IDM/Acid track... feedback erg welkom!

Alpha Tuning

Ingeburgerd
Hallo daar.

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een track die nu hopelijk af is.
Ik ben alleen nog niet zo te spreken over de mix en de master. Feedback en advies is heel erg welkom.

Waarschijnlijk is dit nummer voor 808 puristen niet om aan te horen, ben benieuwt of iemand hoort waarom. *D

Alpha Tuning - I_LIKE_TO_SWIM

Al bijvoorbaat dank voor het luisteren!

PS.

De geluiden komen uit of zijn van:
Tr-808
Tr-909
Tr-101... *SH-101* *D
Minimoog
PolySynth
Arp 2600

FX:
Korg MS 20
Waves Tverb
Waves L2
Vintage warmer

Laatst gewijzigd:
Arrangement is leuk, maar hij klinkt VEELS te softsynth. Een ARP patch op een Vanguard maakt bijv nog geen 2600:)

en de "MOOG" is volgens mij ook geen MOOG (of je hebt je mix ITB gewoon verkloot) verder leuk, maar qua sound dus nog veels te BartSmit....

Bionrg: Dank! Ja, ik ga wel eens kijken of ik dat wat naar beneden kan halen.

Raphie: Ik denk dat het softsynth geluid mede komt omdat die ook gebruik, nou vind ik daar persoonlijk niks mis mee en ik pretendeer ook niet een anologe sound te hebben. Wel zou ik van wat jij noemt het "bart smit" geluid af willen.
Ik mix idd ITB en gebruik nog al wat compressie. Heb je misschien enig advies hoe ik mijn geluid kan verbeteren (zonder een echte Arp 2600 uit de kast te moeten halen).

Als dit de sound van BartSmit is, dan neem ik meteen een klantenkaart! ;)

Lekker trackje weer ouwe! Wanneer komt je nieuwe album uit met dit soort tunes?

PS de TR-101 bestaat (nog) niet volgens mij :P

Bionrg: Dank! Ja, ik ga wel eens kijken of ik dat wat naar beneden kan halen.

Raphie: Ik denk dat het softsynth geluid mede komt omdat die ook gebruik, nou vind ik daar persoonlijk niks mis mee en ik pretendeer ook niet een anologe sound te hebben. Wel zou ik van wat jij noemt het "bart smit" geluid af willen.
Ik mix idd ITB en gebruik nog al wat compressie. Heb je misschien enig advies hoe ik mijn geluid kan verbeteren (zonder een echte Arp 2600 uit de kast te moeten halen).

Dat is vooral mix, eq en minder compressie. een bitcrusher op het ijzerwerk wil ook wel helpen, een flanger op wat synthlijntjes
alles echt optimaal lowcutten om meer headroom te creeeren, subgroepen maken en deze induvidueel compressen. etc. etc.

En zeg me als ik het mis heb, maar is deze track gemaakt in FLStudio? :)

Als dit de sound van BartSmit is, dan neem ik meteen een klantenkaart! ;)

Lekker trackje weer ouwe! Wanneer komt je nieuwe album uit met dit soort tunes?

PS de TR-101 bestaat (nog) niet volgens mij :P

Haha, ja... die TR-101 is echt rete vet! Ik let ook weer niet op!
Dank gozer! Demo is bijna klaar en dan krijg jij meteen een kopie!

Raphie: Is dat zo duidelijk te horen? Ik gebruik FLstudio vooral omdat het relaxt met VST's omgaat. Ik wil telkens kompleet overgaan naar cubase of LIVE maar loop dan tegen het vermoeiende vst systeem aan.
...misschien wordt het toch eens tijd om over-te-stappen.

Ja, dat is EXACT de reden dat ik geen Fruity gebruik, het klinkt BARTSMIT.... heeft een bepaalde foute swing, veels te veel uitgeholde presets. Is echt een hele duidelijke "blikkerige sound" (en die krijg je niet weg zonder over te stappen)

Nu is FLstudio 8 echt al een flinke verbetering, de standaard presets en fx gebruik ik toch nooit. Maar ik loop inderdaad op tegen een geluid waar ik niet van af kom... Misschien dan toch eens kijken of het in Cubase beter klinkt. Bedankt voor feedback, zet me weer aan het denken :)

Ik vind FLStudio nog net zo fout, waar je bijv met Reason altijd een bepaalde grain hoort, zo hoor ik met FL producten altijd een soort van FischerPrice sound. Natuurlijk als je dit laat masteren door een goede tubechain krijg je wel wil wat "grunt" terug, maar een kale mixdown zonder nabewerking klinkt gewoon niet. + qua timing heeft FL altijd een bepaald soort "swing"(of iedereen zet die swing gewoon aan) maar die timing is zo overduidelijk dat het irritant is. ALLES stuwd alsof alles 2 ticks t.o.v. van elkaar opschuift, hoe ze het doen weet ik niet, maar het helpt "mee" aan de standaard FL feel.

