Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

• MP3 is mij best

Stemmen: 3 30,0%
  • OGG is gratis en klinkt prima!

Stemmen: 5 50,0%
  • MP3? never! Wat een shit is dat, koop breedband.

Stemmen: 1 10,0%
  • VQF en OGG is zo onbekend

Stemmen: 1 10,0%
  • VQF is veel beter

Stemmen: 0 0,0%
  • MP3 is gewoon het beste

• Hangt meer van de gebruikte software af

• Totaal aantal stemmers
    10
  • Enquete gesloten .

wesko

Artificial sounds R real
We kennen allemaal MP3, dat niet gratis is (spelen wel, comprimeren niet). Yamaha heeft al jaren VQF, juridische status mij onbekend, klinkt wel prima. OGG is gratis uit de Linux-speeltuin, bevalt ook goed.

Ik comprimeer meestal m'n mp3's op 160 kb/s, dat werkt prima voor mij, en de bestanden worden dan ook niet te groot. Het formaat OGG ben ik wel eens tegen gekomen, maar dat is inderdaad nogal onbekend, maar wat ik gehoord heb doet niet onder voor de kwaliteit van mp3. VQF ken ik eigenlijk alleen van naam...

Re: Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Origineel geplaatst door wesko
We kennen allemaal MP3, dat niet gratis is (spelen wel, comprimeren niet).

dat wist ik niet... wie moet ik dan betalen als ik een mp3tje wil bakken?

het lastige aan MP3 is dat mensen zelf de kwaliteit van de keten bepalen....cd rippen, of bij vinyl de geluidskaart, preamp, naald etc.... en dan nog het encoden, en vervolgens het decoden..daar kan je een heleboel fout doen zodat de mythe weer es wordt bevestigd dat MP3 niet goed kan klinken..... ben ik het zelf niet mee eens, en uit onderzoeken blijkt ook dat het net zo goed als de source kan klinken...mits alle elementen van de keten goed zijn...

mijn advies: gebruikt een goede ripper die error-correctie en anti-jittering kan toepassen..bv EAC..... vervolgens niet meer normalisen, meestal staat het al snoeihard op CD...dan encoden met LAME op de R3Mix preset......vervolgens afspelen met de MAD decoder..die detecteerd clipping ed... voor vinyl gelden natuurlijk iets andere punten...gebruik een fatsoenlijke phone preamp en soundcard, dus geen SB live ofzo..... normalisen naar stukje onder de 0dB.....zodat je nog wat headroom hebt.... en dan weer dezelfde stappen als hierboven..

Olaf

Re: Re: Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Re: Re: Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Origineel geplaatst door bounce
dat wist ik niet... wie moet ik dan betalen als ik een mp3tje wil bakken?

mp3 is patented, dus als je mp3 software maakt moet je betalen.
ogg daarentegen is patent-free, dus je moet niet betalen als software vendor.

Of je als gebruiker van een mp3-encoder legaal bezig bent is redelijk grijze zone.

Het zijn wel allebij lossy formats, voor losless compressie zijn er FLAC en shorten onder andere.

lossy == om goeie compressie te bekomen wordt er een deel van de oorspronkelijke data weggefilterd die voor een mens toch niet hoorbaar/zichtbaar is

lossless == alle oorspronkelijke data zit er nog in, het is alleen door een verkleiner gehaald

Het verschil in compressie is uiteraard redelijk groot :)

Origineel geplaatst door Nemco
Ik comprimeer meestal m'n mp3's op 160 kb/s, dat werkt prima voor mij, en de bestanden worden dan ook niet te groot. Het formaat OGG ben ik wel eens tegen gekomen, maar dat is inderdaad nogal onbekend, maar wat ik gehoord heb doet niet onder voor de kwaliteit van mp3. VQF ken ik eigenlijk alleen van naam...

Ogg comprimeert standaard met VBR, Variable Bit Rate, wat de kwaliteit/grootte verhouding ten goede zou moeten komen. Bij mp3 kun je dit ook doen, maar sommige spelers kunnen er niet goed tegen.

VQF is nieuw voor mij...

Origineel geplaatst door andete
Ogg comprimeert standaard met VBR, Variable Bit Rate, wat de kwaliteit/grootte verhouding ten goede zou moeten komen. Bij mp3 kun je dit ook doen, maar sommige spelers kunnen er niet goed tegen.

VQF is nieuw voor mij...

VQF is Yamaha bedenksel. Ken verder geen techniek of "law". Schijnt (bla bla buzz buzz) beter te zijn dan MP3. :Z

Re: Re: Re: Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Re: Re: Re: Welke compressiesoftware? MP3? OGG? VQF?

Origineel geplaatst door andete
lossy == om goeie compressie te bekomen wordt er een deel van de oorspronkelijke data weggefilterd die voor een mens toch niet hoorbaar/zichtbaar is

Inderdaad, het is dacht ik zelfs zo dat de bijproducten van het afspelen zich lekker verschuilen achter de oorspronkelijke klanken door "masking" (bepaalde frequenties hoor je niet als een andere ook aanwezig is op een bepaald volume).

Back