Prophet '08 vs Andromeda ; Ervaringen?

Ook hardstikke leuk om te doen natuurlijk, maar wel op een druilerige zondagmiddag zonder inspiratie lekker de tijd nemen om eerst patches te bouwen en niet twee uur gaan lopen kutten terwijl je track alleen een trompetje nodig had :D
Daar hebben we romplers en presets voor!

macbeth m3x haalde ik altijd met veel plezier een lekker trompetje uit.

Een mooi analoog trompetje, een van de ijkpunten van de kwaliteit van een synthesizer natuurlijk. Dat zal Dave Smith ook gedacht hebben.

ga ook niet op m'n ms20 trompetten nabouwen ( als vergelijking met de a6).
dan beter m'n solinaensemble of de juno106 (of prophet), zijn er meer op gebouwd en voor brass hoef ik niet meer dan 2 envelops 1 filter en osc en vca te hebben , dus eigenlijk simpele patch met weinig verder modulatie nodig.
beetje overkill en omslachtig om dat op "n a6 te gaan doen, maar het kan zeker en ze klinken ook goed.

Niet helemaal waar natuurlijk, je hebt ook te maken met de tijd die het kost voordat je bent waar je wilde zijn, in mijn ogen best cruciaal als je in je creatieve flow zit.

Als je een knoppensynth als de 106 voor je neus hebt, je zet hem op die modus dat je patch het geen is hoe de schuiven staat, dan heb ik binnen een minuut het geluid wat ik zocht (of het kan niet met een 106).

Ook klinkt een 106 bij vrijwel alle instellingen lekker, terwijl een modular, MicroWave XT of een FM synth allerlei neigingen tot atonale tyfusherrie hebben.

Kan ik ook wel begrijpen inderdaad, als je tijdens het maken van muziek snel wat instrumenten in elkaar moet zetten. Hoewel het met de Andromeda ook wel vrij snel kan als je het eenmaal gewend bent is hij niet beperkt tot sweet spots, je kan er zat nare herrie uit halen. Ook raak ik zelf geregeld op een zijspoor als ik een geluidje aan het bouwen ben, omdat ik langs iets anders kom dat ook erg leuk klinkt 8~

Ik heb zelf altijd synthesizers gehad waarbij ik telkens tegen beperkingen aan liep, vandaar dat ik de Andromeda en Blofeld die ik nu heb erg kan waarderen.

Ik heb Rubycon sounds uit de Andromeda horen komen (en ook gepost hier lang geleden) die NIET van echt te onderscheiden waren (in vergelijking met de plaat dan he, niet met de Moog zelf :D).

De Andromeda is VEEL veelzijdiger in klankenpallet dan de P08, maar heeft ook een diepere leercurve en een aantal irritante bugs. Binnenkort rijdt hier de derde Andromeda binnen... :engel:

ik weet niet welke bugs je het meest irriteren, bij mij is het niet zozeer de bugs , maar meer hoe het ook had gekunt.... wat me soms irriteerd.
maar goed, is het vergelijken van de p8 en de a6 ook niet zoiets als het vergelijken van een jp8 en de a6: ik ben erg blij dat ik me jupi niet heb verkocht voor de a6 , maar vindt de a6 wel zo goed en uitgebreid dat ik daar ook erg blij mee ben. (kortom wat zijn we blij). het zijn gewoon alledrie erg goede professionele synth's met hun eigen sterktes en zwaktes.

Nou... gebruik geen pedal met de arpeggiator/step sequencer, *waarom* zendt dit ding geen midi notes van de arp/stepsequencer? De 48% = 50% pulse... dat soort bugs. =(

Het meest onoverkomelijke vind ik de resolutie van de knoppen. Soms moet je blazen om de waarde op de juiste plek te krijgen. Bij iedere andere actie schiet ie voorbij zo'n waarde... ja of de cursors gebruiken, lekker, op zo'n synth... not.