Nu wist ik dat er een hoop "haat" was voor FL, ik begin nu te begrijpen waarom. Het "bartsmit" geluid hoor je voornamelijk veel terug in de recente stroming van jumpstyle, dat heeft mij ook wel een beetje wakker geschut. Toch heeft het een van de betere infaces die de workflow echt versnellen.
Ik zat laatst in ProTools te werken en ik moet zeggen dat, ondanks de onduidelijkheden, het gelluid een stuk beter klonk.
Wat gebruik jij voor je tracks?

Hehe, de tracks die je op m'n Myspace kan luisteren kom uit Cubase met SSL Duende en Native Instrumenents Komplete 5, + van Tone2 de Gladiator & WarmVerb.

hardware:
Waldorf Blofeld
Acces Virus TI
MOOG Little Phatty
Lexicon MPX-100

Mastering doe ik in Wavelab6
met de SSL X-Comp en X-EQ

m'n JOMOX Xbase999 komt morgen binnen samen met m'n 2e DUENDE PCIe

op het lijstje voor eind deze maand staan Lexicon mpc96 en misschien de Avalon DA2044

Dat is geen misselijke lijst! Het geluid op "Atticon" is echt bruut, die bass is echt lekker diep.

Ik ben langzaam mijn hardware aan het uitbreiden, het eerst volgende op mijn lijst is een Oberheim Matrix 1000 en een MachineDrum. Ach, eerst maar eens mijn software en muziek in orde krijgen. :)

Raphie....serieus.... je praat poep.
Dat jij FL kut vind klinken komt omdat jij het zo laat klinken.

Prima, toch maar weer toevallig dan dat ik het er zo uitpik:z

Fruity plugs klinken gewoon niet, Fruity zelf heeft gewoon qua timing een bepaalde sound. Tuurlijk kan je alle Fruity's vervangen door andere VSTi's maar dan nog blijven de shuffles en timing zooo ontzettend herkenbaar.

Ken je van vroeger nog "Rubber Duck" ?!? daar zat bijv ook zo'n "foute" house shuffle in. kan m'n vinger er niet exact opleggen, maar hoor het gewoon altijd direct. de summing in Fruity draagt ook redelijk bij aan het BartSmit geluid. rewire maar een naar Cubase, wedden dat het al beter klinkt?

Ik vind het echt complete bs Raphie zegt.
De mix is helemaal niet verkloot.
Het kan zeker wel wat meer punch en diepte gebruiken ja, maar Bart Smit klinkt het zeker niet.

Dat je het er uit pikt is alleen maar omdat het digitaal is, en vervolgens gok je.
Of ben je nu opeens expert op het gebied van digitale summing engines ?

Alpha tuning laat je niet afschrikken je bent goed op weg !

Hij is absoluut goed op weg en staan ook erg lekkere tracks op z'n Myspace. Daar gaat het niet om. Dus Crea top! arrangement top! instrumentkeuze top! Maar overall engisins beperkt door de middelen. Op zich niks mis mee, laten we zeggen dat de track qua technisch mixpotentieel nu op 65% zit. door verdere fijntuning met de gebruikte spullen kan hij dit misschien naar 80% krijgen. Maar die laatste 20% voor een PERFECTE mix is toch echt wel de kwaliteit van de bronnen, waarbij de gebruikte softsynths in minder layers en rustigere stukken toch als BastSmit klinken Layeren of betere (soft) synths zijn het enige dit dat kunnen veranderen. Het mist textuur en diepte.

Hehe, bedankt Negative Plus!

Kijk, heb het vaker gehoord mensen die zeggen: "Zeker FL gebruikt, dat is te horen". Vroeger was mijn reactie met schaamte: "Ja". Tegenwoordig schaam ik me er niet meer voor want het werkt gewoon lekker. Toch zit ik nog steeds met het geluid... hoe miereneukerig het ook is soms, het verschil is er. Ik wil het onderste uit het programma halen en goed advies over hoe en wat helpt mij daar bij zeker.
Of ik overstap op een ander programma valt nog te zien. Uiteindelijk zijn de tools net zo goed als diegene die ze gebruikt.

Maar bedankt voor de feedback, ik kan hier zeker wat mee. Ik ga vanavond hard aan de slag en hoop morgen een betere mix te kunnen laten horen!

De mix op zich is nog niet eens zo slecht, maar ik denk dat je naar andere VSTi's moet kijken om het allemaal wat warmer en ronder te krijgen

Back