Mastering ?

Mastering is for wuzziezzz...

Ik hou niet van te perfect gemasterde dingen. Dat komt niet natuurlijk genoeg over naar mijn goesting. Met te veel mastering kill je gewoon het gevoel. Helaas is in proffesionele kringen tegenwoordig mastering belangrijker dan muziek... Met mastering krijg je toch alles goed-klinkent (niet hetzelfde als kwalitatief goed).
Das mijn mening maar, hoor... Maar ja, ik heb dan ook een beetje een hekel aan orde, regels en standaarden.

Origineel geplaatst door oli303
Mastering is for wuzziezzz...

Ik hou niet van te perfect gemasterde dingen. Dat komt niet natuurlijk genoeg over naar mijn goesting. Met te veel mastering kill je gewoon het gevoel. Helaas is in proffesionele kringen tegenwoordig mastering belangrijker dan muziek... Met mastering krijg je toch alles goed-klinkent (niet hetzelfde als kwalitatief goed).
Das mijn mening maar, hoor... Maar ja, ik heb dan ook een beetje een hekel aan orde, regels en standaarden.

Met mastering krijg je toch alles goed-klinkent ....?????

Als jou mix flut is,wat denk je dan? dat een master jou track nog tot een juweeltje kan maken? not
Een master is wel degelijk noodzakelijk voor vinyl cd enz....
En zelf masteren is ook niet echt aan te raden.. ,je moet dan wel van goede huizen komen
Die mensen hebben a:goede oren b:een studie gehad c:high end spullen...
er zijn er ook niet zo heel veel op de wereld. volgens mij een zeldzaam beroep

een vraagje als jij mixed check je dan wel eens mono? voor phase problemen?(ff tussendoor)

ik denk dat de meeste hier hun mastering lekker zelf doen ten eerste omdat dat een stukkie goedkoper is voor een hobbiest die zijn geld beter ergens anders voor kan gebruiken.

trouwens ik zelf doe het zelf omdat ik het ook leuk vindt omte doen

Ik heb een keer laten doen !!! Maar was niet zo'n succes, maar wel beter dan ik zelf had gedaan Daarom dan ook deze vraag. Misschien dat iemand nog goede ervaringen heeft of tips.

Origineel geplaatst door Shivah
Met mastering krijg je toch alles goed-klinkent ....?????

Als jou mix flut is,wat denk je dan? dat een master jou track nog tot een juweeltje kan maken? not
Een master is wel degelijk noodzakelijk voor vinyl cd enz....
En zelf masteren is ook niet echt aan te raden.. ,je moet dan wel van goede huizen komen
Die mensen hebben a:goede oren b:een studie gehad c:high end spullen...
er zijn er ook niet zo heel veel op de wereld. volgens mij een zeldzaam beroep

een vraagje als jij mixed check je dan wel eens mono? voor phase problemen?(ff tussendoor)

Als ik mijn mening zeg, is er toch wel altijd iemand die het verkeerd verstaat helaas... (no offence)
Als ik een scheet in de micro los, gaat een master (klinkt als ne sul uit nen Harry-Potter film) hier niet echt de 5de van Beethoven van kunnen afmasteren, neen... dat klopt...

Ik hou gewoon van muziek, niet van al die technisch-commerciƫle bazaar. Ik vind dat allemaal overbodige kapitalistisch commerciƫle overkill...
Masteringbedrijven??? Die doen dat niet gratis, denk ik toch??? Indien wel, mogen ze mijn gerief gerust masteren... ;)
Een goedkope analoge mengtafel en 2de hands budget-instrumenten... thats the way to go... F*ck 10,000den-Euro-studio's...

Sorry, ik liet me effe gaan... sorry

Ach ik leverde mijn nummers gewoon als wav bestanden op een cdtje en ik betwijfel
of er veel aangesleuteld is voordat ze op plaat werden gezet. Ik zeg doe alleen
normaliseren en verder echt niks. Niet alles klinkt ook helemaal zo als het hoorde,
mag toch goed genoeg. Het grootste probleem was wat oversturing hier en daar.
Dat kan ik voorkomen door in de toekomst de decay van m'n 808 bassdrum niet helemaal open
te gooien.

Ik zie het al weer, bijna niemand heeft hier de ballen verstand van mastering.
Mij incluis, daarom doe ik er ook wat aan. Nou ja, probeer het tenminste. :)
(Shivah wel iets dan, maar te studeren hoef je IMO niet persƩ)

Maar als je het zelf gaat proberen zul je versteld van staan hoe snel je merkt dat je eigen mix totaal zuigt. En als die dan misschien niet zo zuigt heb je wellicht toch nog aanleg. :P

Voor zover ik weet moet je gewoon een paar dingen in de gaten houden.

- Dat het niet uit fase is( dus mono beluisteren, wat shivah ook vermeldt)
- Dat er geen belachelijke pieken (volume)in zitten, want dat trekt je plaat gewoon niet en dat betekent dat de rest van je mix een stuk zachter is, en dat is niet gewenst lijkt me).
-Dat je geen stereo bassen gebruikt want gaat de naald dansen.
-Dat je je tracks ook eens op ander speakers beluisterd, bijv in de auto, eens op een p.a. proberen als je de mogelijkheid hebt, maar ook eens op een goedkoop draagbaar radioootje ofzo, dan heb je een beetje referentie.

het is volgens mij normaal dat voor je track op plaat gaat, het beluisterd wordt door de snijder, die wil gewoon weten waar hij aan toe is.
Eventueel zal hij het door en finalizer halen als er echt nix van te bakken is.