Maar ondanks dat: top machine qua klankmogelijkheden. Het is een analoge sounddesigners droom wat mij betreft.

mm ja kan me er iets bij voorstellen, die bug van 50=48% stoort me niet zo, als je het eenmaal weet dan weet je het, de stepseq zonder midi is een gemiste kans en dat moeilijk de juiste waarde vinden/ het voorbijschieten , heb ik gedeeltelijk opgelost door de ( grotere) knoppen van keyboardtrackingfilter en finetuneoscilators op de bovenste rij onder het display te zetten . hierdoor heb ik grotere knoppen onder het display die ik fijner kan afregelen. ( ik heb ze niet ook veranderd op de onderste rij omdat ik dan te weinig plaats voor m'n vingers overhoudt en ik zowiezo meest met alleen de bovenste rij doe). (nou hoop dat ik duidelijk ben, anders wil ik het wel eens op foto laten zien zonodig)

De knoppenwisseling zou iedereen standaard moeten doen ja :)
Je kunt daar ook de pitch envelope knoppen voor gebruiken bijvoorbeeld.

Die pulse bug vind ik persoonlijk wel irritant, want als je snel een exacte 50% square wave wil hebben kun je niet de cursor up en down tegelijk indrukken als shortcut, je moet het altijd "indraaien".

Maar het zijn minor dingen vergeleken bij de power het apparaat. 8)

Wat ben ik blij dat ik de kaart met eigen geluiden heb bewaard :D

nou,vind het ook vervelend dat hij de waarde van de pulse reset bij uit en weer in inschakelen van de golfvorm. kun je niet even snel vergelijken of het beter of slechter klinkt als je de squarewave erbij mengt. stom gedaan.kleine ongemakken noem ik dat dan maar..

nou,vind het ook vervelend dat hij de waarde van de pulse reset bij uit en weer in inschakelen van de golfvorm.

Daar heb ik geen last van.

Waar ik wel last van heb is idd dat sommige knoppen extreem gevoelig zijn. De bpm kun je niet nauwkeurig instellen, meestal zet ik hem in de buurt waarnaar je met de pijl toetsen de juiste waarden kan instellen. Met die pijl toetsen heb ik ook problemen in het eenen menuutje doen ze het goed en in andere menu`s sta je drukken wat je wil maar er gebeurt bijna niks. Als ik aan de rate knop van LFO 1 zit en vervolgens een andere knop bedien dan sprinkt ie soms weer in het menu van LFO 1, die knop is gevoeligheid ten top.
Er gaan maanden voorbij dat ik hem niet hof te tunen en dan zijn er weer momenten dat je hem dagelijks staat te tunen.

Voor de rest is het in het begin even wennen met editten, hij gaat namelijk erg diep.

De effecten zijn btw erg bout.

ja die zijn wel leuk voor live maar verder niet zo bijzonder.
vraag me trouwens af of je niet beter externe clock kunt gebruiken?
grappig ook hoe iedere a6 weer iets aparts lijkt te hebben
we worden wel een beetje offtopic by the way, moeten misschien maar richting andromeda-treath gaan

Zoals iemand anders al zei, als je de Andromeda te complex vindt dan is dat een tekortkoming van jezelf

Niet helemaal waar natuurlijk, je hebt ook te maken met de tijd die het kost voordat je bent waar je wilde zijn,

En met de cognitieve complexiteit van mensen even ter aanvulling.

ok...hij is er!! Prophet 08 rack..net een paar uur binnen.. en.. gelijk weet ik weer waarom ik een analoge poly wilde..WOW.. en ik maar denken dat er vette VA's waren.. dit is zelfs in deze dagen nog niet te benaderen door software.. gewoon een brok in mn keel van geluk wanneer ik hem/haar bespeel.

iedereen die alleen VA's kent.. KOOP EEN ECHTE ANALOGE BAK

zo.. in tijden niet zo blij geweest met iets materieels. dat wordt vele uren aan synthpartijen opnieuw opnemen :)

DSI, ik buig voor u. Dank U!

Back