van Drive-in naar Studio

Beste Mede-forummers.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, heb me de afgelopen weken wat meer ingelezen in het hele gebeuren en denk dat ik aardig in de richting kom (Correct me if i'm wrong)

Seqenser heb ik Cubase Sx
drumpad (wil ook live dingen doen) Mpc 1000
synth; Acces Virus (a/b/c?)
efx korg kaoss padd
master keybord (wss deze)
mengpaneel soundcraft f1

wat blijft er over en zou ik graag wat meningen over horen (mag je m'n lijstje discutabel vinden, dan hoor ik het ook graag)

Monitors
Geluidskaart

Laatst gewijzigd:
Alle gearlists zijn in principe discutabel, hangt er maar net vanaf of die lijst jou ligt etc etc.. ;)

Anyway, mijn advies zou zijn, neem bv een masterkeyboard zoals deze

M-Audio Axiom 49

Daar zitten ook drumpads op en genoeg knoppen om je parameters mee aan te sturen..

Probeer eerst met VSTi's aan de slag te gaan inplaats van gelijk een synth + toebehoren te kopen.
Ik weet niet of je al ervaring (en kunde) hebt met Cubase?

Zo niet, probeer toch FL-studio eerst..

Succes :mega:

Ik neem aan dat je van Cubase ook eerst een demo-versie kunt downloaden, om te zien of de werkwijze je bevalt. Dat kun je dan ook vergelijken met andere pakketten. Zo'n Virus lijkt me nooit een slecht idee, zeker de A of B. Die zijn namelijk alleen tweedehands te krijgen en niet ontzettend recent meer (maar daarom niet slechter), dus mocht het niet bevallen, dan kun je de synth zonder veel verlies weer doorverkopen (en eventueel iets anders nemen :) ).

Maar zoals Avalon ook zegt zou ik als masterkeyboard zeker iets met toetsen nemen. Een Kaosspad is ook hartstikke leuk, maar niet als master bedoeld, plus dat het mij toch behoorlijk onhandig lijkt om geen toetsen in je studio te hebben staan (behalve als je een Virus koopt met klavier, maar dan heb je sowieso geen masterkeyboard meer nodig). Zelfs al heb je nog nooit gespeeld: een beetje basjes en melodietjes proberen en inspelen (en überhaupt gemaakte geluiden uitproberen) is echt zo moeilijk niet! En inderdaad: zo'n Axiom 49 geeft je meteen wat knoppen en drumpads om andere synths, vsti's, enz. mee aan te sturen (ze zijn er ook in uitgebreidere versies, uiteraard).

mja, ik zou niet beginnen aan een mpc.

dat gekut op zo'n klein scherm.
Ik zou toch eerder een daw nemen, mss zelfs al FL studio.
en mss zoals Niel schreef, een jp8000/ sh-201
of een Virus KC
een goede snelle Qcore pc is ook wel een vereiste (moet lukken voor 500 euro)
enkele leuke VST's, bv predator van rob papen, microtonic.
en dan uit bouwen.

MPC, is meer voor live dan produceren imho.tuurlijk is een 4000 volwaardig maar
voor 1500 koop ik liever iets anders.

bv flstudio,pc,jp8000,geluidkaartje,en wat vst's

as datje budget is ...1500 om wat spullen mee te gaan kopen zou ik wat cash stoppen in een leuke mixer
bv een ouder dr 2000 kocht de mijn voor 300 erg ok
asje bv een ok pc quad core met div drumvst en vst synth [zat hardcors vst te downloaden / kopen zeta / massive / ....pffff zoveel eiegnlijk te checken in vst land zat te demo-en ]

iig een leuke sound kaart erby met bv 4 in / 8out en evt een distortion un it / fx bak en met die 8 outs uit je pc gaan stoeien op een leuk mixertje voel je je al gauw een " flinke produceren "

mijn tip koop geen kut mixert [ kijk mij eens blij worden van een ok mixert!!]:dubbel::Pstaatje sound mee ...of valtie
khad meerdere behringers ..= niks wel veel voor weinig maar goed ,...laterweet je beter

