Ambient geluiden maken

Stabby

Ouwe rot
Ik ben al even aan het experimenteren met mijn Microkorg, maar ik wil nu wat verder gaan. Ik heb nu zin om wat ambient geluiden te programmeren (geen specifieke klanken). Zijn daar tutorials voor?

Laatst gewijzigd:
Ik heb enkel je tweede voorbeeld beluisterd. Volgens mij kom je al een heel eind als je een een pianoklank gaat proberen maken of daarvan vertrekt... Een regel lijkt me te zijn: geen hàrde klanken. (harde zaagtanden enz)...

Je kan ook wat percussieklanken proberen maken...

Op de microkorg kan dat mss via sync met een pitch osc op de 2de osc... al weet ik niet meer perfect of dat wel ging op de MK.

Zoek eens op 'synth secrets', op soundonsound hebben ze zo'n hele reeks gemaakt...

Of samples uiteraard...

Daarna: veel echo's, delay's in combinatie met geluiden met een trage attack (ofwel geluiden écht gaan reversen... dat geeft je heel snel zo'n sfeer)...

Tapijtjes maken...

Grtz,
ARD

se7en: bedankt!

monotron: ik zoek zowat alles dat in het genre zou passen. Een beetje in de stijl van Rei Harakami en heel wat muziek uit games:

http://www.youtube.com/watch?v=huTmJaO4j1M
http://www.youtube.com/watch?v=HxakrxHyXeA
http://www.youtube.com/watch?v=BmJTk3WZ-GM
http://www.youtube.com/watch?v=kFOVchr4xQk

Gewoon wat tips om vlotter bij deze klanken te komen helpen al veel! (bv welke golven, effecten, filter en filter EG, beide oscilators of slechts één,...)

Ik weet natuurlijk dat het meeste van deze geluiden op een Microkorg niet haalbaar zijn. Suggesties voor een synth die veel van deze geluiden heeft zijn welkom! Ik overweeg nu een Korg MicroX.

Alpha Juno voor pads en warme zwepende geluiden
Yamaha AN1x (of AN200)
Alesis ion - micron

Begin eens met een zaagtand met een filter op, halfdicht, geen of bijna geen resonance. Dan een LFO (sinusgolf) die de frequency van de filter moduleert en zet die dan zeer traag... Dàt kan op een microkorg... Daar een reverb of delay op en je zit al een heel eind voor een mooi tapijt.

De piano-achtige geluiden kan je maken door de filter envelope heel 'snappy' te maken. Geen attack, korte decay, sustain halverwege en een beetje release. Dan klooien met de frequency en filter env hoeveelheid om het gewenste geluid te krijgen... probeer dit eens met alles behalve sinussen...

Door op noise een filter te zetten en hoge reso kan je klanken krijgen die ook een toonhoogte hebben. Dit kan ook op de Microkorg. Het staat zelfs in de manual. Als je dan je amp envelope zo aanpast dat die geluiden kort zijn krijg je mooie zachte bliepjes... nuja, zo zacht zijn ze op de korg niet... maar je krijgt het idee...

Kijk eens naar de roland sh201... heel prijzelijke beginners-synth. Ook prijselijke niet-beginners synth. Gewoon eenvoudige no-bullshit synth waar je erg goed synthese kan op leren...

Naar mijn mening is élke synth beter in warme sounds dan een mk... maar ik hou niet van zijn sound.

Grtz...

Ik maak alleen maar ambient. Inmiddels ben ik van mening dat welke synth je gebruikt eigenlijk niet uit maakt. Het is vooral een kwestie van je bron geluid "te bewerken" oa delay, reverb maar probeer ook eens pitch of het reversen van audio, extreme modulatie, self-oscilation etc. Mbt synths sounds programmeren, gebruik trage envelopes en veel modulatie zodat je sound nooit hetzelfde klinkt maar continue evolueert.

Ik maak alleen maar ambient. Inmiddels ben ik van mening dat welke synth je gebruikt eigenlijk niet uit maakt. Het is vooral een kwestie van je bron geluid "te bewerken" oa delay, reverb maar probeer ook eens pitch of het reversen van audio, extreme modulatie, self-oscilation etc. Mbt synths sounds programmeren, gebruik trage envelopes en veel modulatie zodat je sound nooit hetzelfde klinkt maar continue evolueert.

Geweldig :)

Hoe heb je dat geleerd? Ik vind er maar geen tutorials voor...

