Eigen homestudio opzetten

michaelmmm

Nieuwkomer
Hallo iedereen,

Ik ben behoorlijk nieuw hier en loop tegen verschillende vragen aan. Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Het volgende ben ik van plan;

Ik ben bekend met het programma cubase, geen probleem. Echter met het aansluiten van apparatuur helemaal niet!!! Ik ben in het bezit van een Access Virus Indigo, EMU 0404 USB geluidskaart, een roland SP 555 sampler (even uitproberen) en uiteraard een goede computer inclusief software. Ook heb ik monitors aangeschaft, verder geen probleem. Nu wil ik het volgende;

In Cubase gaan werken met de Access Virus Indigo en de Roland SP 555. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit allemaal aan moet sluiten. De meesten zullen mij wel een beetje 'dom' vinden, maar ik ben dus gewoon echt nog lerende en onbekend met het aansluiten van de apparatuur. Ik hoop echt dat iemand mij hier mee kan helpen.

Groetjes Michael

Hoi Iedereen,

Ik ben inmiddels weer ruim een week aan het stuntelen en kom er niet echt uit. De Access Virus Indigo werkt via midi in cubase, geen problemen! Echter nu vraag ik mij af hoe ik mijn sampler (roland sp 555) aan moet sluiten op de emu 0404 usb. Ik snap dat ik met een stereo jack van de roland (output) naar een input van de emu 0404 moet. Nu zit ik me echter af te vragen wat voor kabeltje ik daar voor nodig heb. Zoals jullie kunnen lezen ben ik een echte beginner ;)

Tsja - twee jacks dus! :P

Okee, iets nuttiger: je hebt in principe drie soorten audiokabels (audio via usb niet meerekenend).

Tulp:
HQM-243.jpg

Minijack:
minijac-minijack.gif

Jack:
CABLE+GP+63+D.JPG

Elk van deze kabels is op zich mono, dus voor een stereo-aansluiting heb je er twee nodig (voor links en rechts).

Maar nu een paar leuke extra's: wil je die sampler via een klavier kunnen aansturen (dus dat je op je Indigo op een toets drukt en je geluid uit de sampler krijgt), dan moet je een MIDI OUT van de Indigo met een MIDI IN van de sampler verbinden (commando's gaan via midikabels, geluid via audiokabels; zie die andere thread, waar ik hierboven naar verwees). En wil je je sampler aansturen met Cubase, dan moet ook die ermee verbonden worden, opnieuw MIDI OUT (van je computer) met de MIDI IN van je sampler. Met maar één MIDI IN (neem ik aan) op die sampler wordt dat lastig, vandaar dat je een lus nodig hebt:

computer MIDI OUT => Indigo MIDI IN
Indigo MIDI THROUGH => SP-555 MIDI IN
SP-555 MIDI OUT => computer MIDI IN

Die laatste stap is nodig om te zorgen dat alles wat je uitvoert op de Indigo en sampler (toetsaanslagen en knoppendraaiingen) door de computer geregistreerd kunnen worden. Dit hangt overigens wel af van of de sampler zoiets kan doorgeven; anders kun je de laatste stap overslaan en de Indigo MIDI OUT met de MIDI IN van je computer verbinden.

Nu wat betreft audio. Zoals ook in de thread waar ik boven naar verwees, heb je drie geluidsbronnen: SP-555, computer, Indigo. Die wil je allemaal tegelijk kunnen horen (je computer kan geluid voortbrengen door fx-processing of software-synths of -samplers, plus terugluisteren van mp3s, opgenomen tracks, enz), plus dat je geluid uit de sampler en Indigo in je computer wilt kunnen opnemen. Behalve als je geluidskaart twee stereo-ingangen heeft, heb je hier een mengpaneel voor nodig. Zoiets:

In: van Indigo, van computer, van SP-555 (minstens zes inputs dus [3x2], en eventueel meer als je Indigo meerdere outputs heeft).
Uit: naar computer, naar geluidsset (versterker, speakers).

Dit doe je met de audiokabels die hierboven staan. Welke is afhankelijk van de aansluiting.

Helpt dit?

Je vergeet inderdaad XLR :) En niet onbelangrijk, kabels (en dus ook enkelvoudige aansluitingen op apparatuur) zijn niet altijd mono, de minijack die je als voorbeeld laat zien is bijvoorbeeld stereo. Voor jack en mini jack heb je dus ook nog het verschil tussen gebalanceerd ('stereo') en ongebalanceerd ('mono'), beter gezegd TRS (tip ring sleeve) en TS (tip sleeve):

trs_plug.jpg

ts_plug.jpg

Het is een hoop tekst, maar ik ga vanavond direct aan de slag! Lijkt me dat het zo goed moet komen! Erg bedankt voor het meedenken :D

Je vergeet inderdaad XLR :) En niet onbelangrijk, kabels (en dus ook enkelvoudige aansluitingen op apparatuur) zijn niet altijd mono, de minijack die je als voorbeeld laat zien is bijvoorbeeld stereo. Voor jack en mini jack heb je dus ook nog het verschil tussen gebalanceerd ('stereo') en ongebalanceerd ('mono'), beter gezegd TRS (tip ring sleeve) en TS (tip sleeve):

Ik moet dit soort dingen eigenlijk ook niet beantwoorden (ik maak bijna altijd basisvergissingen in dit soort posts) - maar samen met verbeteringen en reacties levert het meestal nog wel een goed verhaal op. :)

Hoi Iedereen,

Ben aan de slag gegaan, maar blijft toch lastig. Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik een hardware sampler heb aangeschaft. Ik weet dat het niet in dit topic hoort, maar is het niet makkelijker om bijvoorbeeld kontakt 3 aan te schaffen? Daarmee kan ik toch ook opnemen, bewerken en afspelen?

trs_plug.jpg

ts_plug.jpg

Volgens mij heeft gebalanceerd niks met stereo te maken.
je hebt een aarde/nul ader en een positieve en een negatieve ader.
Gebalanceerde verbindingen gaan uit van een verandering in spanning of stroom, niet van een frequentie zoals bij ongebalanceerd.
het voordeel hiervan is dat je wel meerdere signalen in een bakel kan stoppen door deze gewoon op te tellen bij het signaal (bv als je signaal tussen -1 en 1 Volt zwabbert, kan je er fantoom voeding bij optellen wat resulteert in 4 en 6 Volt t.o.v. de aarde bij 5V). Deze techniek geeft mider ruis onderweg.

Als je er een stereo signaal op zet wordt het een ongebalanceerde lijn.
Lijkt me dat dat extra slecht is omdat je dan niet eens gescheidde massa's hebt voor links en rechts.

ff deze erbij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Differentieel_(elektronica)

Laatst gewijzigd:
Volgens mij heeft gebalanceerd niks met stereo te maken.

Klopt, daarom had ik de woorden stereo en mono ook tussen aanhalingstekens geplaatst. Ik wilde maar zeggen dat TS en TRS kan op verschillende manieren en voor verschillende toepassingen worden uitgevoerd, het hang maar af van wat de apparatuur nodig heeft. En dat is waarom men handleidingen bij apparatuur levert.

Klopt, daarom had ik de woorden stereo en mono ook tussen aanhalingstekens geplaatst. Ik wilde maar zeggen dat TS en TRS kan op verschillende manieren en voor verschillende toepassingen worden uitgevoerd, het hang maar af van wat de apparatuur nodig heeft. En dat is waarom men handleidingen bij apparatuur levert.

ah ok sorry, dan had ik die aanhalingstekens verkeerd begrepen...
zie mijn wikipedia gepapagaai dan maar als aanvulling ;)

Back