal VST's en een midi keyboard, meer heb je niet nodig!!

Ga aan de slag en kijk of produceren jou ook echt ligt, leer omgaan met synthesizers, alleen dan in VSTi's.
Een makkelijke beginners VSTi is Vangaurd als je 't mij vraagt met een hoop bruikbare sounds..

Mocht je dit alles bevallen, neem dan als eerste aankoop een set monitoren (bv de KRK RP6) en ga dan pas verder kijken naar waslijsten met dikke gear om aan te schaffen.

Mocht produceren jou niet lukken of wil je hier niet (al te) serieus in verder, dan hoef je niet al je gear kwijt zien te raken (met verlies).

Succes!

Mocht je dit alles bevallen, neem dan als eerste aankoop een set monitoren (bv de KRK RP6) en ga dan pas verder kijken naar waslijsten met dikke gear om aan te schaffen.

Mocht produceren jou niet lukken of wil je hier niet (al te) serieus in verder, dan hoef je niet al je gear kwijt zien te raken (met verlies).

Succes!

Yeps mee eens!

Mocht je toch ooit met hardware aan de slag gaan:
Koop het dan meerendeel 2e hands

2e hands spullen zijn imo meer waardevast dan nieuw uit de winkel.
Als je uitgekeken bent op een bepaald app. kan je dit voor vrijwel hetzelfde bedrag van de hand doen.

Back