Ik denk dat Sjaak je net de perfecte tutorial gegeven heeft. Microkorg is er zeer geschikt voor met die fijne filters. Geluid met filter niet te ver open, lange attack, decay en release tijd op op amp envellope (EG/ADSR), sustain niet te laag. Brede akkoorden (witte toetsen: altijd goed). Trage sinus LFO op filter cut off en/of resonance. Lange delay, bak reverb. 30 bpm en gaan met die banaan. Hier en daar een bliepje en een percussiedingetje, ijl vaag traag melodietje. Verlichting gedimd. Niet vergeten op record te drukken. Ik lust er wel pap van.

Probeer ook eens Flangers(die met een delaytime?manual functie),phasers, chorus en ringmodulatie. Geeft hele trippy geluiden, zeker in combienatie met delays

Bedankt voor de tips! Ik vind de Microkorg alvast heel wat beter klinken doorheen mijn Kaoss Pad 3. Ik heb alleen geen chorus en qua reverb is de KP3 toch ook maar beperkt. Misschien eens kijken naar een Lexicon MX200?

Misschien niet onbelangrijk, maar als je eenmaal wat verschillende zwevende pads hebt gemaakt, probeer ze dan eens te stapelen op elkaar (Layeren).
Zo haal je 'op het oor' met een omweg nog meer uit je Microkorg, dan wat er in zit.

De noodzaak voor mij om dit te doen kan zijn, als een patch (op je micro bijv.) niet complexer kan qua evolueren.. dan zal een ander geluid eroverheen of eronder dit moeten bewerkstelligen.. dus layeren was een goede uitkomst.

Bijv. een wat donkere pad (veel laag) + een ijle pad (zonder laag) + freak-pad + .... verzin 't maar

Laatst gewijzigd:
Klinkt goed :)

Maar ik zal even mijn angst overwinnen en het volgende vertellen: ik weet niet wat sweeps, modulatie en self-oscillation zijn :o:

Plots heb ik wel het gevoel dat ik de verkeerde effectenbak heb gekocht. De reverbs stellen niets voor en je kan de effecten niet precies instellen. En de sampler is zo beperkt dat ik een MPC zal nodig hebben. Maar ik wil ook nog een synth. En ik kan beide niet betalen :stupid

Ik zal maar eens creatief proberen zijn :)

Wat? Je weet niet wat zelf-oscillatie en modulatie zijn?! ;) (een sweep is een geluid dat opkomt en weer weggaat, vooral bekend als volume-effect, maar dat hoeft niet per se)

Als je per se nog een synth erbij wilt, zou ik trouwens iets simpels zoeken met veel knoppen. Te ingewikkeld, en je ziet door de bomen (aan mogelijkheden) het bos niet meer; geen knoppen, en alles wordt onduidelijk (geldt dat bij de Microkorg niet al voor je?). Die AN1x die genoemd wordt, heb je al voor 250 euro (wel je tweedehands-angst overwinnen ;) ). Simpele tweedehands samplers hoeven ook niet duur te zijn. Maar ik krijg de indruk dat je vooral knoppen nodig hebt, om goed te kunnen pielen en uitproberen; zeker voor spelen met lfo's (hard nodig voor mooie pads) is het fijn als je niet steeds moet rondklikken om de giede instellingen te kunnen wijzigen!

Ik heb op zich geen probleem met weinig knoppen. Ik vind de Microkorg heel vlot werken. En ik verkies altijd een compact formaat. Ik heb al enkele synths met veel knoppen geprobeerd en enkele met menu's (Blofeld) en de ervaring is hetzelfde. Ik zal hierin wel alleen zijn, ik hou gewoon van menu's zolang ze goed in elkaar zitten :)

Als het op sampler's aankomt, ik wil geen oud cheap model want ik zal sowieso wat beters willen na een tijd. De MPC500 lijkt me perfect en kan ik tevens als sequencer en drumcomputer gebruiken.

een virus? heb je een (veelzijdige) synth erbij + effecten. bovendien heeft ie nog menu's ook :D

Die overweeg ik (een Virus A), maar de voornaamste vraag is volgens mij: sampler (tevens sequencer+drumcomputer) of synth? Ik zoek gewoon iets waarmee ik wat verder kan, want ik voel me nu al wat beperkt (voornamelijk door de slechte sampler in de KP3 denk ik).

Met een sequencer erbij krijg je meer van alles wat en wordt je studio "completer" dan wanneer je een tweede synth erbij neemt. Als je het leuker vind om gewoon geluiden te maken heb je meer aan een synth. Voor wat betreft een sequencer+sampler zou ik dan een rm1x + een losse sampler overwegen. De rm1x is goedkoop en zeer geschikt om meerdere apparaten mee aan te sturen.

Back