ook een tube distortion goed voor oversturing en drums te laten smashen
en asje wat egts wil -koop je ernaast je pc bv een drumachientje drumstation [= tr 808 / 909 clone ]
een virus jp8000 of cheaper een ms2000 erg ok voor starter door de interface
wat ook leuk is bv een paar clone synthjes kopen
bv een mfb synth = moog prodigy
een acidlab bv een vervanger voor een rb 303 =acid
tegenwoordig al gauw 1250 eu
acidlab 300
voeljem
drumstation bv 150.- eu
een egte 808+909 ongeveer 2500 eu

sc6

Beste Mede-forummers.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, heb me de afgelopen weken wat meer ingelezen in het hele gebeuren en denk dat ik aardig in de richting kom (Correct me if i'm wrong)

Seqenser heb ik Cubase Sx
drumpad (wil ook live dingen doen) Mpc 1000
synth; Acces Virus (a/b/c?)
efx korg kaoss padd
master keybord (wss deze)
mengpaneel soundcraft f1

wat blijft er over en zou ik graag wat meningen over horen (mag je m'n lijstje discutabel vinden, dan hoor ik het ook graag)

Monitors
Geluidskaart

Juist ja, die dingen die nu missen in je lijstje, zijn naast de sequencer en misschien als je echt wilt ook het masterkeyboard wel het meest essentiële.

Ik zou zeggen koop een kleine set, probeer desnoods eerst een demoversie van Cubase/Reason en maak wat leuke dingen en laat die hier horen voor feedback. Kijk dan wat je nog mist, dat ga je vanzelf wel aanvoelen. Je haalt als je nu alles in een keer koopt zo'n oerwoud van werkwijzen en apparaten begrijpen op je af. Succes!

Beste leden,

Eerst even een en ander recht zetten. Een koass pad is uiteraard niet al;s master keybord te gebruiken. Dit is dan ook aangepast (had idd die M-audio op het oog)

Sequenser heb ik al, namelijk cubase. Dit programma gaat het zoiezo worden aangezien al mijn collega dj's/producers hier mee werken en ik zodoende al het een en ander aan ervaring heb opgebouwd (niet heel veel, maar wel genoeg om te beginnen) Daarnaast wil ik het in 1 keer goed doen (en daar lijkt cubase toch het beste in te slagen).

De soundcraft f1 kan ik voor 100 euro krijgen en lijkt me een prima begin om dingen mee uit te mixen, genoeg kanalen en een betere kwaliteit als een behringer/dap/etc die ik voor het zelfde geld kan kopen.

Ook wil ik naast draaien/produceren, ook live gaan. Dus een mpc is dan een goeie toegevoegde waarde, bovendien lijkt het me dat je daarmee makkelijker een bas lijntje inspeelt.

De virus (a/b/c?) lijkt me wel wat aangezien daar veel goeie verhalen over hoor + het feit dat ik liever (ook ;-) met hardware werk. Blijf een hardware Junkie :engel:

Kwa monitoren zal het iets worden in de trant van krk (of misschien 2dehands dynaudio)

Sorry dat ik niet helemaal volledig ben geweest, hoop dat het zo wat duidelijker is.

Toch bedankt voor de hulpvolle reacties tot nu toe..

Als je ook live wilt gaan zou ik zeker Ableton Live overwegen. Super intuitief en het is een producers- en livetool ineen, je kunt zo het podium op. Bestel je dit magazine erbij dan ben je in no-time onderweg: http://www.computermusic.co.uk/page/computermusic?entry=the_insider_s_guide_to

Ik zou er dan denk ik een setje goede monitoren, geluidskaart en een masterkeyboardje bij kopen en dan kijken hoelang je het leuk vindt. Produceren kan ontzettend frusterend zijn helemaal als je alles moet leren terwijl je juist muziek wilt maken. En hop, weer een avond naar de knoppen met niks....

Back