Ik denk persoonlijk dat als je stereomix niet in orde is, het er door het te laten masteren niet beter op wordt.
als je problemen met mixen hebt huur dan een studio met engineer die alles voor je mixt, als je zeker wil zijn dat het wat wordt.( met de mix dan.....)

succes

:gaap:

Wat Shivah bedoeld volgens mij is dat het goed is dat er een professional naar luistert en er wat aanpassingen aan doet, want andere (getrainde) oren horen meer dan jij als je het nummer al van voor naar achter en weer terug kent.. Kijk maar op cd's, er staat altijd op: mastered by: blablabla. 'Zelfs' voor hardcoregabber technopunk hardrock producties maw onmisbaar, en ik denk zelf een vereiste (van het management) als je een cd mag uitbrengen.

Arv

er is nog genoeg te sleutelen aan een mix in de master fase, maar dat is vrijwel altijd op het gehele klankbeeld, en niet aan individuele instrumenten. een fatsoenlijk master proces kan ook wel degelijk een hoop toevoegen aan je track, zeker als je een beetje commercieel bezig bent en er rekening mee wilt houden dat ie ook op radio3 lekker moet klinken...

alleen zijn er veel mastering bedrijven in nederland die zich er erg gemakkelijk vanaf maken. een vriend van me heeft wel eens een track laten masteren bij een "professional", kostte een paar honderd euro voor 1 track, en die man bleek er (in deze volgorde) alleen de C4, S1 en de L1+ overheen te halen in soundforge met de standaard settings. en klaar was ie. ja, zo kan ik het ook...

ik heb zelf wel eens een rock-cd gemasterd voor een bandje dat een opname had gemaakt in een redelijke budget studio, en als je het origineel materiaal vergelijk met het materiaal op cd, dan hoor je toch echt het verschil tussen een budget opname en een redelijk professioneel geluid. net dat kleine randje extra, en daar gaat het bij goede mastering om.

ander vraagje: is masteren van oudsher niet veel meer gericht op albums? maw: nummers bij elkaar als 1 geheel te laten klinken? da's een heel ander verhaal dan 2 aparte nummers op een 12" lijkt me....al betwijfel ik het nut van een aparte mastering zeker niet.... maar of de kosten tegen de baten opwegen? als ik wat mensen ken met genelec's en UAD1 plugs dan lijkt me toch dat met een aantal setjes oren en monitors je toch een behoorlijk goed klinkende eind mix moet kunnen maken?

Olaf

individuele tracks masteren, zeker voor de radio, is een vak apart. het gaat er dan om om alle dynamiek eruit te halen en dat ding zo vet mogelijk over de radio te kunnen pompen... luister maar eens naar het verschil in klankkleur en dynamiek van een nummer op sky radio en op de cd... dat scheelt enorm!

maar het is inderdaad waar dat van origine masteren meer gericht was op volledige albums. en dan gaat het o.a. om de verhoudingen van volume tussen de tracks gelijk te trekken, soms zelfs over het hele album een hele lichte reverb te gooien om het een beetje hetzelfde gevoel te geven, de keuze van de trackvolgorde, eventuele overlopen tussen nummers, de overall eq etc...

Origineel geplaatst door schaapje
individuele tracks masteren, zeker voor de radio, is een vak apart. het gaat er dan om om alle dynamiek eruit te halen en dat ding zo vet mogelijk over de radio te kunnen pompen... luister maar eens naar het verschil in klankkleur en dynamiek van een nummer op sky radio en op de cd... dat scheelt enorm!

Is het niet zo dat ze gewoon bij Sky een paar compressors en exciters hebben staan?

equate

Origineel geplaatst door equate
Is het niet zo dat ze gewoon bij Sky een paar compressors en exciters hebben staan?

equate

ja dat is de klassieke FM compressie....... maar de grap is dat vroeger een goede mastering-engineer daar rekening mee hield en dus de track zodanig compressede dat ie door die FM compressors supergoed klonk, bij voorkeur harder dan de andere nummers..... nu is het echter zo met die multicompressors en digitale look-ahead ed dat het effect van die mastering plus de FM compressors gelijk al bij het masteren wordt toegepast.....dus echt het knallen naar 0dB, zo'n digitale muur zonder enige dynamiek zeg maar......zodat die FM compressors niet eens meer iets hoeven te doen....

Olaf

Radio 538 is pas een muur zonder dynamiek...

Maareeeh..

Ik denk dat als je mix goed is, je weinig mastering nodig hebt...

MAW : als je mastering nodig hebt, kun je gewoon niet mixen....
;) ;) 8)

Origineel geplaatst door Bass
Radio 538 is pas een muur zonder dynamiek...

Maareeeh..

Ik denk dat als je mix goed is, je weinig mastering nodig hebt...

MAW : als je mastering nodig hebt, kun je gewoon niet mixen....
;) ;) 8)

Bullshit! And you know it... :duivels:

Ik zie het zo.. Als ze in de motorsport een motor gaan fine tunen is dat niet per se om de auto harder te laten rijden maar ook om hem te optimaliseren. Zonder dat fine tunen werkt de bolide ook, maar het effect is minder groot.. Met muziek precies zo. Masteren hoeft niet, maar het maakt je tracks wel professioneler.

Arv

Back